Mikael_L
Emilia31 skrev:
Tack för svaren men Ikea är inte riktigt något för oss och priset blir nog ungefär det samma som Ballingslöv och då kanske det är bättre att ta Ballingslöv/Vedum. Det verkar inte som att det är någon skillnad mellan olika företag utan kvalitén är detsamma hos alla, eller?
Precis, du får faktisk så gott som nästan lika hög kvalitet som IKEA, även om du råkar välja Ballingslöv.
 
KristinaRT
Skillnaden är väl främst att IKEA kommer i platta paket, medan de andra levererar sina stommar ihopskruvade?
Man betalar alltså för montering och högre frakt?

Har själv levt med flera olika kök från olika tillverkare och tycker aldrig det varit någon större skillnad på stommarna. Skillnaderna har snarare legat i inredningsdetalker (olika smarta lösningar) och luckorna...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Emilia31 skrev:
Tack för svaren men Ikea är inte riktigt något för oss
Hmmm... Vill inte börja året med att vara otrevlig, men I Jante-Sverige kan detta låta lite kaxigt - och är det ingen teknisk skillnad är det dessutom ett bra sätt att slösa bort pengar att ha en sådan utgångspunkt.
 
Jag får intrycket av att de flesta kök ex IKEA, HTH, Marbodal mfl är same-same. Det är lite design på lister, luckor och lösningar som gör den ena dubbelt så dyr som den andra. Är det ex något annat än Bluhme beslag på de flesta?
 
Ballingslöv erbjuder flera variationer än Ikea. De har flera moduler, olika sorters folie eller fanér på stommarna, flera sorters lister etc. Detta samt att skåpen levereras monterade är orsaker till högre pris.
Ikeas kök har kortare säljcykler, runt 2-3 år. T.ex Ballingslövs Birka säljs fortfarande efter ca 20 år vilket gör det ganska tidlöst.
Håller med om kvalitén på stommar och skåp är väldigt lika. Jag har en känsla av att Ballingslövs lådor och gångjärn har lite mer känsla än Ikea, trots att båda har samma leverantör.
 
Är inte förnyelse halva grejen med att byta kök?
 
A
MagHam skrev:
Hmmm... Vill inte börja året med att vara otrevlig, men I Jante-Sverige kan detta låta lite kaxigt - och är det ingen teknisk skillnad är det dessutom ett bra sätt att slösa bort pengar att ha en sådan utgångspunkt.
Har mer att göra med att vi vill ha lite annorlunda mått och Ballingslöv och Vedum kan fixa dem måtten. Menar att det inte är något fel på Ikea eller för att låta kaxig på något sätt.
 
Redigerat av moderator:
A
Mikael_L skrev:
Precis, du får faktisk så gott som nästan lika hög kvalitet som IKEA, även om du råkar välja Ballingslöv.
Men är kvalitén mellan Ballingslöv och Vedum också nästan likadan?
 
  • Gilla
YNWA18
  • Laddar…
Jag tror att Ballingslöv har lite frikostigare service än Ikea. När vi byggde vårat kök fick vi några träluckor som hade mörka och ljusa stavar. Vi ville ha ljusa och Ballingslöv bytte 20% av luckorna utan knorr och kostnad.
När returfjädrarna i skafferidörrens gångjärn efter nästan 15 års användning började slakna skickade de nya gångjärn omgående.

Huvudorsaken till att vi valde Ballingslöv var att de kunde bygga ett kök som passade rummet. Ikea kunde bara bygga kök som var ett nummer för stort eller litet. Vem vill gå runt i skor som är för stora eller trånga och dålig passform? De byts ganska omgående.
 
A
arneri68 skrev:
Jag tror att Ballingslöv har lite frikostigare service än Ikea. När vi byggde vårat kök fick vi några träluckor som hade mörka och ljusa stavar. Vi ville ha ljusa och Ballingslöv bytte 20% av luckorna utan knorr och kostnad.
När returfjädrarna i skafferidörrens gångjärn efter nästan 15 års användning började slakna skickade de nya gångjärn omgående.

Huvudorsaken till att vi valde Ballingslöv var att de kunde bygga ett kök som passade rummet. Ikea kunde bara bygga kök som var ett nummer för stort eller litet. Vem vill gå runt i skor som är för stora eller trånga och dålig passform? De byts ganska omgående.
Hade ingen aning om det där med servicen!
Det där med måtten är därför Ikea inte är ett alternativ för oss. Tack för att du tog tiden att svara! Det hjälpte extremt mycket!
 
Ja, den verkliga styrkan hos tex Ballingslöv jämfört med Ikea är nog just det större sortimentet.

Inför min köksrenovering kollade jag på kök i tre olika prisklasser – Ikea, Ballingslöv & Vedum mfl samt Kvänum & Lidhults.

Ikeas svaghet i mitt fall var främst det mindre utbudet, det var svårare för Ikea att skapa en lösning för mitt kök utan att det blev stora passbitar etc.

Ballingslöv och Vedum hade fler olika moduler att tillgå, så de kunde presentera lösningar som kändes bättre anpassade för mitt kök. Dessutom tyckte jag att de hade luckor med bättre känsla än Ikea. Inte de enkla målade, förstås, men de fanerade (och de i massivt trä). Å andra sidan finns det ju flera företag som lever på att erbjuda finare luckor till Ikeas stommar, så det går ju att lösa även om man väljer Ikea. Vad gäller känslan i övrigt så tyckte jag inte att det var någon större skillnad mot Ikea. Jag kände att (precis som andra skrivit tidigare i tråden) merpriset hos Ballingslöv och Vedum främst motiverades av det större sortimentet och möjligheten till finlir, inte av en kvalitetsskillnad.

Kvänum och Lidhults erbjöd förstås också bättre möjligheter till anpassning än Ikea, men även en ökad upplevd kvalitet. Huruvida de verkligen håller bättre i längden än Ikea kan jag inte uttala mig om, men lådor av trä etc ger ett annat intryck än Ikeas (eller Ballingslövs) lådor även om de för den skull automatiskt inte är bättre rent objektivt.

Min slutsats var således: för att få större valmöjligheter, kliv upp till Ballingslöv/Vedums nivå. För att även få en ökad "känsla" (som sagt, väldigt subjektivt det där), gå till Kvänum/Lidhult-nivån.
 
  • Gilla
mwenngren och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 158681 skrev:
Är det någon som har Ballingslöv kök eller Vedum kök?
Hur är kvalitén?
Det står mellan dessa två men jag vill gärna veta andras åsikter om företagen för att lättare kunna bestämma mig.
Har läst att Vedum är som IKEA någonstans men det var för flera år sen och det kanske har förändrats och jag har inte hittat så mycket negativt om Ballingslöv och det jag har hittat är också för flera år sen.

Är tacksam för svar!
Har haft både ballingslöv och marbodal och jag är inte nöjd med ballingslövs linjer passform och många felbeställningar som dom inte vill stå för. Marbodal inget att klaga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.