DSC_0055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att tätningen runt toalettavloppet är otät.
Då och då luktar det avlopp i badrummet.
Handfatet har en ny gummitätning samt avloppskitt eftersom jag först misstänkte att den inte var helt tät. Röret som kommer upp ur golvet är ett 50 mm som bara är avsågat någon cm ovanför golvet.
Jag vet inte hur det ser under toaletten och jag vill inte lossa den utan att först ha rätt grejer hemma.
Huset är byggt 1978 och det är plaströr överallt.
På den andra toaletten i huset ser det ut som om man dragit upp ett 110 mm rör och kapat det några cm över golvet. Anslutningen är sedan tätad med kitt.
Finns det gummipackningar som går att stoppa i om det är ett avkapat 110-rör eller muffända på ett 110-rör?
De gummitätningar som jag sett verkar bara vara avsedda för klosettanslutningar. Vad har en klosettanslutning för diameter ovanför golvet? Kanske är det ändå en sådan på den andra toaletten fast packning är borttagen , men jag kan inte avgöra det utan att mäta.
 
Inget svar på din fråga utan enbart andra saker att kolla:
* skitig golvbrunn kan lukta till och från, har man badkar så brukar den vara rätt eftersatt och innehålla saker som kan liknas vid ett mindre odefinierat hårigt dött djur ;)
* i många lite äldre hus står det oanvända bidéer där vattenlås torkar. Vi hade det problemet innan den kunde kastas ut.
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Tack för tipsen Anders :) Ingen bidé finns och golvbrunnen under badkaret är rengjord.
Just golvbrunnen var min första tanke eftersom den sitter mitt under ett inbyggt badkar och är hopplös att nå. Jag bävar för ett stopp där eftersom det är en plastgolvbrunn med en renspropp som ska skruvas ur, men den går inte att nå. Badrummet byggdes om -99 av förra ägarens försäkringsbolag i samband med en vattenskada. Märkligt att firman som gjorde jobbet inte böt ut och flyttade golvbrunnen.
 
Tack också till kulle för länken till Faluplast. Ska kolla vad jag kan tänkas behöva och beställa.
 
Uppdatering:
Fick hem packningar före jul och har nu bytt tätningen runt toalettavloppet. Det var mycket riktigt den som var boven i doftmysteriet.

De som har installerat toaletten hade fuskat dit den med avloppskitt istället för en riktig tätning. Ytterligare ett dåligt utfört jobb i det här badrummet, trots att det var åtgärdat av förra ägarens försäkringsbolag i samband med vattenskadan.

Kittet hade torkat och bitar av det måste ha fallit ner i avloppet under årens lopp. Nu när jag lossade WC-stolen fanns bara fragment kvar av kittet. Jag förstår inte hur de lyckats med att få dit det.
 
  • Gilla
tomfom7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.