Hej, vi ska bygga ett Attefallshus på tomten till fritidshuset. Syftet är att "permanent" hyra ut antingen detta nya Attefallshus eller det "gamla" huset. Jag har läst och läst, inte minst här på forumet för att förstå vilken typ av grund som är mest lämplig. Plintgrund är såklart lockande, då den är "enkel" att uppföra. Samtidigt blir det ju svårare (?) med VA som riskerar frysa? Många talar sig varma för krypgrund och menar att den inte längre utgör den riskkonstruktion som man "klassiskt" ansett den vara? I en krypgrund hanterar man t ex VA mycket enklare. En gjuten betongplatta, som jag trodde var det optimala, verkar även den ha sina nackdelar ur inte minst fuktsynpunkt. Jag är dessutom mest inne på att köpa ett s k Nyckelfärdigt Attefallshus. Detta lämpar sig isåfall dåligt att sätta på en gjuten platta, så det alternativet går sannolikt bort.

Ett annat problem är att tillverkarna av Attefallshusen inte verkar ha räknat med grunden i den tillåtna nockhöjden? Ett A-hus får vara 4 meter högt och så höga är flera av husen redan UTAN grund. En krypgrund lär väl bygga åtminstone 40 cm till husets höjd och sannolikt gärna (?) 60 cm. Fördelen med en krypgrund borde ju vara att man just kan krypa i den...Vårt hus ska förläggas i en sluttning, men den räknar jag med att kunna schakta av så att det inte ska vara något problem. Eventuellt kommer jag att behöva söka marklov för detta då det är en brant sluttning. Att ge mig på att gräva ned huset som jag sett tips på här på forumet, bär emot ur fuktsynpunkt.

Vore roligt att höra hur ni resonerar kring ovan.
 
Hej, jag omformulerar frågan; eftersom jag I princip uteslutit gjuten platta, vilken är då att föredra av krypgrund eller plintgrund? Erfarenheter?
 
Jag hade valt att bygga på plintar, för att det är ganska enkelt. Jag har i mitt senaste bygge byggt på plintar.
Man behöver inte alls få problem med vatten och avlopp i en plintgrund, isolera rören eller så bygger du ett schakt som är isolerat, då är det inga problem.
En krypgrund kan också bli kall så även i dessa brukar man göra shakt för vatten osv, det har jag på mitt bostadshus som har krypgrund.

Mitt val hade blivit plintar, vilket jag också tycker ger mindre risk för fukt än en krypgrund. Men det kan diskuteras i oändlighet......
 
sepani skrev:
Hej, jag omformulerar frågan; eftersom jag I princip uteslutit gjuten platta, vilken är då att föredra av krypgrund eller plintgrund? Erfarenheter?
Jag hade helt klart valt platta. Varför har du uteslutit den?
 
Platta utesluten eftersom det är svårt att placera ett nyckelfärdigt hus på den? Det finns ju bärlinor under som ska passa med grunden?
 
Hade lätt valt plint. Enklast att anpassa till huset och billigast. V/A isolerar man ordentligt och så lägger man dit en värmekabel för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Gunnar.n
  • Laddar…
Tack! Lutar definivt åt plint. Men hur hög bör en plintgrund "minst" vara? En fördel med plintar bör ju vara att man kan komma åt inunder? Samtidigt säger attefsllsreglerna att hus får vara Max 4m högt. Och vill ju helst inte "gräva ned" det...
 
sepani skrev:
Platta utesluten eftersom det är svårt att placera ett nyckelfärdigt hus på den? Det finns ju bärlinor under som ska passa med grunden?
Men har du bestämt dig för ett "nyckelfärdigt" (jag förmodar du menar nån slags modulhus) så behöver du inte fundera på vilken grund du ska ha. Då bygger du grund efter instruktionerna för just det hus du har köpt.
 
andersmc skrev:
Men har du bestämt dig för ett "nyckelfärdigt" (jag förmodar du menar nån slags modulhus) så behöver du inte fundera på vilken grund du ska ha. Då bygger du grund efter instruktionerna för just det hus du har köpt.
Jo, det är klart. Tänker att jag gjuter plintraderna efter instruktion för att passa med huset. Men funderar trots det på höjden? Skulle vilja ha minst 50 cm. Och hur man passar ihop den med begränsningar avseende totalhöjd. Verkar inte som hustillverkarna tänkt på detta. Eller om det möjligen finns något sätt att undvika att plintarna räknas in i höjden?
 
Varför vill du ha en halvmeter högt under? Är det för att komma åt VA räcker det väl med en ränna typ ett dike dit du behöver komma. Jag hade kört på plintar om lagt markväv med makadam på. Ca tio cm högt. Ev en ränna för service.
Om inte VA är placerat i kanten.
 
sepani skrev:
Jo, det är klart. Tänker att jag gjuter plintraderna efter instruktion för att passa med huset. Men funderar trots det på höjden? Skulle vilja ha minst 50 cm. Och hur man passar ihop den med begränsningar avseende totalhöjd. Verkar inte som hustillverkarna tänkt på detta. Eller om det möjligen finns något sätt att undvika att plintarna räknas in i höjden?
50 cm är väldigt mycket. Det ger mera intryck av att huset står på pelare än på en vanlig grund.

Tänk på att golvbjälklaget kommer att vara minst 200 mm tjockt. Du kommer alltså att få tröskeln över 70 cm över marken. Det kommer att krävas en rejäl trappa för att ta sig in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.