Har spenderat julledigheten med att installera & konfigurera mitt nyinköpta PowerSeries Neo larm (HS2032). Har fått allting att fungera som det ska förutom sirenerna. Har införskaffat 3st av denna sirentyp: http://lasshop.se/presta/siren-inomhus-sp-203-siemens-50091037.html?search_query=siren&results=86

Problemet är att när larmet går så 'knäpper' det bara tyst i sirenen (har testat alla 3....). Jag har testat/kollat följande:
- Mätt spänning och när larmet går så skickas det 12V
- Kopplat siren direkt mot batteri och då tjuter det korrekt
- När jag testat så har jag kopplat in 1 siren och har alla grejor på ett bord med kabellängd på ca. 1m

Enligt manualen så ska "Bell-utgången" kunna belastas med 700 mA och sirenen ska dra 110 mA +-30mA

Är det någon som har någon ide vad problemet kan vara?
 
Jag tror det blir en strömspik som aktiverar ett överströmsskydd på utgången. Som ett test, koppla ett motstånd på 10 Ohm i serie med sirenen. Om sirenen låter tillräckligt starkt med motståndet inkopplat så kan det även vara en permanent lösning. Är ljudet för svagt får motståndet minskas.
 
Tack för tipset - Testade med ett motstånd på 5,6 K Ohm men det hjälpte inte. Då knäppte det inte alls i sirenen och det blev en mycket lägre spänning till sirenen.

Några andra tips eller kan det vara fel på kretskortet på larmet?
 
Hej mthorme!

5.6 Kohm är alldeles för högt motstånd att sätta i serie. Då får du inte många mA vid 12v som jag antar att larmet är på.
Du har inga motstånd med lägre motstånd att testa med i serie?
 
Om du inte har lägre motstånd, så prova t.ex. med en lampa för ficklampa eller cykellyse.
 
RilleRock
Ligger + - rätt?
 
Tack för alla tips - Problemet är nu löst. Jag hade en 12V blixt som jag hade införskaffat när jag testade uppsättningen av larmet (för att få visuell signal och slippa tjutet). Nu testade jag att koppla in blixten först i slingan och sedan sirenen efter och då funkar det perfekt (blixten blinkar och sirenen tjuter) så det var antagligen som ni sa att det kommer någon 'strömspik' som nu blixten tar bort. Nu tänkte jag inte använda blixten i systemet men jag kan sätta den i bokhyllan först i slingan tillsammans med första sirenen i slingan så blir det lite 'ljus-flash' också när larmet går :)

Tack för alla tips - Nu ska jag slutföra kabeldragning och koppla in systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.