Hej!

Håller på att lägga flytande laminatgolv i vår tillbyggnad. I ett av rummen ska vi sedan bygga en mellanvägg. Då behöver vi ju förankra golvsyllen det vill säga skruva fast den genom golvet. Men man ska ju egentligen inte skruva i flytande golv (för att inte hindra dess naturliga rörelser antar jag?).

Vad säger ni, är det mejdjör no-no att skruva i golvet??
 
Varför inte ta en cirkelsåg och såga upp en slits där väggen skall stå? Dvs om det är en permanent lösning. Gör det dessutom lättare den dagen du vill byta golv utan att riva väggen...
 
Lägg inte golv där väggen kommer stå då, skrica fast skenan/väggregeln i golvet redan nu och lägg runtom
 
Tack för svaren!

Tanken var att i framtiden kunna riva väggen för att öppna upp mellan rummen. Och då ha ett helt golv där väggen stått.

Vad är risken med att skruva?
 
Det finns en del aspekter på det hela;

När du senare kommer att ta bort väggen så kommer du med stor sannolikhet ha en nyansskillnad i golvet där väggen stått.
Skruva i laminat lämnar gärna fula märken då golvet vill spricka lite i plasten som skyddar träimitationen.
Skruvhålen går väl att laga med vax i ett så kallat golvlagningskit för att få det snyggt, finns på tex Theofils.

Min tanke är bara att om det är ett laminatgolv så kanske man skall kika på ekonomin att ev byta ut golvet när man eventuellt river väggen vid ett senare tillfälle - Laminat är ju generellt billigare än parkett.
En annan aspekt är att laminatgolven inte rör sig lika mycket som ett parkettgolv men fortfarande så finns det möjlighet att det rör på sig och lite beroende på hur det ser ut så kan golvet komma att i värsta fall spricka om man skruvar fast en vägg mitt på. Men har även sett otaliga lösningar som fungerat prima under många år..

Många saker går som inte att förutse, det kan lika gärna gå bra men personligen så skulle jag undvika det hela.

Jag skulle i vart fall planera in att ev byta golvet när nu väggen kommer ned.
 
Tack för all input!

Varken golv eller vägg är byggt ännu, så jag har all möjlighet att välja lösning.
 
Ett alternativ är att du sätter fast en stålskena i botten med dubbelhäftande tejp. Sen använder du antingen trä eller stålreglar i. Gör några med spänn så kommer de sitta kanon
 
Eller sätta golvregeln i spänn mot taket och fästa i väggen på kanterna.
 
Tack för tipsen!

Började lite i dag och för att kunna byta golv i framtiden så lägger jag inget under nya väggen. Blir mer sågande men men.

Gott nytt år alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.