Hej, målarbutiken säger att det här är kalkfärg, muraren tror att det är puts. Kritar. Notera att lagret är ganska tunt, men ändå verkar täcka ojämnheter i betongen. Har ni några idéer?

Bonusfråga: oavsett vilket, måste jag ta bort kalket (dammet, the horror!) för att kunna putsa ovanpå?

Jag har redan tagit bort allt kalk i ett rum. Stålborste och svamp. Det var oerhört vidrigt. Nu vill jag helst slippa göra om det. Men den förra ägarens färg lossnar och så kan man ju inte ha det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det ser ju ut som väggfärg av något slag. Lägg en flinga i ättika. Bubblar den och löses helt upp över natten så är det kalk. Är det plast/latex/oljefärg så löses den inte upp.

Jag är osäker på hur en silikatfärg reagerar på syra.

Jag tror att det är väggfärg som ska bort före omputsning.
 
Tack för svaret!

Helt riktigt så är det en plastfärg - som man mer eller mindre kan dra bort. Den sitter inte alls fast. Det är det kalkbaserade under som jag funderar över.

Målarbutiken menar att jag måste skrapa bort det med stålborste för att något ska fästa på väggen. Jag hoppas lite att någon ska säga att så inte alls är fallet...
 
Claes Sörmland
Jag håller med målarbutiken att det ser ut som kalkfärg (alltså släckt kalk som brunnit till krita). Det är väldigt svagt så jag håller med om att det ska bort för putsning för annars lär putsen inte fästa bra.

Finns det alternativ till putsning? Ommålning?
 
Men om jag målar med kalkfärg: (1) kommer det inte att fortsätta att krita? (2) går det att få en jämn vägg?
 
Claes Sörmland
Ja kalkfärg kritar till viss del så det får man leva med. Väggen blir väl ungefär som den är nu men kalkfärgen fyller upp små hål och liknande. Men det är inget spackel.

Annars kanske silikatfärg är ett uppslag. Om det nu går att måla på gammal kalkfärg? Silikatfärg kritar mindre.
 
Claes Sörmland
Ja kalkfärg kritar till viss del så det får man leva med. Väggen blir väl ungefär som den är nu men kalkfärgen fyller upp små hål och liknande. Men det är inget spackel.

Annars kanske silikatfärg är ett uppslag. Om det nu går att måla på gammal kalkfärg? Silikatfärg kritar mindre.
 
Är det en kalkputsad vägg så är det kalkfärg som gäller. Silikat kan funka, men inte på befintlig kalkfärg. Jag har kalkat hela källaren och min erfarenhet är att det inte kritar om man blandar rätt, dvs tunt. Det blir många strykningar, men resultatet blir bra.

Vill du ha det slätt måste du putsa väggarna.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det går att stärka kalkfärg med kalkvatten så att den kritar mindre.

I korthet:

Släckt kalk slammas upp i vatten i en hink med lock över. När kalken sjunkit efter några timmar så är det klara vattnet mättat med kalciumhydroxid och kallas för kalkvatten (Frätande! Akta ögon och hud!). Kalkvattnet kan strykas på kalkade ytor för att stärka dessa genom att de små kalkkornen binds ihop när kalciumhydroxiden brinner till kalciumkarbonat (kalksten/krita).

Många strykningar med torkning emellan krävs.
 
Tack för alla svar!

Som jag ser det är alternativen att måla med kalkfärg eller att skrapa bort befintlig kalkfärg. Sist gjorde jag skrapningen med stålborste. Tror ni att det skulle gå med giraffslip eller liknande?
 
(OT) By the way Freduardo, du ska ha beröm för de snygga fotona som kompletterade din fråga!
 
Jag har slipat alla väggar i källaren med vinkelslip och diamantslipskiva, det finns även saneringsfräsar att hyra för någon hundring per dag.
 
Tack för svaren allihop!

Och visst blev bilderna nästan lite konstnärliga, @nemlan! Tänk vad en iPhone och dålig belysning kan göra... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.