Hej
Jag har försökt montera en badrumsfläkt med timer till en strömbrytare kron.
Vill kunna starta och stänga fläkten med ena vippan och lyset i badrummet med den andra vippan.

Så som jag kopplat nu, så funkar det att tända lampan med ena vippan.
När jag försöker starta fläkten med andra vippan så börjar den lilla lysdioden i fläkten lysa (så ström finns fram till fläkten) men den börjar inte snurra. Har känt på fläkten att den snurrar lätt och det gör den.

På bilden ser ni hur jag kopplat det hela.
koppling-badrumsfläkt.png


1. Hittade ett kopplingsschema på internet som såg ut såhär. Jag kopplade dock ihop jordkablarna med en toppklämma och samma med de blå kablarna. Var för sig såklart.

2. Såhär ser det ut när jag kopplat utifrån det kopplingsschema jag hittade på internet.

3. Såhär har jag kopplat badrumsfläkten.

Fläkten är en Anslut IP3 14 W34db (Jula)-.
Kan någon här se vad jag gjort för fel?

Tacksam för svar!
 
Har du läst bruksanvisningen? Vilken är din manövertråd?
 
När jag tittar på bruksanvisningen är det L och N i plint 1 och 3 och ingen tråd i mitten!
 
Hej och tack för era svar.
ameri68: Jag har läst bruksanvisningen, men tyvärr förstår jag inte mycket av den. Förmodligen är det bäst att ta ut en elektriker. Men trodde det skulle vara lättare att montera och koppla in badrumsfläkten än jag trodde. :-/

thomas33: Är det bruksanvisningen för fläken med timer du tittat på?
Nu har jag provat att koppla enligt bifogad bild och det funkar fortfarande inte. När jag tog bort den svarta tråden så går det ju ingen ström till fläkten?

koppling-fläkt-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar Maria
 
  • Gilla
Kent R
  • Laddar…
Har du spänning mellan N och L i fläkten? Mittkontakten är för timerkontroll men kommer bara fungera förutsatt att fläkten alltid har spänning mellan N och L. För att timern skall fungera måste kontrollkontakten få spänning från lampbrytaren. När spänningen bryts för lampan börjar timern räkna och stänger sedan av fläkten tills spänningen på kontrollkontakten slås till.

Om du inte vill använda timern bör fläkten fungera om du har spänning mellan N och L. Har du inte en vanlig lampsladd du kan ansluta till fläkten, bara så att du vet att den fungerar?
 
Kan vara något skumt här! Varför är Gu/Gr ledare isolerad med svart ? Inga fläktar ev denna typ brukar väl kräva skyddsjord och då finns ju misstanken att det i själva verket är en tändtråd för lampan, som man kanske använt för styrning av fläkten :(
Om så är fallet bör hela kabeln bytas ut !

"Fläkt med fördröjningstimer T startar när den externa strömbrytaren, till exempel
belysningsströmbrytaren, sluts och manöverspänning läggs på plinten LT (ST, SL)"
 
Redigerat:
Kolla med mätinstrument att det för det första finns ström fram till sockerbiten i fläkten. Gör det inte det, så gäller det att först fixa den saken. Sen kan du som arneri68 skrev, även testa med lampsladd om fläkten fungerar.
 
Och har du ett instrument bör du även kolla om den gr/gu ledaren är spänningsförande! Tycker att det verkar vara stor risk för att så är fallet.
 
Jag måste säga byt sladd ... jorden används som tändtråd/fas "FEL FEL FEL" som Brasse sa. (förra ägaren i mitt hus hade fuskat på samma sätt till toalettfläktarna här)

För att den fläkten skall fungera med timer måste det finnas 3 kablar mellan brytare och fläkt.

Kontrollera med spänningsprovare så du får blå att bli nolla och koppla i på N.
Sedan kontrollera att du får fas i brun ledare via ljusknappen och koppla in på L.
Sist en bygel mellan L och LT, timeringången för att fläkten skall starta.
Du kan testa ovanstående med en lös stickpropp/sladd om du vill kontrollera att fläkten fungerar.

Och alltid när du kopplar bryt strömmen, inte bara på knappen utan bryt säkring/huvudbrytare.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tusen tusen tack för alla bra svar!! Jag beslutade att ta be en elektriker om hjälp. (Har en granne som jobbar som elektriker.)

Som någon sade, det kan bli dyrt och traumatiskt om jag kopplar fel! :)

Gott nytt år till er alla och återigen TACK för goda råd!

Hälsningar Maria
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.