Jag kom upp och märkte att datorn startade om sig själv med mindre än en sekunds mellanrum.

Detsamma gällde receivern och övrig utrustning.

Jag kopplade ur allt och anslut endast en lampa till eluttaget. Lampan fungerar då bara ibland. Ibland blinkar den och ibland lyser den lite svagt.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Edit: Byter jag till ett annat uttag i samma rum, en meter bort, så fungerar allt som vanligt igen...
 
Redigerat:
Du har nog dränerat det uttaget på el, det är vad sena spel/film nätter kan ställa till med.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Är alla huvudsäkringar hela? Går en huvudsäkring sönder kan lampor börja blinka.

Annars: Bryt spänningen och skruva loss uttaget och kontrollera så kablar sitter i - känner du dig inte hemma på det så undvik att använda uttaget tills det är undersökt (kan ju vara glapp även i väggdosan).
 
M
start79 skrev:
Jag kom upp och märkte att datorn startade om sig själv med mindre än en sekunds mellanrum.

Detsamma gällde receivern och övrig utrustning.

Jag kopplade ur allt och anslut endast en lampa till eluttaget. Lampan fungerar då bara ibland. Ibland blinkar den och ibland lyser den lite svagt.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Edit: Byter jag till ett annat uttag i samma rum, en meter bort, så fungerar allt som vanligt igen...
Glapp, överbelastning eller halvtrasig säkring skulle jag gissa på
 
M
Mitt badrum och kök gjorde likadant när en av mina huvudsäkringar gick
 
TuXy skrev:
Är alla huvudsäkringar hela? Går en huvudsäkring sönder kan lampor börja blinka.

Annars: Bryt spänningen och skruva loss uttaget och kontrollera så kablar sitter i - känner du dig inte hemma på det så undvik att använda uttaget tills det är undersökt (kan ju vara glapp även i väggdosan).
Alla ser hela ut. Känner inte för att börja skruva i uttaget.

Vi har bara bott här i ett halvår och när jag kollar på "elschemat" ser det bland annat ut som man i andra rum har satt en röd (10A?) där det skall vara 16A samt en grå (16A?) där det skall vara 6A.

Kan det vara vad som ställer till det?

Allt har dock fungerat bra fram till idag.

Mattias_Jo1 skrev:
Du har nog dränerat det uttaget på el, det är vad sena spel/film nätter kan ställa till med.
Hehe
 
Redigerat:
tommib
Håller med tidigare inlägg, glapp någonstans.

Hur kan du ha en 16A där det ska vara en 6A? Har någon micklat med passdelarna? Att sätta 10A där det ryms 16A är inte farligt men man riskerar att lösa säkringen i onödan. Om du inte är bekväm med att skruva isär uttaget skulle jag dra ur den säkringen och ringa en elektriker imorgon.
 
Kolla huvudsäkringarna, de sitter troligtvis nära elmätaren och säkert inte i samma skåp som resten av säkringarna.
 
JonasVbg skrev:
Kolla huvudsäkringarna, de sitter troligtvis nära elmätaren och säkert inte i samma skåp som resten av säkringarna.
Diskmaskinen hade slutat fungera också. Mycket riktigt. Det fanns ett skåp utomhus där en säkring hade gått. Bytte den och maskinen gick igång. Antar att uttaget uppe fungerar igen också.

Stort tack för hjälpen!

tommib skrev:
Håller med tidigare inlägg, glapp någonstans.

Hur kan du ha en 16A där det ska vara en 6A? Har någon micklat med passdelarna? Att sätta 10A där det ryms 16A är inte farligt men man riskerar att lösa säkringen i onödan. Om du inte är bekväm med att skruva isär uttaget skulle jag dra ur den säkringen och ringa en elektriker imorgon.
Bra fråga. Vet inte om de kanske inte uppdaterat "elschemat" efter renovering?
 
Att 6 a är utbytta till 10 a pass delar är ganska vanligt eftersom 1,5 mm2 kabel normalt kan användas ihop med 10 a. När det sitter 16 a säkringar och pass delar börjar väckarklockan att ringa. Då finns risken att någon hempulare gjort ett snabbfix som kan innebära brandrisk.

6 a innebär stora problem idag eftersom många maskiner såsom vattenkokare, dammsugare m.fł. kräver 10 a säkring för att kunna användas.
 
Tobbe_3 skrev:
Att 6 a är utbytta till 10 a pass delar är ganska vanligt eftersom 1,5 mm2 kabel normalt kan användas ihop med 10 a. När det sitter 16 a säkringar och pass delar börjar väckarklockan att ringa. Då finns risken att någon hempulare gjort ett snabbfix som kan innebära brandrisk.

6 a innebär stora problem idag eftersom många maskiner såsom vattenkokare, dammsugare m.fł. kräver 10 a säkring för att kunna användas.
Det var jag som såg dåligt. :) Det var grön och 6 A där det skall vara 6A.

Däremot står det 16 A i badrummet och där sitter en 10 A. Bör jag byta den till 16A?

Jag noterade nu också att det finns två markeringar för värme, båda på 3x6 A, här sitter dock sex röda (10A). Jag kanske bör be elektrikern titta på det när jag renoverar köket? Eller tolkar jag dig rätt att det är okej att ha så?
 
Redigerat:
Generellt är det inget problem med 10 a säkringar i värmeaanläggningen.

16 a säkring i badrumsmatningen bör kollas innan man byter säkring. Är det installalerat med 1,5 mm2, då är det inte lämpligt att använda 16 a säkring i normalfallet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.