Hej

Jag har ett cirka 1,5x4 m stort utrymme i källaren. När jag ställde lite tygsaker där började de mögla.

Jag antar att det beror på bristande ventilation.

Vad krävs för att jag ska kunna använda förrådet utan att det jag ställer där möglar.

"Inventilen" av luft utomhus är igensatt och det finns ingen naturlig väg för luften ut ur rummet när dörren är stängd.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ju få in luft och ev. värma upp det lite och/eller avfuktare. Det kan räcka med att lägga in ett galler i dörren och ställa in en mindre avfuktare. Alternativt kan du lägga in ett litet element (en frostvakt duger) som gör att du håller 10+ grader i rummet.
Köp en billig hygrometer från t.ex. Biltema eller Clas Ohlson så kan du hålla koll på temp och fukt och se vad som händer.
 
Avfuktare!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Räcker det med att bara ha en avfuktare utan att behöva tillföra luft in?
 
anders07 skrev:
Du måste ju få in luft och ev. värma upp det lite och/eller avfuktare. Det kan räcka med att lägga in ett galler i dörren och ställa in en mindre avfuktare. Alternativt kan du lägga in ett litet element (en frostvakt duger) som gör att du håller 10+ grader i rummet.
Köp en billig hygrometer från t.ex. Biltema eller Clas Ohlson så kan du hålla koll på temp och fukt och se vad som händer.
Var kan jag hitta galler för infällnad i dörren?
 
Eller så gör du det enkelt om huset saknar annan mekanisk ventilation. Du har en kanal som mynnar ut på utsidan av huset men är idag igensatt.
Öppna den kanalen och sätt en fläkt där som alltid snurrar och blir en frånluftskanal.
Se till att du har en luftspalt på innerdörren, dvs som på badrum.
Du får då ventilering av förrådet med varmluft från övriga källaren (då det verkar vara inrett utanför enligt bilden) och även lite bättre ventilering av källaren.
Känns overkill att stoppa in avfuktare, etc.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
peter_sweden skrev:
Räcker det med att bara ha en avfuktare utan att behöva tillföra luft in?
JA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.