Tjena! Ska ge mig på ett litet projekt här hemma och byta ett tak som rasat ihop. Det är en liten lada/uthus som idag består av undertak med tagel direkt på läkten, alltså utan någon papp. Eftersom byggnaden inte används utan bara står där för att den är fin så undrar jag om det är värt att lägga papp på undertaket? En annan fråga är hur jag ska lösa takåsen. Idag består takåsen av en stock men tänker att det skulle vara enklare och billigare att göra den av säg 2st 2"4? Sen undrar jag hur stort cc-mått man kan behöva på ett så litet tak? Är cc 600 för stort på ströläkten?

MVH
 
bra å veta vad litet är?
 
Oj missade det! 13,2 m2 är det :)
 
Då tycker jag du skall gå till skogs efter en stock i samma dimension som originalet....minst.....

Om ladan är timrad binder ju kroppåsen ihop gavelröstena.
 
Tja, med rejäl taklutning (ca 45 grader) och bra virkeskvalitet så går det nog utan takpapp, men sannolikt behöver undertaket bytas tillsammans med läkten nästa gång om 30-50 år. (Tänk faltak el spåntak)

Antar att takåsen i mitten är den som bär upp hela taket, så då behövs rejäla dimensioner. Trä, tegel och blötsnö blir tungt, och om dessutom taktäckningen är bristfällig så att fukt/vatten kan komma åt åsen så kommer den att murkna med tiden, och ju grövre den är från början desto längre håller den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.