Helt plötsligt började det nyss lukta bränt från proppskåpet. Hörde också ett sprakande/surrande. Tog av kåpan för att visuellt inspektera och allt såg OK ut men noterade att ena inkommande fasens sladd var lite smällt där den går in i huvudbrytaren. Stängde av inkommande och märkte att den fasen som plasten smält ca 5mm på satt lös. När jag dragit åt den så slutade surret samt ingen mer doft. Gissar att detta var orsaken till att en fas förra veckan krånglade med att jag hade ca 100V in så all belysning var svag och mycket saker stod och slog av/på. Bytte säkringen på inkommande och då funkade det OK igen. Antar den var på väg..

Är jag safe tror ni eller bör man ta hit en elektriker för att se över det? Kan en skruv bli lös utan att något rört den? Jag har inte varit där men har ju haft elektriker här 2-3 gånger senaste åren (luftvärmepump, badrum etc).

Huset är från 1981 och det är mig veterligen aldrig pillat med el av obehörig tekniker. Tror dock de lagt väl mycket saker på ena fasen vilket jag oavsett ska be dom se över.
 
Redigerat:
Tyvärr blir det lätt fel idag.. Ett hus från 1980 hade mycket 3 fas grupper till tvättmaskin , torktumlare o.s.V . När dessa maskiner blev enfas så hamnade lätt maskinen på första bästa fasskruv. Svart var av många känd som fas.

Strömbrytaren och kabeln kan vara i behov utbyte efter varmgången. Det blir ofta oxider på kontaktytorna efter den typen av problem.
 
Tobbe_3 skrev:
Tyvärr blir det lätt fel idag.. Ett hus från 1980 hade mycket 3 fas grupper till tvättmaskin , torktumlare o.s.V . När dessa maskiner blev enfas så hamnade lätt maskinen på första bästa fasskruv. Svart var av många känd som fas.

Strömbrytaren och kabeln kan vara i behov utbyte efter varmgången. Det blir ofta oxider på kontaktytorna efter den typen av problem.
Ok, försöker få hit en elektriker imorgon som får se över kontakt och kabel. Men varför löser inte säkringen ut när det står och gnistrar och typ börjar brinna i skåpet?

Ska be elektrikern se över belastningen med och försöka fördela om. Luftvärmepump, tvättmaskin, spis, elgolv, diskmaskin. Allt sitter på samma fas. Allt installerat av elektriker.. Dessutom olika så någon borde reagerat. Märkligt man ska få se över sånt här själv trots att man tar hit behörigt folk.. Nåväl.

Kan en skruv lossna själv eller är det troligare att en elektriker glömt dra åt den?
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Kan en skruv lossna själv eller är det troligare att en elektriker glömt dra åt den?
Den kan släppa lite med åren men troligtvis har den inte varit dragen från början. Jag brukar efterdra alla skruvar när jag kopplar i centraler, speciellt om den är några år. Ofta kan man dra ett halvt varv till på skruvarna.
Huvudsäkringen löser inte alltid eftersom strömmen inte blir tillräckligt hög. Om det är dålig kontakt krävs det inte många ampere innan det blir riktigt varmt.
 
Huvudsäkringen blir inte utsatt för överström vid glapp kontakt i anläggningen. För dessa fel ger varken säkringar eller jordfelsbrytare något skydd. Kanske kan Amerikansk arc detektor ge skydd? Arc detektorn är en elektronisk enhet som analyserar ström flödet och " känner igen" speciella variationer i ström flödet som beror på gnistbiłdning. Jag ingen större kunskap om enhetens begränsningar m.m.
 
Tobbe_3 skrev:
Kanske kan Amerikansk arc detektor ge skydd? Arc detektorn är en elektronisk enhet som analyserar ström flödet och " känner igen" speciella variationer i ström flödet som beror på gnistbiłdning. Jag ingen större kunskap om enhetens begränsningar m.m.
Inte för att kapa tråden, men finns det sådana prylar för bruk i Sverige?
 
Säker på att det var inkommande till huvudbrytaren?

Tänkte mer på att du skrev att du haft elektriker där i samband med badrum. Tänkte om du eventuellt kompletterat med jordfelsbrytare?

Om det är inkommande och du inte dragit en ny central någonstans så känns det som man mest ska vara tacksam att du upptäckte det i tid, och bara ta dit en elektriker som får åtgärda det.
 
Mikael_L
Bricco skrev:
Kan en skruv lossna själv eller är det troligare att en elektriker glömt dra åt den?
Många metaller kallflyter lite, även koppar.

I kombination med kanske något lite lös dragning i början och lite värmeutveckling av stora laster så har den troligen glappat upp lite mer allteftersom under årens lopp.

Jag instämmer med müssli, jag brukar också lite då och då kolla/efterdra diverse skruvar, och har samma erfarenhet, ofta går det att dra ett kvarts/halvt varv extra såhär många år senare utan att ta i något speciellt.
Jag tror inte elektriker i allmänhet missar så mycket, utan att det beror istället på att metallerna kallflyter etc.
 
Hemmakatten
Nu blir jag orolig. Vår huvudelcentral sprakade, knastrade och hade sig i somras när alla åskväder höll på. Telekabeln brändes av i stolpen. Många strömavbrott hade vi. Anläggningen är 9 år gammal. Bör vi ringa elektriker?
 
svartöra skrev:
Inte för att kapa tråden, men finns det sådana prylar för bruk i Sverige?
Det finns om man vill ha, det som i USA är krav under vissa förutsättningar sen några år och där kallas AFDI kallas här AFDD, AFDU eller mer generellt AFD. De kombineras som utlösare till enpoliga dvärgbrytare och arbetar alltså per enfasgrupp likt en PSA, som hängslen och livrem kan man ju då sätta en AFD på en PSA.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Nu blir jag orolig. Vår huvudelcentral sprakade, knastrade och hade sig i somras när alla åskväder höll på. Telekabeln brändes av i stolpen. Många strömavbrott hade vi. Anläggningen är 9 år gammal. Bör vi ringa elektriker?
Om den levde rövare pga. åska, så ger det ingen ökad risk för glapp. Själva åskan kan givetvis skada olika saker i centralen, men det är långsökt att sådana skador inte skulle ge tydligt fel direkt.
 
Hemmakatten
Vi har ett överspänningsskydd installerat i elmätare/huvudsäkringsslåpet, ett s.k.villaskydd. Viss utebelysning ligger utanför skyddet och där har några relän gått sönder. Larmet funkar inte heller kom vi på, om det beror på elfel eller telefel får vi ta reda på efter helgerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.