Det är ju en point, dessutom klipper den snyggare, dvs den klipper verkligen som en sax och gör inte som besinklipparen som med en tvåtaktares hela frenesi, måttar ett förödande karateslag mot varje grässtrå :)

Fick min i dag. Återkommer med synpunkter.
 
Jag kan säga att det bar en viss skillnad i ljud och lukt mot grannens bensinare!
 
Min "Stiga Multiclip 46 Battery" är faktiskt bra. 24V. Funkar till 5-600kvm. Under skalet sitter 2st 12V 10Ah blyaccar. På de nya stigorna är hela batteripaketet lätt att lyfta ut och man kan då ha 2 uppsättningar och kunna klippa 1000kvm. Har haft den i 4-5år och det ena batteriet gick sönder förra året. Ett nytt kostade bara 150:- på Biltema.

Den har samma plåtchassie och hjul som de vanliga Stiga motorklipparna så den känns lite seriösare än andra billigare plastklippare med hjul som inte ens snurrar.

Klipparen kostar ca 4500:- ny men du kan få köpa min för 1000:-...
 
Sorry.. Köpte en Gardena :)
 
Tja.. Första exemplaret vi fick hade ett irriterande fel. Ibland startade den inte, utan blinkade "överhettning", innan man ens börjat, men det är ju 2 års garanti så vi fick en ny och den går som en dröm, tyst och billigt och utan avgaser.
 
Finns det någon elklippare som går på vanligt "standard" bilbatteri?

Eller måste man bygga en själv av en havererad bensinklippare?
 
De tidigare laddningsbara gick på mindre blyackar. Mina föräldrar hade exempelvis en gammal Glapp&Läcker som drevs av blyackar. Tror det var en av de första batteridrivna konsumentmodellerna.
 
Hittade den här tråden när jag Googlade runt inför köp av gräsklippare. Stod och valde mellan Gardena 380AC, och Bosch Rotak 43 Li.

Av en ren slump så var jag och kollade hos Silvan tidigare i veckan, och fick reda på att de skulle ha utförsäljning av allt, eftersom de skall stänga ner butiken. Plockade upp Bosch-maskinen, med två batterier (så man kan ladda ett medans man klipper med det andra) - med 30% rabatt så blev det "bara" 3849:-, vilket ju iaf är klart billigare än 5499:-. De hade ganska många på lager, så det finns säkert några kvar, om någon är intresserad.

Jag har inte hunnit testa den ordentligt än, så jag postar mest för att tipsa ifall det är någon som vill fynda. Har testkört den lite granna, och den verkar ju klippa bra - uppsamlarkorgen är verkar lite vek, som någon har nämnt ovan, så man får väl vara lite försiktig med den, men den verkar annars hyffsat välbyggd. Får försöka komma ihåg att skriva en bättre recension när jag har klippt hela gräsmattan.

Oroar mig inte mycket för det där med batteritid - med två batterier, och eftersom man kan ladda upp dem till 80% på 30 minuter, så är det ju bara att ta en kaffepaus under klippningen om det behövs.
 
Väcker en tokgammal tråd... i slutändan var jag rätt besviken, och gräset blev inte klippt så ofta, eftersom jag tröttnade på att vänta på laddning.

Gräsmattan var inte så stor, max 600 kvadratmeter skulle jag gissa, och det räckte de två batterierna inte till. Hade jag vetat bättre, så hade jag köpt en bensinmaskin, som både hade varit billigare och mer rejäl.

Enklaste lösningen var att flytta, och skaffa åkgräsklippare istället :)
 
Jag har en 43li (tror jag), dock med bara ett batteri.

1. Vi skulle satsat på en med multiklipp. Det är omöjligt att lämna gräsklippet på gräsmattan. Dessutom har jag en känsla av att man berövar gräsmattan på ganska mycket näring när man slänger gräsklippet. Dåligt,

2. Batteriet räcker bara till lite drygt en klippning, och då skulle jag uppskatta att vi har max 200 m2 gräs.

3. Uppsamlaren är ju på tok för liten. Den måste tömmas 2-3 ggr per klippning. Gräsklipp som sedan ligger och gottar till sig i värmen och blir en grön sörja som luktar hästpiss.

4. Men det är ju skönt att slippa allt Mick med olja och bensin. Speciellt när man läser alla trådar om nästan nya, svindyra maskiner som inte startar, hackar eller ryker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.