Hej! Bor i ett hus från 40-talet som är dränerat för bara några år sen. Några av rummen i källaren är renoverade, dvs klinkers och målade väggar. På ett ställe har putsen börjat släppa, ser inga tecken på det någon mer stans. Detta är längst nere vid golvet på den yttervägg som har en trappa utanför. Den delen av väggen är alltså inte isolerad/dränerad.

Vad kan jag göra för att det inte ska bli värre? Kan så klart spackla igen det och måla vitt igen men det känns lite tråkigt att behöva göra vart femte år, vill hellre lösa grundproblemet om möjligt :)

Kan tillägga att vi har en avfuktare i källaren, så den är torr och fin.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är en öppen trappa som tar emot regnvatten. Du har ingen spricka vid något trappsteg där vatten kan leta sig in mot väggen?
 
Får undersöka det i dagsljus i morgon. Det är en öppen trappa men med ett trälock på eller vad man ska kalla det. Dock hade förra ägarna inte på det på några år och det är inte tätslutande.
 
Det låter som regnvatten då kan leta sig in och orsaka att betongen suger upp det blöta, vilket kan vara orsaken till att du har fukt i väggen.
 
Det jag behöver är alltså ett bättre lock? Var ute och tittade på väggen/trappan och det ser inte ut att finnas några sprickor eller annat förutom flagande färg...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är mest troligt att vatten letar sig in i väggen vid regn (men kan även komma upp genom plattan) och när det ansamlat tillräckligt så blir det så blött att färgen släpper.

Vad är det för färg, vet du?
Det bör vara en färg som "andas" och släpper genom fukt, s.k. "silikatfärg". Är det målat med akryl eller oljefärg är den för tät och stänger inne fukten. Du måste i så fall först slipa bort all gammal färg och måla silikatfärg direkt på putsen.
 
Om det kan komma in regnvatten så att trappan blir blöt så suger betongen upp den och din trappa ser definitivt ut att fått sin beskärda del av vatten.
Har den stått öppen tidigare men nu är tillstängd kan det t.o.m. vara sviterna från den tiden som gör att putsen på väggen vittrar när det torkat ut. Man kan se det på väggar 1-2 år efter att t.ex. dålig dränering åtgärdats.
 
Jag hoppas att det är målat med rätt sorts färg! Det ser bra ut på insidan på alla andra väggar och även på några andra väggar i trappan. Men helt klart har den tagit stryk av att vara öppen. Vi satte tillbaka locket/dörrarna när vi flyttade in för tre år sen men vet inte hur länge trappan var utan innan det. Minns tyvärr inte hur färgen såg ut i trappan då, men på insidan av väggen syntes ingen skada. Kanske visade sig när vi började köra med avfuktaren? Hur som helt blir det till att snickra ett bättre lock. Passar extra bra nu när det blåsiga vädret har skadat det gamla :)
 
Det kan vara just avfuktaren som gör att mer fukt kommer inåt i väggen. Fukten vandrar mot väremväxling och ju torrare det blir invändigt desto längre "inåt" vandrar då fukten i väggen.
Jag tror ärligt talat inte att något lock kommer att hjälpa. En oisolerad vägg kommer alltid att "läcka", om inte direkt vatten så fukt i alla fall. Blir det hög luftfuktighet ute och är torrare och varmare inomhus kommer det in fukt i väggen även utan vatten.
Beroende på ur väggen är konstruerad (lättbetong antar jag) och hur fukten kan "röra" sig i väggen sker mer eller mindre kondensering och det blir blött.

Det enda sättet att fixa det är att se till så väggen kan släppa genom fukten obehindrat, alltså att fukt kan vandra både utåt och inåt i väggen beroende på omgivningen.

Silikatfärg är det enda som fungerar, alternativt kakel på väggen då den kan "andas" genom fogarna på kaklet. Ni måste få bort den gamla färgen helt först, dock bara på det som är yttervägg, eftersom den stänger inne fukten så det blir blött.

Är det ni som målat och om ni använde silikatfärg så borde ni ha reagerat på att färgen var lite dyrare och inte fanns på "vanliga" hyllan...
 
Redigerat:
Det är inte vi som har målat utan en byggfirma som förra ägarna anlitade. Vet att firman har renoverat insidan men är osäker på om de har målat även trappan. Eftersom det är en ansedd och (vad jag har förstått) duktig firma här i stan hoppas jag verkligen att de har målat med silikat och inte fuskat!
 
Nja, det är väl inte att "fuska" att inte måla med silikat färg men det kan vara okunskap... Om man vet att väggen är en oisolerad yttervägg i lättbetong bör man ju ta sig en funderare men de har antagligen sett ett rum inomhus och kört med vanlig väggfärg utan att fundera något mer.

Jag tror att 90% av alla målare skulle göra samma sak, bara köra på med vanlig väggfärg utan att reflektera över fukt.
 
Lite lurigt detta.
Vi har hos oss en helt öppen källartrappa där väggen är murad med hålstensbetong och sedan putsad ute och inne. Insidan är målad med vanlig väggfärg, dvs inte silikat, och trots att vårat hus är över 50 år finns inga färgsläpp eller saltutfällningar, är väl 10 år sedan vi gav väggen lite ny färg. Silikatfärg i alla ära men det kanske finns problem som ska åtgärdas istället. Det är inte bra med fuktiga väggar och att enbart åtgärda med en färg som sitter kvar är att lösa symtom istället.

Är det bilden som luras eller är trappan blöt på stegen, de mörka områdena?
 
  • Gilla
Säterdal
  • Laddar…
anders07 skrev:
Nja, det är väl inte att "fuska" att inte måla med silikat färg men det kan vara okunskap... Om man vet att väggen är en oisolerad yttervägg i lättbetong bör man ju ta sig en funderare men de har antagligen sett ett rum inomhus och kört med vanlig väggfärg utan att fundera något mer.

Jag tror att 90% av alla målare skulle göra samma sak, bara köra på med vanlig väggfärg utan att reflektera över fukt.
Är nog betongsten på ett 40-talshus,
 
Skulle vilja påstå att vattnet som möjligen stör insidan.. är UNDER trappan.. (Försökte uppskatta var skadan på väggen satt i höjd..och jämförde med trappen/stegen utanför)

Trappen är ju ett ställe som oftast faller bort i dräneringsjobben..pga att trappan är inte så lätt att flytta och man vill helst slippa göra om den..

Oavsett var det kommer ifrån så är det lite lurigt att komma tillrätta med problemet. En källare kommer alltid vara utsatt för fukt, oavsett dränering ..(kan likaväl komma ur golven som från väggarna - generellt alltså).

Om man bara kollar lite snabbt på er mur och trapp, så ser det ok ut (inga stora sprickor/sättningar) färgen flagnar som de brukar på stegen..

Vill man försöka sig på nått kan man ju tänka sig att ev bygga tak över trapp och närliggande område..se över hur marken lutar just där (se till att det lutar bort från hus o trapp).. Finns brunn nere vid dörren (?) se till att vattnet tar sig dit och iväg (dvs rätt fall ..mot brunnen.. Och se över att trappstegen inte samlar vatten)..

Skadan inne skulle jag nog putsa igen och måla, men räkna med att den troligen återkommer igen så småningom (lite beroende på väder o vind - just i det området). Skulle det börja lossna stora partier på andra håll/väggar skulle jag ta dit nån expert för konsultation :)

Lycka till
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Tack för tipsen! Det stämmer att trappsteget är blött på bilden men det berodde på smältande snö. Tror inte att trappan brukar se blöt ut om det inte droppar något på den. Tror att jag kommer göra som Snigla och anders07 säger och putsa igen skadan, skrapa bort all färg på den väggen och måla med silikat. Tråkigt jobb men jag gör det hellre ordentligt en gång. Som tur är så är det inte en så stor vägg i alla fall :) Den här väggen är väl husets "svaga punkt". Ingen isolering, ingen dränering, bara betong som skyddar mot utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.