image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att då till en bra bild men vi har en hemsk strukturtapet i ett av våra sovrum, den ska väck. Rummet ska bli lekrum och 2 av väggarna ska tapetserats medan 2 ska målas.

Hur får vi det enklast snyggt? Strukturen är tydlig struktur men inte så grov... Easy cover? Riva bort tapeten? Är inte så haj på att spackla snyggt...
 
Vad för väggar har ni? Hur sitter tapeten, löst? Fast? Kan ni spalta(ta bort) lagret med strukturen?
 
Den där typen av strukturtapet är nästan alltid spaltbar, dvs övre lagret med strukturen kan rivas bort. Dvs riv bort så mycket som möjligt, spackla, slipa och använd sedan gärna någon renoveringsväv över hela rummet, använd våtrumslim. Måla alltihopa flödigt med billig, vit grundfärg och låt torka. Därefter tapet resp färg, två lager färg om den är intensiv, pastellfärger brukar räcka med ett lager.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade att dra lite och får ju loss ett tunt lager men tyvärr inte hela lager....
 
Använd en vanlig matkniv (inte mattkniv, utan från besticklådan) för att pilla loss mer.
 
A
Jag har tagit bort sådan tapet med en 70 mm spackel, som jag fört in under tapeten på ställen där den varit lite sämre klistrad, tex nere vid golvlisten och uppe vid taklisten. Att ta bort samma tapet med 60 mm spackel fungerade konstigt nog inte lika bra...
 
Om du fuktar tapeten lite lätt med en trasa/svamp så blir det oftast lättare att riva och få med sig större bitar. Detta för att lättare separera skikten. Låter du vattnet tränga för långt in löses klistret upp och hela tapeten lossnar vilket resulterar i mer spackling. Det finns också apparater som sprutar het vattenånga på tapeten för att lättare få bort hela tapet. Dessa finns tex på jula och Bauhaus för 300-600 kr.
 
Redigerat:
Började dra lite, med en liten spackel, och på vissa ställen fick jag med bara strukturen och på vissa hela tapet ner till skivan. Kanske inte optimalt? Men får väl fortsätta...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åk och hyr (eller köp) en tapetnertagare. Den ångar bort tapeten snabbt och effektivt och då kommer du ner till väggen.
Alternativet är att du sen bredspacklar hela väggen. Det är rätt lätt men jobbigt att slipa... Lättast är det om du köper ett lätt handspackel eller ännu hellre rollbart spackel. Ta en bred (minst 40 cm) spackel och dra över ett tunt jämnt lager med spackel. Bry dig inte om "åsar" som blir efter kanten på spackeln, låt de bara vara men försök dra så långa jämna tag som möjligt för att minimera antalet åsar.

Låt torka och skrapa sen försiktigt ner åsarna och så spacklar du en eller två gånger till, tunt och jämnt.

Sen är det bara att slipa av lätt med ett 80 eller 120 sandpapper. Spackla på nytt om det är några hål eller repor som blir synliga...
 
Kan inte vara köra med renoveringstapet över? 😁
 
Renoveringstapet på struktur blir inte bra, då får man gipsa först isåfall.
 
Tyvärr överdriver renoveringstapetens reklam vida dess verkliga funktion... Det måste vara i princip helt slätt och jämnt under för att det ska bli bra och slätt. Man kan skrapspackla (så man slipper slipa) och sen lägga på renoveringstapet men det är mer jobb än att spackla på "riktigt" och så är dessutom spackel betydligt billigare än renoveringstapet och lim...
 
Nu har vi ju redan renoveringstapet som föregående ägare köpt, lim behöver vi däremot... Ah jag fortsätter riva lite för terapins skull ;)
 
anders07 skrev:
Tyvärr överdriver renoveringstapetens reklam vida dess verkliga funktion... Det måste vara i princip helt slätt och jämnt under för att det ska bli bra och slätt. Man kan skrapspackla (så man slipper slipa) och sen lägga på renoveringstapet men det är mer jobb än att spackla på "riktigt" och så är dessutom spackel betydligt billigare än renoveringstapet och lim...
Jag håller inte med, det blir inte fin yta på en spacklad vägg. Om du inte bredspacklar hela väggen blir det dessutom strukturskillnader mellan spacklat och icke spacklat. Men jag håller med om att underlagsarbetet måste göras i stort sett lika bra även med renoveringstapet. Det är bara små hål efter häftstift och sådant man inte behöver bry sig om.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
På spacklad yta sätter man målarfilt över hela väggen, jag kör det även på gips så blir det perfekt finish.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.