Hej,

Var ett tag sedan man var aktiv här på forumet. Huset blev färdigbyggt för nästan 10 år sedan. Men nu börjar renoveringsbehoven dyka upp. Eller behov, och behov. Får väl snarare beskrivas som ett sug efter något nytt... :D Just nu är det hallen som ska få nya ytskikt.

Förra vintern så "bubblade" plastmattan i hallen upp. Mitt på golvet har mattan släppt från golvet på en cirka 50 cm lång och 5 cm bred sträcka. Så nu när jag ändå ska lägga nytt golv, vilket jag planerar lägga ovanpå det gamla, så skar jag hål på "bubblan" för att kolla vad som hänt.

Bifogat ser ni en bild på vad jag hittade. Det är "smuligt" nästa fint som mjöl. Färgen beskrivs väl bäst som grå-grön. Det luktar absolut inget. Golvspånskivan är snustorr och hård som sten. Och där fanns inga hål i mattan innan jag fick fatt i kniven. Där det jag nu undrar vad det kan vara slutar sitter mattan stenhårt med limmet mot golvet.

Någon som vågar sig på att gissa vad det kan vara? Kan det vara mögel?

20151228_120033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Lim/dubbelhäftande tejp ?
 
Spacklad skivskarv? Och då spackel som släppt och lossnat när man gått på golvet, kanske har skarven sviktat lite om den inte ligger mot t.ex. golvbjälke.
 
Spackel är väl det troligaste
 
Spackel har jag själv funderat på.

Men varför skulle man spackla en skarv i golvspånskiva? Där finns ingen höjdskillnad och är dom inte fasade för att passa in i varandra? Detta är i en skarv som går tvärs mot bjälklaget.och är ju då 240 cm.

Varför har det bara släppt dessa 50 cm? Och varför har det i så fall smulats sönder till närmast mjöl?

Men jag antar att det inte är något farligt. Min plan är idag ifall det inte framkommer något annnat, att torka rent, spraya med mögeltvätt (bara för säkerhets skull) och sen limma fast mattan igen när det torkat upp.
 
Det kanske varit en liten svacka där, ibland går inte skarven ihop eller så har man lyckats slå sönder spånten och då kan det bli en millimeter eller så kant, kanske de lade spackel på för att det inte skulle synas genom mattan.
Efter åren när ni gått så har spacklet smulats sönder och/eller blandat sig med limmet och blivit vad det är nu...
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Nu när jag tittat närmre igen så håller jag med. Självklart är det spackel. På en sidan skarven har det släppt från skivan och på andra sidan från mattan. Märkligt fenomen, och att det är på en sådan begränsad yta.

Tack för hjälpen. Nu har det torkats av och fått torkat. Nu blir det att limma tillbaka den, och sen sova gott om nätterna igen.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.