Jag har en tomt som ligger precis vid vattnet. Men närmast vattnet är det sankmark eller när det är högt vatten så täcker det marken. Därför tänkte jag höja marknivån ca. En halvmeter. Idag växer det bara sly över hela tomten. Men jag tänkte göra gräsmatta.
Min fråga är vad ni tror blir snyggast utformning. Ska jag höja en halvmeter direkt vid vattenkanten o ha en helt plan gräsmatta eller låta den slutta lite hela vägen. Eller kanske slutta ett par tre meter upp till en halvmeter o sen plant?
 
harry73
Det beror på..
Hur stor är tomten
Vill du ha en del naturtomt
Finns det strandskydd
Hur stor är vattnet (bäck/sjö/havet)
...
 
harry73 skrev:
Det beror på..
Hur stor är tomten
Vill du ha en del naturtomt
Finns det strandskydd
Hur stor är vattnet (bäck/sjö/havet)
...
Tomten är på ca. 2000 m2 om några år blir det nog ett hus längst upp på den. Den sluttar redan idag lite hela vägen.
Det blir nog lite naturtomt på sidorna mot grannarna.
Strandskydd vet jag inget om. Men har ju inte direkt tänkt att ändra strandlinjen.
Det är en å ca. 30-40m bred.

Jag tänkte göra en liten gräsmatta bara närmast vattnet ca. 20m bred * 10m.
 
Redigerat:
harry73
Jag skulle kolla med kommunen vad soom gäller med strandskydd
Beroende vad som gäller och vad du vill med tomten kan du höja marken fram till vattnet, och gör det tillgänglig för fiske, bad eller båt, eller så håller du det så nsturligt och otillgänglig som möjligt. Då kan det vara en idé att bygga stödmur på lämplig avdtånd som övergång mellan strand och trädgård
 
Strandskyddsbestämmelser innebär att du inte får göra någonting inom det skyddade området (ofta 100m från vattnet). Det gäller både byggande och ändring av markförhållande. Det innebär också att du inte får fälla träd eller anlägga gräsmatta.

Det går att få dispens från strandskyddet, framförallt om man kan hävda att det redan finns bebyggelse sedan före strandskyddslagen (ca 1972 om jag minns rätt). Dispensen blir då ofta väldigt specifik, där myndigheten anger hur stort tomtområdet får vara, utanför det området får man då inte ändra någonting.
 
Åter till huvudfrågan, om du nu har rätt till ändringar - formen på tomten beror på den stil du tänker ha på huset, och annan växtlighet. MEN om du skall anlägga en gräsmatta på sankmark är det nog vettigt att se över dränering av densamma. För om det är sankt där nu, så blir det nog annars en given gräsmattedödare en blöt höst ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.