Hej,

Jag hoppas att någon här kan svara på denna fråga. Jag funderar på att köpa ett nyckelfärdigt hus. Säljaren av tomten och huset kommer att använda en husleverantör från bosnien som heter krivaja homes http://www.krivajahomes.com/. Egentligen känner jag mig lite tveksam redan där eftersom det kan vara lite svårt med kontakt och kommunikation då husleverantören är så långt bort. Men enligt säljaren ska de såklart uppfylla alla krav som ställs vid husproduktion inom EU.

Men nu har jag ju uppmärksammat att det har varit stora problem med enstegstätade putsfasader, och huset vi eventuellt ska köpa har en putsfasad. Därför försökte jag titta på husföretagets hemsida för att se om det fanns någon information om detta. Det enda jag hittade var denna katalog (http://www.krivajahomes.com/media/50065/low-energy_houses_eng.pdf) där de har en bild på ytterväggen i genomskärning. Jag kan inte se någon luftspalt på den. Jag är själv inte så väldigt kunnig inom detta område så jag skulle uppskatta om någon lite mer kunnig kunde bekräfta eller dementera detta. Är inte detta ett typiskt exempel på en riskfylld enstegstätad konstruktion?

Jag kommer självklart ställa samma fråga till säljaren, men skulle uppskatta lite feedback från någon som inte tjänar på att sälja huset till mig.
 
harry73
Ser ut som enstegstätad fasad. Köp inte huset. Priset kan jntevara så bra att det är värd bekymret även om han skulle byta till fasad med spalt
 
harry73
Man ska alltid lita på magkänsla
 
Träregelstomme, organisk skiva, cellplast och tunnputs. Det är per definition den typ av putsfasad som ger problem. Jag skulle undvika den.
 
Varenda varningsklocka som finns ringer frenetiskt.
-Konstruktionen är helt fel.
-Öststatsfirma med verksamhet i Sverige är alltid en risktagning.

Om du får hela huset nyckelfärdigt för under 1000 kronor kan du ju ta risken:rolleyes:...... mer pengar än så skall man inte satsa på sånt där.
 
harry73
Antagligen bygger byggfirman billigt som gör att säljaren kan ta ordentlig betalt för tomten. Sen tar säljaren säkert inget ansvar för bygget
 
Tack för era svar. Det låter som att det inte ska bli något av detta. Bra att få det bekräftat. Synd på en fin tomt, men det dyker säkert upp något annat.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.