Hej,

Sitter och kollar på olika hemlarm och har hittat ESIM364 från ELDES och som marknadförs i sverige av INDUO Home.
Tänkte kolla om nån köpt och/eller testat detta.
Påminner lite om DSC men jag tycker det verkar smidigare.Kommer färdigt med GSM(dubbla sim) och trådlöst samt att man kan ha trådat också.
Perfekt om man vill ha trådat till IR och MK men kanske inte vill dra tråd i taket till Rökdekare mm.
Config programmet verkar också smidigt och kan göras via USB alt GPRS.
Det enda som tillkommer är en ELAN modul om man vill skicka larm email mm via bredbandet.
Nu fattas bara stöd för Z-wave moduler :). Sen är det perfekt.

Funderar starkt på att beställa ett kit med knappsats,IR,MK och rök för att testa men ville ha lite mer feedback om nån testat.
/Jimmy
 
Har precis beställt ett medium paket från InduoHome.
Det är ett grundpaket med gsm.
Medföljer 1st trådlös IR, en trådlös Mk och en trådlös siren.
Vidare levereras också en tempgivare och ibutton läsare med taggar.
Jag valde en trådlös knappsats till paketet.
Kommer att använda nåde trådat och trådlöst.trådat i hela källaren.
Tänkte återkomma i denna tråd hur det går och ge lite fedback på systemet.
/Jimmy
 
Då har jag fått upp lite grejer.
Larmet levereras i ett skåp i plåt där det sitter en trafo på 18vac och 2amp.
Där sitter även själva centralenheten Esim364 och ett backup batteri på hela 7,2Ah.
Det följer med 2st antenner på magnetfot som man antingen sätter uppe på skåpet eller drar till lämpligt ställe.
Den ena är för gsm och den andra är för de trådlösa sensorerna mm som jobbar på 868mhz.
När man monterar Ir, mk mm så står det att man ska anteckna Id numret som står på baksidan av alla enheterna och det kan ju vara bra men det behövs inte för alla enheter som e aktiva när du startar medföljande config mjukvara dyker upp i en lista.
Kan vara så att Induo redan lagt in dessa i förväg.
Det man behöver göra då är att koppla alla hittade enheter till larmet så är det klart.
Sen är det bara att göra de inställningar man vill som att lägga in larm nummer, användare och koder.
Mjukvaran är riktigt bra och mottagningen till trådlösa sensorern verkar också bra.
Ser mycket lovande ut så här långt.
Nu återstår för min del att koppla in ett gäng trådade Ir och rökdetektorer.
Kommer även att beställa en extra knappsats till källare och ett par trådlösa rökdetektorer till övervåningen.
Man kan ha upp till 12 trådade zoner(går att utöka) och det räcker rätt långt faktist.
Sen finns det 4st utgångar som man kan styra olika saker med som belysning, värme mm.
Dessa går att configurer enligt ett tidsschema om man vill.
Finns en flik där man ställer in parametrar om man vill koppla larmet mot en larmcentral.
kan faktist rekommendera detta larm då det har både trådat och trådlöst som standard.
Priset är också bra tycker jag.
För 4900:- får man följande:
Centralenhet, siren,2st Mk,2st Ir,2st Rökdetectorer,Knappsats, tempgivare, summer och mikrofon.
Då har man ett komplett larm som räcker rätt långt.
Vill man sen ha fler sensorer kan man ju köpa ett gäng trådade ir och rök från ebay för nästan ingenting.

Återkommer efter lite mer testande.
 
Redigerat:
Mycket intressant..är dessa sk godkända certifierade larm? Finns det rörelse detektor med kamera?
 
Ja, de är godkända.
Det finns inte nån detektor med inbyggd kamera.(de har en med inbyggt simkort men den är mer standalone.kanske den kan användas ihop med esim364.)
Men det ser inte jag som nån nackdel eftersom dessa brukar vara så dålig kvalite och tar oftast bara stillbilder.
Jag tänker använda en ip kamera från d-link istället.
Den jag har tittat på kan jobba som en rörelsedetektor och har en utgång som triggar larmet.
Kameran skickar sen bilder via epost och du kan även gå in och se bild i realtid.

Maila induohome och fråga ang kamera..De kanske har men inte ligger uppe på nätet.
/Jimmy
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hej! en mycket intressant sak Esim , men hittar inte på nåt ställe någon certifiering inte från Stöldskyddsföreingen , eller EU varianten.
Var finns den ?
Med vänlig hälsning//Goerana
 
Hejk !rättelse nu hittade jag i alla fall EN 50131-1 Grade 3 Class II..

//Goerana
 
Hur går det?
 
Skulle precis skriva lite :).
Fick mitt Alltele simkort i fredags.
Det är ett 18kr abonnemang och sms kostar 18öre.samtal också 18öre/min.
Alltele använder telias nät.
Har kör ett par dagar och det funkar klockrent.
Får sms när barnen kommer hem och larmar av och sms:en går fram riktigt fort.
Man kan ställa in larmet att skicka en massa olika info men jag har bars när man larmar av, status 1gång per dag, spänningsbortfall.
Ja, så larm också så klart :).
Om man skickar "INFO" så får man tillbaka status på gsm signal, temperatur mm.
Man kan ställa larmgränser på temp och få sms om tempen ex sjunker under viss temperatur.
Man kan kopplain upp till 8st tempgivare till enheten och sätta larmgränser på dessa.
Nästa är att beställa 2st trådlösa rökdetektorer till entreplan och övervåning och ev en extra knappsats till källardörr.
Sen lite fler ir och rök som är trådade för de är billigare.
Kan återkomma när jag testat rökarna.
/Jimmy
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
jkbpower skrev:
Skulle precis skriva lite :).
Fick mitt Alltele simkort i fredags.
Det är ett 18kr abonnemang och sms kostar 18öre.samtal också 18öre/min.
Alltele använder telias nät.
Har kör ett par dagar och det funkar klockrent.
Får sms när barnen kommer hem och larmar av och sms:en går fram riktigt fort.
Man kan ställa in larmet att skicka en massa olika info men jag har bars när man larmar av, status 1gång per dag, spänningsbortfall.
Ja, så larm också så klart :).
Om man skickar "INFO" så får man tillbaka status på gsm signal, temperatur mm.
Man kan ställa larmgränser på temp och få sms om tempen ex sjunker under viss temperatur.
Man kan kopplain upp till 8st tempgivare till enheten och sätta larmgränser på dessa.
Nästa är att beställa 2st trådlösa rökdetektorer till entreplan och övervåning och ev en extra knappsats till källardörr.
Sen lite fler ir och rök som är trådade för de är billigare.
Kan återkomma när jag testat rökarna.
/Jimmy
Är ni fortfarande nöjda? Har ni provat Ninja?
http://www.induohome.com/larm/godkant-tradlost-larmpaket-med-gsm-ninja.html
 
RilleRock
Varför döper man en seriös produkt till Ninja? :D
 
D
RilleRock skrev:
ESIM364
[länk]
Hoppas det där exet inte gick ut till försäljning. Lagom ESD-skadat =)
 
jkbpower: fortfarande nöjd?
 
Stämmer det att den trådlösa manöverpanelen inre har någon inpasseringsummer utan bara summer vid inpassering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.