Någon som har en som kan rekommenderas?
 
Hej Anders G

Finns det verkligen uppladdningsbara gräsklippare?

Min bensindrivna har effekten 5 hk och används c:a en timme varje gång.

Om full effekt utnyttjas åtgår drygt 4 kWh, men säg att 1 kWh används för klippningen.

Hur laddar man en uppladdningsbar gräsklippare som behöver 1 kWh?

Förhoppningsvis har jag fel, men vill ändå fråga.

per



 
"Finns det verkligen uppladdningsbara gräsklippare?"

Jo. Våra bekanta har en Black&Decker som de är himla nöjda, men den finns inte mera. B&D köpte den från en underleverantör som blev uppköpt. Det var i varje fall vad ÅFen sade. Konstigt nog så säljs den fortfarande av B&D i USA??
http://www.sciencedaily.com/cgi-bin...gi?Operation=ItemLookup&ItemId=B00006RSIJ

Elux har en liten, liknande deras trilobitdammsugare.

Se tex:
http://landscaping.about.com/cs/lawns/gr/mulching_mowers.htm
http://www.brookstone.com/shop/prod...leader&cm_pla=Datafeed&cm_ite=Keyword

Den del av gården som vi skall klippa blir inte just så mycket större än 200m2

Gardenas ser ju kul ut. Någon aning om vad den kostar? Ah.. CA 2000 sek. Hittade även detta:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1114526801
 
Fredrik.e skrev:
gardena har en har jag för mig men deras limit är ca 300kvm
Ja, jag har en sådan, och det kan nog stämma med ca 300kvm, men..jag har haft min i 7år, med samma batteri ;) Den funkar bra till mindre gräsmattor, men det är inte samma råstyrka som i bensindrivet eller med el/sladd
 
Tack! Bra tråd! Nu blir man ju nästan konpiratorisk :) Tydligen finns det massvis med gräsmattsägare som är helnöjda med sina batteriklippare och ändå har de flesta fillverkare tagit bort dem ur sortimentet här?? Detta trots att de säljer för fullt i USA?

Det är nog en komplott utav återförsäljarna som gör grova pengar på service av besinklippare :)
 
pernitta skrev:
Hej Anders G

Finns det verkligen uppladdningsbara gräsklippare?

Min bensindrivna har effekten 5 hk och används c:a en timme varje gång.

Om full effekt utnyttjas åtgår drygt 4 kWh, men säg att 1 kWh används för klippningen.

Hur laddar man en uppladdningsbar gräsklippare som behöver 1 kWh?

Förhoppningsvis har jag fel, men vill ändå fråga.

per



 
Hej Pernitta!
Ett stort bilbatteri har en kapacitet på ca 80 Ah vid 12 V. Det betyder att Batteriet innehåller 80*12=960 Wh (Eftersom P=U*I)
Jag gissar att ett 80 Ah blybatteri väger 25-30 kg.

Omöjligt är det alltså inte, men otympligt!

Förresten har du fått PM i ett annat ärende.

/Mattias
 
Om jag inte missförstått så har Gardenan en 12V 12Ah batteri som väger 4,3Kg. De anger att man skall klara en 300m2 matta på en laddning, men i en annan tråd så finns det sådana som klipper betydligt mera.
 
Just det! Skall nog fara runt till trädgårdshandlarna på måndag och pressa dem. Om det är så att ett batteri inte kostar mera än 189 SEK, så torde nog valet vara lätt. Senaste reparationen av bensinklipparen var väl sisådär 80 euro.

Det är till stugan dock och där behövs tyvärr en bensinare.
 
Lutar nog åt en gardena. Någon som vet vem som säljer i stockholm el uppsala?
 
OK. Man kanske skulle testa med Bauhaus eller plantagen. Riktpris i Finland är 316 euro vilket är litet hysteriskt. 700SEK över det Svenska. Handlaren andtydde dock att det fanns prutmån..
 
Kolla artikeln i senaste hus och hem!
 
OK. :) Enligt dem så var orsaken att man drog tillbaka batteriklipparna att folk inte skötte dem rätt. På hösten satte man in dem med urladdade batterier i ett kallt skjul och sedan var batteriet dött nästa vår.

De antydde även att det är klippare på gång med "modernare" batterier är blyackumulatorer som klarar slarviga användare bättre.
 
Hej!

Mattiasp är nog nära sanningen när han anger att en batteridriven gräsklippare behöver förses med ett batteri med energiinnehållet 80 Ah för att man skall kunna klippa under en timme.

Jag begriper inte hur man kan klara betydligt mer än 300 m2 med 12 Ah. Kanske är det innan gräset hunnit växa upp. Men jag har väl fel.....

per
 
Jag begriper inte hur man kan klara betydligt mer än 300 m2 med 12 Ah. Kanske är det innan gräset hunnit växa upp. Men jag har väl fel.....
Hur mycket energi du behöver är ju helt beroende av hus högt/tätt gräset är. Om det är en stadsgräsmatta och du klipper ofta så skall det klara sig.

Dessutom är Gardenans acku så billig att du kan ha ett par extra, full-laddade :)

Skall fara och beställa en i dag.
 
Jag begriper inte hur man kan klara betydligt mer än 300 m2 med 12 Ah. Kanske är det innan gräset hunnit växa upp. Men jag har väl fel.....

en cylinderklippare behöver inte lika mycke kraft som en rotorklippare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.