Hej! Vårt hus är dragigt så att det är otrivsamt! Byggt 49 två fulla våningar, från början två lägenheter. Vi har bytt den inre rutan till energiglas på hälften av fönstren. Pelletseldning på vattenburet system. Vi har tilluftsventiler i alla tum och paxfläktar som går hela tiden i badrum uppe och nere. Det går som en kall luftström nerför trappan och fortsätter genom rummen nere. När jag kollar m IRtermometer är det kallt på alla ytor, mellan 15 och 16 gr på ytterväggar och 17,5 på innerväggar. 19,5 luft. Vill gärna åtgärda men känns som att det kommer överallt ifrån! Var ska vi börja? Finns det nån chans att bli av med detta?
 
Christina Hagman skrev:
Hej! Vårt hus är dragigt så att det är otrivsamt! Byggt 49 två fulla våningar, från början två lägenheter. Vi har bytt den inre rutan till energiglas på hälften av fönstren. Pelletseldning på vattenburet system. Vi har tilluftsventiler i alla tum och paxfläktar som går hela tiden i badrum uppe och nere. Det går som en kall luftström nerför trappan och fortsätter genom rummen nere. När jag kollar m IRtermometer är det kallt på alla ytor, mellan 15 och 16 gr på ytterväggar och 17,5 på innerväggar. 19,5 luft. Vill gärna åtgärda men känns som att det kommer överallt ifrån! Var ska vi börja? Finns det nån chans att bli av med detta?
Häng toapapper (dela pappret) i alla dörröppningar så ser vartifrån luften kommer och vart den går.
Ir termometer funkar inte så bra på blanka ytor, mät på tapeter för bättre mätvärden.
 
Öka värmen.
Jag bor själv i ett gammalt dragit dåligt isolerat hus, vi måste ha 22-24 grader lufttemp för att det ska vara trivsamt, i vårt tidigare välisolerade radhus med mekanisk ventilation och värmeåtervinning gick det att ha 20 grader med samma komfort.
Har ni provat sätta igen ventiler ?? Jag har inga ventiler alls i mitt hus, har bara frånluft via skorstenen till kök, bad, tvättstuga och ett sovrum, tilluft kommer in ändå, då huset inte är tätt.
Var har ni pannan, och har ni redigt med tilluft där ?? en pelletspanna drar massor med luft, får det inte in luft i pannrummet tar den luft från huset, tex genom tilluftventilerna.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Öka värmen.
Jag bor själv i ett gammalt dragit dåligt isolerat hus, vi måste ha 22-24 grader lufttemp för att det ska vara trivsamt, i vårt tidigare välisolerade radhus med mekanisk ventilation och värmeåtervinning gick det att ha 20 grader med samma komfort.
Har ni provat sätta igen ventiler ?? Jag har inga ventiler alls i mitt hus, har bara frånluft via skorstenen till kök, bad, tvättstuga och ett sovrum, tilluft kommer in ändå, då huset inte är tätt.
Var har ni pannan, och har ni redigt med tilluft där ?? en pelletspanna drar massor med luft, får det inte in luft i pannrummet tar den luft från huset, tex genom tilluftventilerna.
Intressant, precis så bor vi nu också. Vår isolering består av stående plank, inner och ytterpanel + tretex på insidan. dvs.. obefintlig isolering.
Hur värmer ni upp er kåk?
 
Hur mycket suger PAX-fläktarna och har ni någon styrning på dom? Det är bra med mekanisk frånluft i badrummen, men det behövs ju mest för att ventilera ut den fuktiga luften vid dusch och bad. Frånluftsfläktar med fuktighetsstyrning är bra, då de kan gå långsamt när de inte verkligen behövs.
Annars håller jag med om att man bör se till att pannan får sin tilluft separat så den inte suger från hela huset, det är helt onödigt och skapar en massa drag.
 
Till att börja med ta fram en planritning över huset och stäng alla ytterdörrar/fönster men låt fläktar, panna gå som vanligt samt från och tilluftsventiler stå som vanligt och rita hur luften flyttar sig. Toapapper som hängs i dörröppningar går om det är mycket drag, annars kan man använda en tändare och se åt vilket håll lågan lutar om man håller den rakt upp. En tändsticka som man släcker fungerar också och se om röken drar åt något håll. Tänk på att stå still dock så inte dina rörelser orsakar fladdret och du blir lurad.

Kolla sen mellan alla rum och rita pilar på hur luften flyttar sig. En gissning är att att paxfläktarna drar för mycket konstant och att pelletspannan tar sin tilluft på fel sätt (du ska ha minst lika stor tilluftskanal till pannrummet som du har skorstensarea och antagligen lite till!) När du vet var luften går är det lättare att veta om/vad det går att göra något åt saken. Går all luft mot pannrummet så är en del av lösningen att förbättra tilluften till pannrummet och täta mot boningsdelen. Om det är badrummen som suger för mycket, överväg en styrning som går på luftfuktighet eller varva ner paxfläktarna och forcera dem vid dusch/bad.

Det du vill uppnå är kontrollerat lagom stort luftflöde och lagom stort undertryck i huset (har du ett gammalt hus vill du ha lite undertryck så inte fuktig varm inomhusluft tränger ut i kallare delar av konstruktionen såsom en vind)

Nästa steg är att styra var tilluften kommer. Du har tilluftsventiler i alla rum, således ska du inte ha tilluft via glipor i fönstret, se över tätningslisterna i fönstren om det inte är gjort. (Har du tilluft i kök så stäng till den så du får tilluft i sovrum och vardagsrum).

Om du inte lyckats ordna det på egen hand kan man ta hjälp av någon som jobbar med ventilation som får mäta upp flödena i alla ventiler och göra inställningen så luftomsättningen blir rätt. Beroende på husets konstruktion kan det även finna anledning att se över drevning runt fönster och även finnas anledning (större projekt) att se över fasadens vindtätning.

Det går att få även ett hus från 1700talet mysigt inomhus men som flera redan sagt ofta krävs en lite högre grundtemperatur och om det är oisolerade golv tofflor! Vi bor i hus från 1964 och hade kallt golv i vardagsrummet när första kylan kom. En rullad filt som läggs mot den gamla altandörren för att stoppa kallraset ökade golvtemperaturen framför soffan från 15 grader till 21 grader.
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Vi har också kallras nerför trappan från ovanvåningen.
Det beror på att vi har det kallare där uppe än nere, (eftersom vi normalt inte vistas på ovanvåningen). Det är dock inte så att det endast är ett enda homogent flöde av kalluft nedåt, utan det går också en varm jetström uppåt i trappan.

Så om temp är lägre på ovanvån så blir det garanterat en termisk luftrörelse, ganska kraftfull dessutom.

Det betyder också att luftriktningen i alla dörrar måste mätas på flera ställen, (uppe, nere, vänster & höger sida).

Har ni trägolv/plankgolv och golvisoleringen uppe och nere inte fyller hela vägen upp så är risken stor att det är kalldrag under golven och även upp genom springorna. Om det inte är t ex spånisolering i golven som sjunker ihop med åren så går det precis lika bra med glasull och möss...

Sedan är det då drag genom alla lister (golv- tak, fönster- & dörrfoder, samt ev träpaneler på väggar och i tak pss som golvplank).

Bara att dra igång operation tjuvdrag alltså :).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.