Hej,

jag har först nu fått underlag på arbete som gjordes i början av april. Hantverkarkaren var noga med att det skulle betalas iår med tanke på ROT. Det jag fått är en saftig överskattning av antalet timmar och materialkostnad. Nu försöker han pressa mig att betala för annars blir det lägre ROT. Det är väl inte mitt fel att han inte återkommit förrän nu? Han säger att han hade specen färdig redan i maj men att andra arbeten kom emellan.
Vi är inte överens om hur länge han var här om dagarna eller att han vill ha full betalning för den lärling som var med och lärde sig jobbet. (mest stod lärlingen bara bredvid) medan han grävde med maskin. Han vill dessutom ha körersättning som vi inte talat om. Han har ännu inte gjort en faktura utan jag har fått en summering på material/underleverantörer + antalet timmar.

Han har tagit betalt för att fyra man skall vänta på att betong skall härda trots att han var på annat arbete under tiden. han mera att han måste städa sina verktyg och sådant tar mycket tid.
 
Ring skatteverket och fråga hur du ska göra.
Är det bara arbete eller är det även material?
 
Om du vill ha 2015 års ROT (50%) så ska fakturan vara betald innan årsskiftet. Tyvärr kan du inte hänvisa till att han faktuerade sent, det är en stenhård regel.
Om du kan förhandla ner antalet arbetade timmar så kanske det ändå lönar sig att vänta att betala och ta det på 2016 års ROT?
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Arbetet är bara specat till nästan 100 timmar och (material ca 40 000kr + moms). Hä ingår schaktning, hyra av grävmaskin mm det rör sig om 30m2 platta på mark utan golvvärme. Jag hade redan kant, armering och styrofoam. Så det som ingår är schakt, makadam, utsättning, dränering, betong och gjutning/glättig.

Dvs arbetskostnaden tillkommer men det har han inte specat ännu. Han vill inte uppge arbetskostnaden förrän jag har berättat hur mycket rot-avdrag jag har kvar.
 
Redigerat:
Jag förstår rotavdraget men då han är sen får han kompensera det bortfallet. Det känns som att han vill pressa mig att betala för mycket mer tid därför har han väntat till in i det sista.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Är det en utbyggnad alltså?

Kan man betala in enbart summan som berör arbete och hålla på resten och på så vis hävda att fakturan betald?
 
Det verkar vara poppis att skicka ut räkningar nu i veckan för att skrämmas med rotavdraget.
Brorsan fick en liknande idag från elfirman som gjort stambyte i föreningen.

Vi renoverade köket samtidigt som de gjorde stambytet, så vår egna elfirma hade dragit kablar, rör och dosor, men kontakter och säkringar skulle göras när vi var klara.
En dag när vi kom ner till bygget så var allt inkopplat och klart av elfirman som gjorde stambytet, nu vill de ha betalt för 4 timmars jobb + materialet som till stor del redan fanns, 4500kr
Och med den vänliga hälsningen att om man inte betalar innan 30/12 så får man inte ta del av årets rotavdrag.

Har man ju en firma till i listan av bolag som man inte behöver använda sig av i framtiden.
 
Redigerat:
maglin skrev:
Han vill inte uppge arbetskostnaden förrän jag har berättat hur mycket rot-avdrag jag har kvar.
Ett bra kvitto på att han inte är seriös med sina timmar och arbetskostnad.
Betala det antal timmar+material du anser att han levererat, bestrid resten. Se till att du har kvitto på att det betalats i år så är rotavdraget hemma.
 
C
Om du är lite strategisk så gör du en delbetalning nu på ett lämpligt belopp så att du kan utnyttja återstående avdragsutrymme fullt ut. Om han redan specificerat materialet och det verkar stämma så kan du ju betala det på en gång också. Var bara noga med att specificera vad delbetalningen avser så att det inte blir tjafs om det sen. Resten får han när han har trollat fram specifikationen på timmarna. Har du begärt det i förväg är det i sig skäl nog att hålla inne betalning om jag minns rätt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Hemmakatten
Fotografen skrev:
Ett bra kvitto på att han inte är seriös med sina timmar och arbetskostnad.
Betala det antal timmar+material du anser att han levererat, bestrid resten. Se till att du har kvitto på att det betalats i år så är rotavdraget hemma.
För att få Rot-avdraget krävs också att firman skickar in Rot-ansökan före 31/1.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Nu hjälper det ju inte dig såvida du inte har ett avtal som tydligt kravställer på företagets ansvar gällande administration av ROT, men skulle det strula till det med skattemyndigheten så är risken stor att du får fakturakostnaden som skulle vara ROT-ersättning. Man hade det uppe igår i olika nyhetssändningar just det att företag inte skickar in ROT-delen till skatteverket i tid och att företaget i de flesta fall friskrivit sig för uteblivna ROT-ersättningar, där man då kan kräva kunden på det uteblivna ROT-beloppet.
 
Regelverket är solklart, är inte fakturan betalad 31/12 och utföraren skickat in sin del så blir det ingen ROT.
Att du skulle kunna kräva firman på någonting är nog bara en önskedröm,frågan är varför har du inte löst detta tidigare April till 28 December det är åtta (8) månader sedan arbetet slutfördes.

Vad menar du, anser du att 100 timmar är fel har det inte utförts arbete för 100 timmar, jag uppfattar det som att man har grävt ur och fyllt på med massor satt formen och lagt isoleringen utfört armeringen och sedan gjutit betong, skulle det inte ta 100 timmar menar du. Det är arbetet du får ROT på om nu arbetet är berättigat till ROT.

Du skriver:

Arbetet är bara specat till nästan 100 timmar och (material ca 40 000kr + moms). Hä ingår schaktning, hyra av grävmaskin mm det rör sig om 30m2 platta på mark utan golvvärme. Jag hade redan kant, armering och styrofoam. Så det som ingår är schakt, makadam, utsättning, dränering, betong och gjutning/glättig.

Dvs arbetskostnaden tillkommer men det har han inte specat ännu. Han vill inte uppge arbetskostnaden förrän jag har berättat hur mycket rot-avdrag jag har kvar.
 
Jag kan väl inte betala innan jag fått en faktura?
 
Du menar att det utfördes arbete som var klart i April, 8 månader sedan och du har inte fått någon faktura, har du frågat efter den eller har du bara väntat.
Vad är det för arbete som har utförts är det en tillbyggnad på huset där man grävt, dränerat,dragit stuprörsledningar, fyllt upp med massor av rätt fraktioner och lagt ut isolering och färdig gjutform (kantblock med isolering) och armering som har lagts enligt regelverket alltså över och under armering. Därefter har plattan gjutits och efterbehandlats. Vad har du för avtal om arbetet, är det löpande eller fast pris eller vad? Är arbetet överhuvudtaget sådant så det berättigar till ROT.
 
maglin skrev:
Jag kan väl inte betala innan jag fått en faktura?
Men har du inte efterfrågat fakturan på arbete som gjordes för ett halvår sedan?
 
  • Gilla
Cordim och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.