Hej alla!

Vi renoverar ett gammalt timmerhus och siktar på resurssnålhet, ekologiska material och platsanpassade lösningar. Vi vill göra det mesta själva och ta in hjälp där det är nödvändigt för ett lyckat resultat. Vill du följa vårt renoveringsprojekt, kommer det vara möjligt snart.

Huset: byggt ca 1900, timmerhusstomme två plan, ca 120 m2. Nuvarande uppvärmning: Endast eldstäder; köksspis, kakelugn och braskamin.

Våra idéer och funderingar:
Vi väljer mellan att ha vattenburet värmesystem eller inte. Vi känner att vi vet för lite om hur vattenburna system fungerar för att kunna välja. Vi har också gått i tankarna om att bara skaffa en stor massugn utan vattenmantling som endast värmer genom strålningsvärme och lagrar värmen i termisk massa.

Vi är alltså ute efter ett system som bäst passar våra förutsättningar. Det ska vara energieffektivt och miljövänligt och vi ser nog helst att det blir någon form av vedeldning eftersom ved är något vi har tillgång till.

Det vi undrar om vattenburna system är:
• Hur är systemet konstruerat för att dela på badvatten och uppvärmningsvatten? Är allt i samma ackumulatortank eller hur häger det egentligen ihop?
• Hur dyrt är det att dra rör och köpa radiatorer? Kan man göra det själv?
• Skulle det vara någon idé att lägga golvvärme i så fall? Vi har massiva trägolv som vi vill ha kvar. Gillar tanken på att inte ha radiatorer som är i vägen men misstänksam på livslängden och potentiella skador vid läckage. Kan man göra det själv?
• Om man har ett vattenburet system men inte vill elda på sommaren och som vi inte använder badkaret speciellt mycket då heller, går det att ha en separat elektrisk VV-beredare på systemet som kan användas vid denna tid på året (tänkte använda den på 30 liter som vi har idag)? Vill ju inte värma hela ackumulatortanken med el bara för disk och dusch.
• Hur skulle det fungera att värma huset och varmvattnet med en vattenmantlad köksspis eller braskamin på vintern? Typ denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Vedspis_med_taljsten_vattenmantlad_vedkamin_62224737.htm?ca=21&w=2 Är det rimligt i vårt hus som enda värmekälla med tanke på radiatorer / golvvärme?

Jag tror att vi börjar där och låter diskussionen ta fart, så tar vi alla andra frågor efter hand :)
 
Värmesystemet och tapparen är åtskilda då man inte vill ha syrerikt vatten i värmesystemet.
Har man acktank så har man en mindre tank i tanken typ tankception...
När man eldar upp tempen i acktanken så blir själva badvattentanken uppvärmd också.
Då man inte eldar kan man ha en elpatron som värmer tanken för att få varmvatten eller så har man en separat vvberedare som man kopplar om till alternativt att man har en beredare i serie med acktanken så först går det kalla vattnet in i acktankens beredare och göttar till sig innan det far vidare till den mindre eldrivna som värmer upp det om de behövs.

Finns lite olika lösningar på detta.

Givetvis kan man dra rören själv och koppla allt om man har den nödvändiga kunskapen men läser man på lite och är normalhändig så ska man nog klara av det.


Kostnaden för ett komplett värmesystem är svårt att säga men köper man billiga element av paneltyp klarar man sig på cirka 2000kr per element då tillkommer det kanske en kostnad på 300-400kr per element i kopplingsmaterial sen beror det på lite. En acktank kan man hitta för 500 eller så köper man ny tank med extra allt för 25 000kr sen tillkommer pannan på det.


Att lägga golvvärme utan att bryta upp golv är svårt, har hört att folk river underifrån och sätter med vet inte hur effektivt det är.
Livslängd och liknande är god och fuktskador i en krypgrund bör bli mindre än ett element som går sönder.

Kan inte uttala mig om just den där pannan men risken finns att det är olidligt varmt i köket innan du eldat upp tanken i temp.




Sen att köra med en masugn går om den är centralt placerad och du får luften att stiga upp till övervåningen genom exempelvis ventilationskanaler.

Min far värmde sitt hus med enbart murugn och öppenspis med insats.
2plan och cirka 130-150kvm.
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
Okej, tack för ett uttömmande svar. Det är kanske en risk som du säger att det blir för varmt innan man värmt tanken, någon annan som har erfarenhet av sådana pannor? http://www.blocket.se/kronoberg/Veds....htm?ca=21&w=2
Att lägga golvvärme utan att bryta upp golv är svårt, har hört att folk river underifrån och sätter med vet inte hur effektivt det är.
Livslängd och liknande är god och fuktskador i en krypgrund bör bli mindre än ett element som går sönder.
Glömde säga det. Vi ska även dra upp golven och isolera om dem. Vet inte hur mycket svårare och dyrare det är att lägga dit någon forma av golvvärmeslingor samtidigt?
 
pelrik skrev:
Okej, tack för ett uttömmande svar. Det är kanske en risk som du säger att det blir för varmt innan man värmt tanken, någon annan som har erfarenhet av sådana pannor? [länk]

Glömde säga det. Vi ska även dra upp golven och isolera om dem. Vet inte hur mycket svårare och dyrare det är att lägga dit någon forma av golvvärmeslingor samtidigt?
Ja ska ni dra upp golven så går det ju o fixa! Då kan man exempelvis lägga glespanel med golvvärme, googla på det så lär du hitta matnyttigt.

Ett annat alternativ är att kortla mellan åsarna och sänka ner spårade skivor och sedan fräsa ur vändningarna i åsarna så man kommer sig förbi och vidare.

Ska ni riva så passa på och sänk och lägg i mer isolering och se till att det inte kan blåsa från timmerväggarna in i trossbotten
 
Redigerat:
Mmm,, men kan det inte vara en risk att isolera för mycket i golven då? Tänker att det bästa nog är att ha ungefär samma tjocklek som huset byggdes med, men jag tycker det verkar mycket svårt att avgöra, hur ska man egentligen tänka kring det? Det beror ju på ånga faktorer som jag förstått det. Grunden är en krypgrund/torpargrund. Det ser ut som en krypgrund men jag vete sjutton om det går att krypa där överallt. Jag ska nu när jag ändå river upp golven göra en lucka på högsta stället så att jag har för framtida inspektion...
 
Vi har ett gammalt timmerhus och resonerade lite så här när vi installerade värmesystemet:
Golvvärme; under gamla breda golvplank tror jag inte är så bra, dels är dom ofta ganska tjocka så det isolerar rätt bra, dessutom risken att dom rör sig och det blir springor eller i värsta fall att plankor spricker om dom sitter bra spikade. Så vi installerade vanliga sektionsradiatorer som jag tycker ser rätt bra ut. I badrum och delar av köket där det är klinker la vi golvvärme.
Vi drog pexrör från en fördelare ut till radiatorerna, det är ganska enkelt men tar lite tid att borra genom bjälkar mm

Vedeldning; vi installerade vår vedpanna utanför huset (i garaget) med kulvert in till huset. Det är ett antal kubik ved som ska hanteras om man ska ha det som huvudsaklig uppvärmningskälla och det blir ganska skräpigt, jag är glad att slippa släpa in det i huset. Dessutom kunde vi skaffa en rejäl acktank så vi slipper elda varje dag. Vi har vedspis och det ska så småningom bli ett par kakelugnar men det är mest för myseldning och om det blir strömavbrott. Att elda i en vedspis eller massugn för huvudsaklig uppvärmning tror jag passar bäst i hus som har låg förbrukning och relativt öppen planlösning, något som gamla timmerhus sällan har.

Varmvattenberedning; vi har en mindre tank i huset (tekniktank) med en elpatron ganska högt upp. Där vi kopplat in en tappvattenautomat, en värmeväxlare mellan tappvattnet och radiatorvattnet som är i acktanken. På sommaren värmer vi varmvatten för det mesta bara med elpatronen.

Isolering; viktigt är ju som nämnts tidigare att det inte drar in, så vi lerklinade i blindbotten och upp efter stockväggarna, det blev mycket tätt och bra, och sen fyllde vi upp med ekofiber 220mm. Inget drag eller kalla golv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag läst runt lite mer och golvvärmetankarna känns inte så aktuella längre...

Nu funderar jag istället på frågan vattenburet eller inte. Det som väger för är ju jämnare värmefördelning, möjlighet till central eldning (mindre skräpigt) och mindre vedåtgång? Det som väger emot är kostnaden för att dra rör, köpa radiatorer och acktankar och panna. Ett system utan vattenburet är ju så klart mindre tekniskt komplicerat men kräver kanske flera eldstäder, eller???

Är det någon som har erfarenheter av icke vattenburet som eldas centralt, tex massugn, och där värmen förs ut till oilka delar av huset via kanaler eller fläktsystem?

Angående planlösning så kommer den att bli öppnare än idag, dock inte helt öppen.

Isolering i bjälklaget ska som sagt göras om och funderar faktiskt på att lägga nytt kutterspån som är orginalisoleringen och lägga en vindtät papp under och upp mot väggarna. Men lera är antagligen ett bättre val med tanke på vattenbuffringsförmågan. Hur får man tag på leran och hur ska den blandas osv.?
 
En annan sak jag funderar på är om man ska ha panna och vattenburet, var får jag tag på informationen som hjälper mig igenom installationerna eller en duktig hantverkare som kan hjälpa mig igång? Har inte så bra erfarenhet av tidigare hantverkare som jag anlitat.... Jag bor mellan Växjö och Älmhult, kanske någon som har något tips? Jag behöver någon som kan se mitt individuella behov och inte bara köra på första bästa lösning. Men som sagt, gör gärna mycket själv också.
 
pelrik skrev:
En annan sak jag funderar på är om man ska ha panna och vattenburet, var får jag tag på informationen som hjälper mig igenom installationerna
I trådarna här på byggahusforum hittar du den bästa informationen hur du bäst utformar ett vattenburet system för vedeldning. Du har ett antal teknikval framför dig: expansionskärl och varmvattenberedning mm mm kan ske på olika sätt.

Här är ett boktips, "Vedboken - Modern vedeldning i villa" av Lars Krögerström. Den tar upp grunderna för förbränning och ackumulering och stöd för beräkningar, mest tänkt som konsumentvägledning, bitvis ngt föråldrad men håller ändå: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pelrik skrev:
eller en duktig hantverkare som kan hjälpa mig igång? Har inte så bra erfarenhet av tidigare hantverkare som jag anlitat.... Jag bor mellan Växjö och Älmhult, kanske någon som har något tips? Jag behöver någon som kan se mitt individuella behov och inte bara köra på första bästa lösning. Men som sagt, gör gärna mycket själv också.
Installera vattenburet distributionssystem bör varje rörmokare behärska.
Du ska däremot ha tur om du hittar en rörmokare som verkligen kan vedsystem. Sätt dig in i ämnet, bäst här på forumet som sagt.

Flera tillverkare av bra vedpannor har systemritningar med lösningar som är vettiga, baxi/perifal, effecta, hargassner, fröling, eta. Köper du en paketlösning av dessa blir det bra, fort men inte billigt.

Inget av det du planerar är omöjligt att klara själv. Då kan det bli bra, hyfsat billigt men inte fort.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet så installera vattenburet.
Det är bara om huset t ex inte används som året-runt-hus, dvs är kallställt ibland (frysrisk), eller om det är ett modernt hus, dvs extremt välisolerat (=mkt litet värmebehov) och med planlösning a la lada (extremt öppen), som vattenburet kan diskuteras.

Det är förvisso en hög investeringskostnad, men det höjer direkt husets värde, sänker driftskostnaden och inte minst den konstanta arbetsinsatsen för att hålla varmt.

Vi bor i en skånelänga där alla rum ligger i fil, och de flesta är relativt små. Vid eldning i kamin så blir rummet den står i snabbt varmt, efter ca 30 min mkt varmt. Temperaturen sjunker några grader per rum och den sträcker sig inte mer än ett par rum bort i vilket fall. Då har vi ändå ett FTX ventilationssystem som skyfflar runt luften ordentligt i huset. Så, luft är en dålig värmebärare, till skillnad från vatten(-buret).
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
Jag röstar för kökspanna,en modern från Wamsler eller Lohberger är tämligen effektiv,snygg och man kan laga mat och baka med dem.De har isolerade lock att fälla ned så att köket inte blit våldvarmt och man kan ev dra ned temp på radiator i köket eller ordna med någon typ av värmeförflyttare om det blir olidligt.Lohberger har lösning med pelletstillsats som snyggt integreras med pannan för att hålla viss grundvärme kortare tider.Sommartid såklart elpatron eller solvärme för varmvattnet.Har en liten Wamsler i stugan sedan 2004 och ångrar mig ej.+9 grader inne i förrgår då jag vred upp termostaterna på elementen(elpatron i acktank som grundvärme) tände pannan 12 30 igår då +15 och 22 grader efter två inlägg några timmar senare!
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
ja, det låter ju som ett bra alternativ och de påstår att ca 70% av värmen går till vattnet så att det inte ska bli allt för varmt i själva köket.... Fler idéer och erfarenheter från andra som är nöjda med sina system?
 
Nu disktuterade vi precis vattenburet system igen och alla fördelar med det. Finns också möjlighet att sätta pannan i magasinet och dra kulvert. Men hur stor panna behöver man och vilken modell ska man ha? Vilka acktankar är smartast att ha i långa loppet. Jag är så klart ute efter kostnaden i relation till arbetsinsats, värmeeffekt och livslängd.
Jag vet, vi velar, men bara så kan man komma fram till ett bra beslut ibland...
 
Nybyggarn skrev:
Vi har ett gammalt timmerhus och resonerade lite så här när vi installerade värmesystemet:
Golvvärme; under gamla breda golvplank tror jag inte är så bra, dels är dom ofta ganska tjocka så det isolerar rätt bra, dessutom risken att dom rör sig och det blir springor eller i värsta fall att plankor spricker om dom sitter bra spikade. Så vi installerade vanliga sektionsradiatorer som jag tycker ser rätt bra ut. I badrum och delar av köket där det är klinker la vi golvvärme.
Vi drog pexrör från en fördelare ut till radiatorerna, det är ganska enkelt men tar lite tid att borra genom bjälkar mm

Vedeldning; vi installerade vår vedpanna utanför huset (i garaget) med kulvert in till huset. Det är ett antal kubik ved som ska hanteras om man ska ha det som huvudsaklig uppvärmningskälla och det blir ganska skräpigt, jag är glad att slippa släpa in det i huset. Dessutom kunde vi skaffa en rejäl acktank så vi slipper elda varje dag. Vi har vedspis och det ska så småningom bli ett par kakelugnar men det är mest för myseldning och om det blir strömavbrott. Att elda i en vedspis eller massugn för huvudsaklig uppvärmning tror jag passar bäst i hus som har låg förbrukning och relativt öppen planlösning, något som gamla timmerhus sällan har.

Varmvattenberedning; vi har en mindre tank i huset (tekniktank) med en elpatron ganska högt upp. Där vi kopplat in en tappvattenautomat, en värmeväxlare mellan tappvattnet och radiatorvattnet som är i acktanken. På sommaren värmer vi varmvatten för det mesta bara med elpatronen.

Isolering; viktigt är ju som nämnts tidigare att det inte drar in, så vi lerklinade i blindbotten och upp efter stockväggarna, det blev mycket tätt och bra, och sen fyllde vi upp med ekofiber 220mm. Inget drag eller kalla golv.
Verkar skönt att ha eldningen i annat hus. Men hur stora tankar har du om du inte behöver elda varje dag? Hur stor yta bor du på och hur mycket ved/år gör du av med?
 
Kollar runt lite här på forumet, lite på blocket och försöker skapa mig en bild av vattenburna system med vedpanna som jag aldrig varit intresserad av tidigare, men nu blivit :) Kollade på ny panna från Baxi som tipsades om av Stenolofanders här ovan... Den billigaste de har är på 30 kW och kostar ca 30 000.

Det hela känns ju som en gigantisk djungel. Men jag får för mig att det kanske är smart att lägga lite extra och köra på en ny panna i stället för något extra billigt, som typ http://www.blocket.se/helsingborg/Vedpanna_komplett_med_ackumulatortankar_62772203.htm?ca=21&w=2

Men jag har kanske helt fel där?

Vad är det för nackdelar med att ha pannrummet i magasinet med kulvert? Var har man tankarna? I magasinet eller inne i huset? Magasinet kommer inte vara uppvärmt. Ska man välja isolerade eller oisolerade tankar?

När jag ser hur mycket jag måste ta read på och sätta mig in i, känns det enklare att köra på vanliga eldstäder inne i huset i stället och slippa allt vattendragande :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.