Pumba skrev:
Men vad är investerat, att man köper en ny diskmaskin för att den gamla pajade kan det verkligen räknas som en investering, om 5 år är ju diskmaskinen slut.
Visst är det investering. En trasig diskmaskin har noll marknadsvärde. Om den ersätts med ny då är det investering. Avdrag med 10% per år är rättfärdigat.
Självklart ger en badrumsrenovering mer ökat värde än att byta kyl o frys som är betydlig enklare.
 
Matstj skrev:
Tumregeln säger, det ni investerar i huset ska ge tillbaka gånger 3 i form av ökat marknadsvärde.
Om ni har investerat 70 tusen då ska det ge 210 tusen i värde.
Så att säga 1460 000 kan ni begära i utgångspris vilket är inte långtifrån 1,5 milj.
Mycket, mycket tveksam "tumregel"!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Tycker man att nya vitvaror efter 1år i huset höjer värdet så bör man ha dragit av kostnaden när man köpte.

Vitvaror har jag svårt att se hur de skall kunna öka värdet även om det är värsta Miele maskinerna, enligt mig kan bara dåliga sådana minska.
 
Henri skrev:
Mycket, mycket tveksam "tumregel"!
Vad grundar du tveksamheten på ?
Det är ju välkänt att investeringar i hus ger ökat värde på huset. Vad är det som är så mycket tveksamt med det?
 
Alla investeringar i hus ger inte mervärde vid försäljning. DET är en vedertagen tumregel.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Vad grundar du tveksamheten på ?
Det är ju välkänt att investeringar i hus ger ökat värde på huset. Vad är det som är så mycket tveksamt med det?
Att byta ut något som är trasigt är inte heller en investering utan återställande av en funktion. D.v.s. köper de huset för 1,2 Mkr och diskmaskinen sedan går sönder, så sjunker ju värdet. Att montera en ny diskmaskin återställer funktionen och därmed värdet till 1,2. Möjligtvis kan en liten ökning ges av att denna maskin är nyare, men är inte helheten utbytt så gör detta ofta ingen större skillnad värderingsmässigt.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
harry73
Robert-san01 skrev:
Vitvaror har jag svårt att se hur de skall kunna öka värdet även om det är värsta Miele maskinerna, enligt mig kan bara dåliga sådana minska.
Ser du inte själv att din resonemang inte hänger ihop?

Spelar det faktisk någon roll för TS om dåliga vitvaror sänker priset eller om bra vitvaror höjer priset? Köpte han huset med dåliga vitvaror och bytte han ut till nya (bra) vitvaror, då borde det teoretiska marknadsvärde har stigit.

Och husförsäljning handlar mycket om känslor. Har TS träffat rätt med nya tapeter och golv + ser köket lite lyxigare ut med nya vitvaror då kan det vara skillnad mellan inga spekulanter och lång försäljningstid som sänker värdet avsevärd och flera spekulanter och en snabb affär som höjer värdet.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju hur många garderober det finns.... (för att återkoppla till tidigare tråd om värde på hus).
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Visst är det investering. En trasig diskmaskin har noll marknadsvärde. Om den ersätts med ny då är det investering. Avdrag med 10% per år är rättfärdigat.
Självklart ger en badrumsrenovering mer ökat värde än att byta kyl o frys som är betydlig enklare.
Jag ser det snarare som att om diskmaskinen är trasig så är det prisavdrag, om diskmaskinen är ny eller gammal men den fungerar spelar mindre roll.
Köper du en ny diskmaskin idag så är inte hållbarheten mer än 5-6 år, brukar vara där man får byta ut dem, beror väl lite på hur mycket man kör med.

Jag skulle inte värdera nytt kyl & frys + diskmaskin i ett övrigt gammalt kök som någon större värdehöjare.

Helt nytt kök med nya vitvaror är nått helt annat.

Hade jag varit TS så hade jag nog maxmimalt räknat med husets inköpspris + de kronor man lagt ner som värdet på huset.
Vi vet ju inte heller vad det är för nått som köpts, de grejer TS radat upp går ju köpa för 25 000kr och uppåt.
 
  • Gilla
Fixartanten och 1 till
  • Laddar…
Fungerande vitvaror är standard idag. Man får inte 75000kr mer för huset om man köpt nya vitvaror för 25. Saknas vitvaror (eller de måste bytas, ex spis som är 30år och ugnen inte fungerar) så sänker de värdet, men inte mer än vad det kostar att köpa nya.

Värdet på huset är naturligtvis fråga om känslor men främst är det fråga om läge, läge och läge. Det kan du få bekräftat av vilken mäklare som helst och när som helst.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Matstj skrev:
Tumregeln säger, det ni investerar i huset ska ge tillbaka gånger 3 i form av ökat marknadsvärde.
Om ni har investerat 70 tusen då ska det ge 210 tusen i värde.
Så att säga 1460 000 kan ni begära i utgångspris vilket är inte långtifrån 1,5 milj.
Så om man tar samma hus. Anlägger en pool för 400 000 är det då värt 2.5 miljoner?
 
harry73
Robert-san01 skrev:
Värdet på huset är naturligtvis fråga om känslor men främst är det fråga om läge, läge och läge. Det kan du få bekräftat av vilken mäklare som helst och när som helst.
Trams svar som inte hjälper TS. Vi får förutsätta att TS inte flyttade huset, så läget är fortfarande detsamma. Möjligtvis har det blivit lite bättre om det finns nya hus och lägenheter som marknadsförs kraftig, men egentligen är läge något man kan lämna utanför ekvationen.
 
Vad är det för tramsigt med att konstatera att läget är helt avgörande för värdet på ts hus?

Det är även läget som ger intressenter, mervärde, värdeökning och slutpriset.

Frågan är om ts ens får tillbaka nedlagda pengar? På en liten ort vet de flesta vad som betalats för huset när ts köpte och säljer man redan efter 1år kan jag tänka mig att någon minns det (eller hittar det på Booli).
 
Matstj skrev:
Tumregeln säger, det ni investerar i huset ska ge tillbaka gånger 3 i form av ökat marknadsvärde.
Om ni har investerat 70 tusen då ska det ge 210 tusen i värde.
Så att säga 1460 000 kan ni begära i utgångspris vilket är inte långtifrån 1,5 milj.
En mer realistisk beräkning är att en investering kan ge 50 % tillbaka i ökat marknadsvärde. Så i ditt exempel ger investeringen på 70.000 tillbaka 35.000. Absolut inte 210.000.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Visst är det investering. En trasig diskmaskin har noll marknadsvärde. Om den ersätts med ny då är det investering. Avdrag med 10% per år är rättfärdigat.
Självklart ger en badrumsrenovering mer ökat värde än att byta kyl o frys som är betydlig enklare.
Att investera något i ett hus för att "öka" försäljningsvärdet är ett vågspel.

Om det sen rör sig om ett nytt kök, badrum, pool eller målning och tapetsering spelar ingen roll.

Fel färg eller design eller som med en pool, ökat underhåll/arbete kan skrämma bort många spekulanter om det är "fel" gjort.

Vem vill betala premium för en nyligen gjord renovering om tapeter eller kök/badrum har en smal kundkategori som gillar just detta. Och man "måste" göra om jobbet igen i stort sett omgående.

Nä, då skrämmer man istället bort ett antal eventuella köpare.

Men med en smakfull renovering kan det göras med lite pengar men med strålande resultat och höja värdet otroligt per satsad krona.
Vad är då smakfullt? :x Ja, det är en svår fråga, det gäller att ha tur att hitta rätt spekulanter just vid försäljningstillfället.

Om jag hade varit i försäljningstankar hade jag nog begärt ett pris tex som TS föreslog, sedan får marknaden dvs köparen bjuda, antingen blir det under eller över begärt pris och sedan är det upp till TS att antingen acceptera eller avslå buden.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.