På en mässa så såg jag ett omkopplingsskåp typ data rack. Nu vill jag ha tips och idéer på hur när och på vilket sätt det är dax att reformera huset. Jag tänkte komma in med all teknik i ett skåp där man sedan lätt kan koppla om och ändra. Sedan borde man ha ett all uttag till i stort sett alla rum. Det jag tänker på är Bredband , Tv , boxer , satelite , telefon , ljud , larm i framtiden kanske kamera övervakning.
 
skulle avvakta om jag va du... du kan i princip köra allt på ip. men det finns vad jag vet ingen färdig konsumentprodukt för detta ännu(du får bygga via datorn antar jag) det som finns är bara en fuskvariant där du kör helt vanlig tv-signal (komposit) via datakabel (varje par separat skärmade) det här är defenitivt inte framtiden, dessutom tycker jag att det blir väldigt otympligt med nån sorts multiuttag (omdu bara sätter ett), vem vill ha tv dator och telefon på samma plats i vardagsrummet? dyr utrustning är det dessutom..
 
Än så länge skulle jag avvakta om det inte är så att det byggs av andra skäl.

Ska det ändå byggas. Sätt dosor lite här och där och dra till ett KK stativ. Det behövs alltid fler dosor än vad man tror.

Jag har konverterat mitt hus från vanligt telenät till ett Cat5 nät med dubbla rj45 i rumen. Nästa fas blir ett dubbelt rj45 i köket (primärt för tele) och ett i vardagsrummet (förberedelse för pinacle showcenter eller dylikt).
 
Det finns några olika lösningar för att få datanät i huset.

ELKO Link Home (RJ45-uttag överallt)
www.elko.se

Lexcom Home (RJ45 uttag överallt)
www.lexel.se

TCS VillaLAN (RJ45 + Antennuttag)
www.eit.nu

ELKO och LexCom har snarlik funktionalitet där man kan ha IR-länk i systemet. Kräver särskild kabel mellan TV och vägguttag (RJ45). Dyr Cat6 kabel, besvärlig att installera. Snygga moduler och skåp.

TCS bygger på standardkomponenter. Koax-kabel för TV och LAN-kabel för data/tele. Koax har fördelen att den är billig och klarar stor bandbredd från t.ex. en parabol.

Det är egentligen "tycke och smak" som avgör. Det är inte brist på funktionalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.