Ett hus från 1967 med enkel rörssystem.
8 st element på entréplan och 5 st på bottenplan (källaren).
Vi har LK golvvärme i kök o badrum.
Bergvärme CTC EcoHeat (kontrollerad och besiktigad av en installatör)

Problem med att elementen i huset är "fis" varma, det är jämn värme över hela elementet.
Elementen känns marginellt lite varmare på bottenvåningen.
Alla elementen och golvvärmen är luftade och det kommer bara vatten ur dem.
Det är bra tryck i expensionskärlet. Har inte behövt fylla på det.
Varmvattnet ut kranar och duschen är det bra värme på.

Pumpen jobba på och rören känns varma innan o efter.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgående värme känns ok på rören innan de går ner i plattan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låter som det skvalar från silver lådan (vet inte vad det är eller vad den är till för)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar bli kallt i huset och jag behöver hjälp med felsökning/lösning.
Jag har surfat runt både på byggahus och övriga nätet utan att hitta någon lösning som fungerar.

Tacksam för alla förslag och hjälp.
 
Vad ska systemet leverera vid den utetemp du har? Kanske en ventil som har fastnat, eller felprogrammerad kurva?
 
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Det har blivit kallare ute, elpatronen kanske är hindrad att gå in? Kan man läsa av temperatur in-ut ur värmepumpen?
 
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
tommib
I den silvriga lådan finns troligen påfyllningsventilen till bergvärmeslingan. Att det skvalar lite kan bero på att det är luft i systemet. Är det nyinstallerat? Har det fungerat bra förut?

Som Tallguy196 frågar, vad är förväntad temp? Hur är golvvärmen inkopplad? Vad har du för reglering, innetempgivare eller utetempgivare?

Det ser lite lustigt ut med den där extra cirkulationspumpen och inkopplingen av den men det behöver absolut inte vara något fel, det är svårt att se hur det är kopplat från bilderna. Hör den till golvvärmen?
 
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Har du en shunt till golvvärmen? Om du inte har det så är ju systemet inställt på den temperaturen som golvvärmen kräver. Dina element kräver förmodligen mycket högre temperaturer.
 
  • Gilla
rugbyanders och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla frågor än så länge.
Talguy196: Kurvan är kontrollerad av installatören o ska stämma (jag vet inte om de har gjort rätt). Hur ser jag om en ventil fastnat? Jag har känt på alla termostaterna. Behöver jag skruva isär dem?
Plutus: hur kan jag kontrollera in-ut värmen? Jag tror inte vi har någon elpatron.

Tommib: systemet är minst 8 år o det ska ha fungerat bra innan vi flyttade in.
Vi har bara en utegivare.
Pumpen hör inte till golvvärmen, den är bara en pump som ger extra fart på vattnet tror jag. Golvvärme shunten sitter i groventren nära köket på entreplan och bergvärmepumpen är i källaren.

Dave:13 Vi har en shunt till golvvärmen o den är inställd på enrörsysyem.
 
tommib
Det är lite udda att du behöver en extra pump, eller sitter det inte en i pannan? Nåväl.... för att gå vidare....

Du borde kunna se i pannan vad framledningstemp och returtemp är. Det är alltså temperaturen ut till element/gv-shunt samt temperaturen tillbaka. Du kan också kolla på köldbärare in och retur, det är temperaturen i bergvärmeslingan. Där ska du ha en skillnad mellan in- och utgående, annars extraherar inte värmepumpen någonting. Hur stor skillnaden ska vara kan man diskutera mycket, jag tror att jag har någonstans kring 4-5 grader. Du har med all sannolikhet en elpatron i bergvärmepumpen. Du bör kunna gå in i menysystemet på pumpen för att kontrollera hur det är inställt.

En annan tanke är att golvvärmeshunten extraherar såpass lite värme att returen därifrån blir så varm att pannan slår av innan elementen hunnit värmas upp. Detta ger korta driftcykler för pumpen och är dåligt. Det kan uppkomma om flödet till golvvärmeshunten är för högt i jämförelse med resten av systemet. Om shunten har ersatt en radiator är det mindre sannolikt men ändå värt en tanke.

Du kan behöva skruva isär termostaterna ja. Det är dock enkelt. När du gjort det ser du en liten pinne. Den ska du försiktigt trycka på, fjädrar den in så är det ok, är det stumt kan du försiktigt knacka på den med ett mejselskaft eller liknande tills den lossnar. Att alla termostater skulle ha fastnat verkar dock osannolikt.
 
Nu är jag inget proffs men frågade nyligen en rörmokare angående en bekant som hade ojämn värme i nybyggt trevåningshus. De hade golvvärme på bottenplan och radiatorer på de andra våningarna och upplevde att radiatorerna var ljumma. Han sa att golvvärmens vatten förmodligen var på 45 grader och radiatorerna måste ha 55 grader. För att lösa det behövde man minst en extra cirkulationspump och möjligen två. Samt elpatron som kunde komplettera radiatorvärmen så den kommer upp i 55 grader när det blir kallt.
 
tommib
slurppe99 skrev:
Nu är jag inget proffs men frågade nyligen en rörmokare angående en bekant som hade ojämn värme i nybyggt trevåningshus. De hade golvvärme på bottenplan och radiatorer på de andra våningarna och upplevde att radiatorerna var ljumma. Han sa att golvvärmens vatten förmodligen var på 45 grader och radiatorerna måste ha 55 grader. För att lösa det behövde man minst en extra cirkulationspump och möjligen två. Samt elpatron som kunde komplettera radiatorvärmen så den kommer upp i 55 grader när det blir kallt.
Till detta har man en PuSh (Pump & Shunt) som sitter på golvvärmeslingan. Pannan ställer man in för att lämna en lämplig temperatur i primärkretsen, i detta fallet radiatorerna. Shunten ställer man in för att få ner detta till lämplig temperatur för golvvärmen. Det är rena dumheter att man skulle koppla på en elpatron för att värma vattnet extra som går till radiatorerna. Cirkulationspumparna ska jag låta vara osagt, det kan vara så att pumpen i pannan behöver stöd men då är det en bra klen pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.