Efter tidigare uppmaningar från några forummedlemmar kommer en lite projekttråd gällande min tillbyggnad av uterum och altan. Jag har fått en hel del tips och råd här på detta forum och det tackar jag ödmjukast för! Kommentera gärna!
Hamnade den på fel "avdelning" får ni gärna flytta den.

Projektet i sig börjar faktiskt äntligen bli klart men jag har inte riktigt tagit mig tiden att uppdatera här tidigare.Själva projektet startade i slutet av december 2013 och de "sista" detaljerna lades här i höst/vinter.

Våra förutsättningar sedan tidigare är ett hus på 108kvm med en uteplats bestående av altan med plasttak. Funderingarna har länge varit att flytta till större eller bygga till uterum då vi är fyra i familjen och huset känts något litet. Vi beslutade oss efter många om och men att bo kvar men att bygga vår seniorkuvös.

Det uterum vi valde att bygga är levererat av Willab Garden och mäter ca 27kvm. "Nästan" vinterbonat och vi firar både jul och nyår här ute.
Vi valde elektrisk golvvärme då jag fick fördelaktiga priser på material och fritt installerat.

Jag har tagit hjälp av hantverkare både till grund och resning av uterummet. Grundarbetet/grovarbetet gjorde jag till stor del själv men de mer kritiska sakerna överlämnade jag med varm hand över till proffsen.

Huset i sig ser ut ungefär så här:
0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan såg sådär rolig ut när vi flyttade in 2008. Trallen på altanen var genomrutten på sina ställen och häcken tog en del ljus om man säger så...

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det första vi gjorde var således att röja bort lite buskar och riva den gamla trallen för att bygga nytt. I princip varje år har vi gjort någon ändring på altandäcket och så här såg det ut under en period:

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att göra plats åt uterummet fick vi då så vackert riva upp det mesta av det tjusiga vi byggt i altanväg. Kändes sådär faktiskt men det blev väl inte sämre ivf...

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt så var det bara till att ta tag i de andra tråkiga sakerna. Som att olja/behandla allt trämaterial... Gott om plats var det ont om här.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att gräva och lägga dräneringar. Trots maskin så blir det en hel del muskelarbete märkte jag. Jobbig tid. =)

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjan för den gjutna plattan.

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart klart för armering och värmeslingor..

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt roligt. Verkligen. Inte så kallt heller i december månad...

8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan gjuten. Om ni undrar över plastbyttorna så är det förberett för eluttag i golvet.

9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


More to come....
 
Redigerat:
Dags att resa själva stommen och ge sig in på takkonstruktionen.

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak på!

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite skjutpartier!

12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan vinkel med lite hängrännor och de övre fönsterna på plats. Just de övre fönsterna vållade lite problem då de var feltillverkade. Eller rättare sagt det ena hade inte samma mått som de övriga så det passade inte. Willab tog dock sitt ansvar och fixade till. Bra där!

13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slänger in en lite efter/förebild!

14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi börjat måla lite. Alla rekommenderade oss att måla det helt vitt eftersom det var enklare och mer "modernt". Vi valde den svåra vägen och målade det rött. Hade vi bara haft "tid" så hade det givetvis målats innan partier, fönster osv kom upp, men det berodde lite på hantverkarna och deras tidsschema.

15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt började arbetet så smått. El i väggar och golv samt högtalare inbyggda i väggen. Hål i väggen för att dra sladdar in till mediacentralen som står i en garderob på insidan av väggen. Det enda du ser inifrån uterummet är tvn på väggen. På insidan är där lite andra godsaker..

16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
I takt med att själva uterummet börjar bli rest och färdig börjar det stora arbetet inne samt med altanen.

Jag tänkte jag börjar presentera själva utemiljön lite.

Trallbygget börjar ta form.

Från infarten

17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från trädgårdssidan. Gräva igen. Roligt.

18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite stomme..

19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva trall är ju SÅÅÅ roligt...

20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt...

21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskussionerna var långa och oeniga gällande själva staketets utseende. Vilka ribbor? Liggande? Stående? Vi testade lite och kom fram till att vi blev mest nöjda med nedanstående version. Så få synliga skruvhål som möjligt och stilrent. Tycker jag själv ivf.

23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

26.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu lite senare, med belysning. Cosa 45

27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Jag avslutar just nu med lite bilder från insidan samt klädsel av altanen. Blomlådor inbyggt runt om för att bryta av "väggen" lite. Mycket pill men det blev bra till slut tycker jag!
Givetvis fick robotgräsklipparen sitt krypin under altanen med. Det som återstår är att lägga kansten runt om för att skona altanen från gräs och fukt.

Och ja, det är pallkragar jag har klätt väggen med. ;)

Inredningen i uterummet är något ändrad sedan dessa bilder togs. Skaffade nyligen en "riktig" soffa istället för den soffan som syns på bilderna. Den står nu på altanen där den hör hemma som en "utesoffa".

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
michfris och 5 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt.
Blir det inte dyrt att värma upp det med elektrisk golvvärme? Vilken modell av willab har du?
 
Snyggt! Riktigt kul med pallkragarna på väggen!
 
Faktiskt inte så farligt dyrt. Har dessutom min fina gasolkamin som höjer tempen med en antal grader på väldigt kort tid.

Velade länge om vilket jag skulle välja, el eller vattenburet. Var tom inne på att gjuta ner förberett för vatten med, men jag fick det elektriska så billigt så valde det. Har för mig att jag betalade 4000 för hela värmesystemet inkl. slinga, givare och terminal. Dessutom fri installation av den och all övrig el i uterummet. En god vän som är elektriker. Att installera vattenburet hade inneburit en helt annan peng om man säger så. Om det är dumsnålt i längden återstår att se.

Nu var det visserligen väldigt tacksam yttertemp under tex julafton, men då hade jag inte värmekanonen på i mer än typ en halvtimme på hela dagen.


Tack Anna! Det värmer! =)
 
Gällande vilken modell det är kan jag faktiskt inte svara på det just nu. Om det är vad partierna heter som du menar. Själva modellen på uterummet i övrigt är till viss del specialritat då de (ivf inte då) hade så här stort i standardsortimentet. Det är en meter längre eller så än standard.

Edit: Glömde säga det med att vår vedeldade kamin inne i huset står bara en lite bit från dörren mellan uterum och hus, så öppnar vi bara dörren så värmer det snabbt även från övriga huset. Så uppvärmningen har inte varit några problem.
 
Redigerat:
Okej :).
Jag har tittat lite på deras olika isolerglas. Typerna heter väll WG50 eller liknande, den jag tittade på var vår-sommar-höst klass (WG50). Men mitt uterum blir mer en inglasad balkong. Det blir riktigt isolerat golv och tak. Kan bli santex partier med, det återstår att se :)
 
Jag får nog ta o kolla upp benämningen. Haha. Tror det kallas förlängd vår höst typ. Tror det är WG50 faktiskt... Känns ivf gedigna och rejäla.

Sedan valde vi deras tjockaste kanalplasttak, Och det är nog ett bra tips.
 
Wow, det där såg fantastiskt ut!
Vill göra något liknande själva :)
 
Är på G att byta ut vårt befintliga uterum och har fått en mycket intressant offert från Willab.
Funderar på en sak. Om man väljer deras färdigsågade limträstomme. Hur blir det med anslutningen av nockbalken mot befintligt tak? Den måste ju vara "överlängd". Meddelade du detta till Willab eller hur gick detta till?
Så här har jag tänkt bygga.
Image-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Väldig fint bygge. Vi har gjort något liknande, dock valde vi att lägga tegeltak istället. Hade gärna lagt med en bild men inser att jag inte har någon bild med det slutgiltiga resultatet!

Vet inte hur noga du räknat på elkostnader men känner flera som byggt vår/höst uterum och de räknar med mellan 700-1000kr per månad vintertid för att köra golvvärmen.
 
Dela gärna med dig av ett foto Lewdis.
 
L
Jag letade lite och hittade en väldigt gammal bild när tomten var en djungel. Sedan en bild när vi målat om. Sista bilden är på nya uterummet. Dock har jag glömt ta en bild när insidan samt altanen är helt klar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.