Hej!
Nu har jag börjat inrikta mig seriöst mot en pelletsanläggning och frågar därför er om tips på en komplett anläggning. (skall läsa nedanstående strängar men har ej hunnit igenom alla)

Det är fråga om ett pågående nybygge (1 1/2 plan 80 m2) och det börjar bli bråttom med beslut om uppvärmning.

Fråga:
1. måste jag ha murad skorsten (ca 7,5m). duger stålrör? I så fall vilket fabrikat?
2. panna- vad rekar ni som installerat och vet lite?
3. brännare- vad funkar bra?
4. Kan man ha den i bostadsplanet ( i det rum där jag planerade att ha bergvärmepumpen etc.) saknar källare.
5. (byggnadsnämdens/skorstensfejarmästarens inblandning- papper anmälan godkännande osv- är det krångligt)

Vilket total pris skall jag kalkylkera med?

Tacksam för tips :-/
 
Hej!
Låter sunt med dina tankar på en pelletsanläggning.
Korta svar på dina frågor:
1. Nej, det fungerar bra även med ett stålrör. En schaktfri variant kan vara en enkel lösning. Finns flera fabrikat såsom Nibe, Schiedel, LandyVent m.fl.
2. Finns också massor av tillverkare. Vi har en JOKER från Värmebaronen.
3. Vi har även här en brännare från Värmebaronen, Viking Bio.
4. Visst kan du ha det. Det är ju bara att hitta lösningen på pelletstillförseln/förvaringen och sedan brandskyddsregler för rummet. Ventilation inte att förglömma.
5. Det är alltid bra att kontakta sotaren och stämma av. Sedan är det ju också troligen han som skall provtrycka skorstenen etc. Bygganmälan kan vara aktuellt. Kontakta din kommun.

Pris för panna, brännare, enkelt veckoförråd och schaktfri skorsten (7-8 meter?) inklusive installation, runt 100 000 cirka. Ta in flera offerter, och glöm inte att avkräva installatören referenser, så att han verkligen kan sin sak.

Kan också passa på och tipsa om forumet på www.pellets.info
Där finns massor med information gällande pannor, brännare etc.
 
Hemmakatten
80 kvm är inte så stort. Det skulle fungera med en vattenmantlad pelletskamin också. Fördelen med den är att den kan stå var som helst (i vardagsrummet tex). Vi har valt just en vattenmantlad pelletskamin som kommer att stå i hallen och sprida lite trevligt ljussken och värme när man kommer in. En vattenmantlad pelletskamin är också mkt mindre och mer lättplacerad än en panna. Man kan koppla kaminen till vattenburen golvvärme (eller radiatorer) och samtidigt till en varmvattenberedare. Eller som vi gör, vi kopplar kaminen till en liten (3-400 liter) acktank som även innehåller slingor för varmvatten förutom att den används till golvvärmen. En elpatron kommer att sättas på tanken ifall man inte har lust att elda under sommaren enbart för att få varmvatten.
 
Jag har läst svaret om pelltspanna- skorsten- brandkrav- och funderar... Detta är ingen dålig lösning.

Överväger mellan panna och kamin. Kanske en pelletskamin som är rejält seriös skulle duga. Vi har plats i vardagsrummet för en vedspis eller pelltsdito.

Om det finns en pelletskamin som är i utförande, och prestation, nästan identisk som en riktig pelletspanna- kanske trots allt med glas för trivseln. Finns det någon pelletskammin som är gjord i gjutjärn (alt. tegelfodrad) etc. men den måste vara någorlunda designad och smälta in i vardagsrummet

dessutom med matarskruv bakifrån eller från sidan. Kan troligen bygga ett pelletsföråd på andra sidan väggen( under en trappa upp till andra våningen).

Pelletskaminen skulle då klara:

a. konstant eldning (föråd)
b. matarskruv
c. vattenmantlad
d. luft- tillopp utifrån, under platta
e. någorlunda design
f. någorlunda tyst (fläktljud)

 
Hemmakatten
Anledningen till att folk i allmänhet rekommenderar och pratar om panna med pelletsbrännare istället för pelletskamin, tror jag beror på flera saker.
* Många som har ett äldre hus har en panna som man kan ansluta en pelletsbrännare till
* Man har dessutom sedan tidigare ett pannrum och man är "van" vid att ha en "riktig" panna
*Pelletskaminer har inte förrän de sista åren fått en marknad i Sverige.
*Många litar inte riktigt på att en pelletskamin ger tillräckligt med värme.
*Vattenmantalde pelletskaminer har först senare år kommit in på marknaden.
* Många vill ha golvvärme och då är vattenmantlat ett krav.

En pelletskamin klarar utan vidare att värme upp en normalstor villa, antingen med luftburen värme från kaminen som cirkulerar med hjälp av fläkt, eller en vattenmantlad kopplad till golvvärme. För de som bygger nytt och inte bygger så stort tycker jag det är en klar fördel med pelletskamin. För oss är varje kvadratmeter av betydelse och plats för ett riktigt pannrum finns inte. Vi kommer att ha en boarea på 115kvm i ett plan. Varje extra kvadratmeter som byggs kostar och dessutom är vi begränsade av byggarean som gäller för området.

De kriterier du satt upp för en pelletskamin finns säkert hos många kaminer. Den vi valt är från tyska Wodtke. Den uppfyller alla dina krav. De anses dessutom vara en av marknadens absolut tystaste kaminer. Vi var och hälsade på en familj som hade en sådan installerad i vardagsrummet. Vi hörde inga ljud alls från den. Jag är ganska känslig för ljud och vill absolut inte höra några fläktljud. Tyvärr är väl Wodtkes kaminer ganska dyra. Det finns billigare på marknaden. PellX är en svenskutvecklad pelletskamin som är billigare. Annars är det nog så att Tyskland och Österrike är de som har satsat på utveckling av kaminer längst. Design är svårt att säga vad någon annan tycker om, det är så personligt.

Själva kommer vi inte att ha ett bulkförråd med pellets. Inte till en början i alla fall. Förrådet i kaminen vi valt rymmer 55 kg och de första åren kommer vi att fylla på manuellt med säckar. Vi har dock valt att lägga ett rör i taket som går till utsidan av huset för att i framtiden kunna ansluta ett bulkförråd med automatisk/kontinuerlig påfyllning.

Effekten varierar mellan 2-12kW på de flesta kaminer. Jag jämför detta med vår oljepanna med elpatron i vårt förra hus som var 260kvm stort.. Elpatronen hade en maxeffekt på 9kW och den klarade vi oss mkt bra med om vi behövde (förutom mkt kalla vinterdagar med under 15 minusgrader). Möjligtvis kan detta innebära att kaminen slår på oftare under vintern än vad en panna skulle göra, men en kamin är ju gjord för att reagera snabbt. Totalverkningsgraden är mkt bra på en kamin eftersom det inte blir lika stora värmeförluster som med en panna. Ljudet jämfört med vår oljepanna (som verkligen lät!!) är ingenting. På en vattenmantlad kamin är värmefördelningen så att 80% går till vatten och 20% går ut i rumsluften. Har förstått att nästa generations kamin hos Wodtke har en fördelning av 90:10 vatten:luft. Finns säkert svenska sådana också.

Jag skall också tillägga att jag tror att en sån lösning som vi skall ha för uppvärmning inte är speciellt vanlig i Sverige. Vi känner bara en familj som har en vattenmantlad kamin som är ansluten till befintlig golvvärme och vvb. Förstår inte riktigt varför kaminer inte är mer populära än vad de är. Möjligtvis för att man inte riktigt litar på att de skall klara uppvärmningen. Man jämför kanske med en vanlig braskamin som ju enbart är för mys eller komplementvärme.

Hoppas detta var lite info du var ute efter? :)
 
en nackel för kaminer är väl urasknings intervallerna eller har det blivit bättre nu ?
min bror har en pelletskamin dock inte vattenmantlad men han måste aska den varje dag under vintern
 
"Hemmakatten"

Tack för ett utförligt svar och att du delar med dig av dina erfarenheter. Ditt inlägg kommer att hjälpa mig mycket (!) i mitt sökande och val av pelletskammin!

Skall studera Wodtke och PellX. Vi har en öppen planlösning och en pelletskammin skulle precis som du säger spara plats och kanske ge lite trivselkänsla också i vardagsrummet. Vi har öppet till köket och till hallen så strålningen från kaminen kommer nog till sin rätt. Uppskattar också fördelningen 90:10 för vatten luft om jag förstod dig rätt.

Skall nu specialgranska detta förslag ::)
 
Hemmakatten
Kul om min info är till hjälp. :)

Generalagenten för Wodtke i Sverige är totalt värdelös att ha att göra med. Fick absolut ingen info från dem (Narvells). Fick skriva till Wodtke i Tyskland. Fick kontakt med Energihuset i Norge (www.energihuset.com) som har varit föredömliga och skickat massor med information och kommit med råd och tips. De har även väldigt mycket information på sin hemsida och man kan ladda ner manualer och information. Vi köpte dessutom vår kamin från Norge. De hade och har fortfarande en kampanj med 20% rabatt på vattenmantlade kaminer (jag fick även 20% på tillbehören). För oss innebar detta att priset blev 30% billigare än om vi hade köpt motsvarande i Sverige. :)
 
Igår fick jag också min lilla Eco Baby från Norge! Visserligen inte vattenmantlad - endast för uppvärmning. Jag har samma erfarenhet som Hemmakatten avseende generalagenten i Sverige och den superba servicen från Norge. Prisreduceringen gällde även för mig.
 
Hur är det med vattenmantlade pelletskamminer? Om dessa kopplas på golvvärme. Läste i en annan sträng att man måste gardera sig mot att vatnet blir för varmt, och kanske skadar slingan i betongen.

Någon som vet hur man skall koppla på vattnet?
 
Rapid skrev:
Hur är det med vattenmantlade pelletskamminer? Om dessa kopplas på golvvärme. Läste i en annan sträng att man måste gardera sig mot att vatnet blir för varmt, och kanske skadar slingan i betongen.

Någon som vet hur man skall koppla på vattnet?
Den måste kopplas mot en golvvärmeshunt som stryper så inte det blir varmare än ca 40° sen så tror jag inte de är så bra för kaminen om den skulle ligga på 40°..
En panna bör inte gå under 40° för att det inte ska bildas kondens i den med rost angrepp som följd o de borde va samma i en vattenmantlad kamin eller.. :-/
 
Ja, pelletskamminen vill jobba på hög värme, medan golvslingan troligen vill ligga på max 40 grader. Verkar vara en kollission av intressen mellan komponenterna.
:surprised:

Alla säger att golvvärme är så bra, men i detta fallet kanske en gammal hederlig vatten- radiator hade varit bäst ( och dessutom grova stålrör som man hade på den gamla goda tiden, när man kunde elda med ved. :-/

Kopparrör nergjutna i betong, strax under ytan med risk för att snickarna kör ner en spik i röret.
 
Jag svarar mig själv ang. överhettad golvvärmeslinga.
Den vattenmantlade pelletskamminen skall natruligtvis ha en egen separat vattenslinga ( skild från golvvärmen).

Jag kommer att lägga golvärmen ovanpå armeringsmattan. Separata rör till pelletskamminen.

Frågan kvarstår dock hur man skall unvika att spika i golvärmerören, vid husresningen (stagning av väggar).
 
Hemmakatten
Icke bärande innerväggar brukar man limma såvida man inte drar golvvärmeslingorna rum för rum.
 
Jag tror rörläggaren drar rörslingorna rum för rum... vi skall nog markera punkter i plattan, där man kan spika fast stöttor som används för att staga väggarna vid husresningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.