Vi renoverar ett gammalt timmerhus och siktar på resurssnålhet, ekologiska material och platsanpassade lösningar. Vi vill göra det mesta själva och ta in hjälp där det är nödvändigt för ett lyckat resultat. Vill du följa vårt renoveringsprojekt, kommer det vara möjligt snart. Det ska användas som året-runt bostad.

Övervåningen har full ståhöjd i mitten och garderober längs sidorna. Dessa garderober vill vi ta bort till förmån för smartare möblering och kanske bara ha kvar en liten längst in. Taket är ett klassiskt sadeltak och sedan tidigare renovering är det öppnat upp i nock med enkel träpanel invändigt. Mellan träpanel till yttertak är det ca 13 cm, vilket ju inte skulle ge speciellt tjock isolering.

Jag funderar på om det skulle vara lönt att höja taket?? Hur mycket kan man ens höja ett tak utan att man börjar få alltför mycket problem med andra detaljer på taket och inte minst estetiska? Anledningen till att jag vill höja är för att spara utrymme inne, då jag redan nu tycker det är lågt i tak. Dessutom är det synd att förstöra den relativt nya invändiga takpanelen samt att yttertaket ändå börjar bli gammalt. Då kan jag passa på att byta det samtidigt. Ett alternativ är att plocka ner innerpanelen och sätta upp den igen efter isolering gjorts.

Det jag har tänkt på är träfiberskivor som isolering med en ångstoppande papp under mot innertaket. Måste väl ha en luftspalt också? för i så fall blir det ju nästan ingen isolering om jag inte vill sänka innetaket eller höja yttertaket?? 13-5(luftspalt) =8 cm isolering.. :surprised:
 
Eftersom du vill bygga eko så hade jag personligen valt att tagit bort taket och struntat i innertaket, satt ett valv med isolertimmer istället för råspont, luftspalt med vindstopp sedan ett snyggt innertak som följer valvet. Alltså ingen isolering förutom luftspalten och isolertimmret!
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Frågan är vilket som är mest eko, en bra modern isolering typ SPU, eller en "ekologisk". Någon som räknat på det?
För att få bra isolering i tak med så liten tjocklek hade även jag sagt någon form av polyuretan, men det är ju inte något som räknas som en eko-produkt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
En väg att gå är att riva taket och sadla på 70mm så du får in 200mm linisolering och sedan kört diffusionsöppen duk och tegel på detta.

Det är en hyffsad kompromiss mellan det estetiska och energimässiga, rakt av utan luftspalt och krångel och den värme som sipprar ut bör hålla kondenspunkten från konstruktionen.

Vill man ha mer isolering så får man bygga åt båda hållen
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vad är det för ekologiskt material i den diffusionsöppna duken?
 
thomasx skrev:
Vad är det för ekologiskt material i den diffusionsöppna duken?
Aj f*n det tänkte jag inte på! Men borde finnas duk som är godkänd och är "ekologisk"
 
Man måste ju inte ha underlagsduk, man kan t.ex. göra ett spåntak.
 
thomasx skrev:
Man måste ju inte ha underlagsduk, man kan t.ex. göra ett spåntak.
Satt just o googla på eco duk men hittade inget när jag kom o tänka på just detta. O då googlade jag ytterligare.
Om spåntaket kan likställas med råspont i täthet så kan det bromsa fuktvandringen för mycket vilket då gör att taket inte andas nog bra?

Nu blir det hårklyveri nästan och så påläst är jag inte så att jag varken kan bekräfta eller dementera, överlåter nu det till rävarna istället
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Frågan är vilket som är mest eko, en bra modern isolering typ SPU, eller en "ekologisk". Någon som räknat på det?
För att få bra isolering i tak med så liten tjocklek hade även jag sagt någon form av polyuretan, men det är ju inte något som räknas som en eko-produkt.
Vid första anblick känns det ju inte alls eko, men

"SPU's isoleringsmaterial var det första isoleringsmaterial som uppfyllde de finska klassificeringskraven M1 (den renaste utsläppsklassen för byggmaterial), produkterna är isocyanatfria, har 10 års garanti, är registrerade i Byggvarubedömningen, godkända för användning i Svanenmärkta hus och har ett godkännande från Basta och Sunda hus." Saxat från http://www.spu-isolering.se/produkter/produkt/spu-vind/

Men ska man jämföra med tex träfiberskivor eller lin så skulle jag tro att den inte är så miljövänlig. Förmodligen väldigt energikrävande att tillverka, men har ej undersökt själv. Någon annan som gjort kanske? Dessutom verkar det som man använder fogskum som komplement, vilket jag vet inte är alls bra för varken naturen eller människan.
 
thomasx skrev:
Vad är det för ekologiskt material i den diffusionsöppna duken?
Jag tror det finns hyffsade alternativ här. Vill också poängtera att man får tänka efter på livslängden på de material man använder, vilket ibland kan överväga miljöonyttan om det är det bästa av de sämsta alternativen, för att få en bra och långsiktig lösning. D.v.s. man kan tänka sig att kompromissa med eco-heten :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Här är ett intressant alternativ tror jag, verkar dessutom vara extrapris för tillfället. 0,038 i lambdavärde är ju dessutom riktigt bra, väl? http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/638/linisolering
Kanske ska man köra 10 cm av detta och nöja sig så. Montera ned panelen från insidan, lägga in isoleringen och sedan på med http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp och sedan upp med råsponten igen? Men eftersom diffusionstätheten ska vara mindre utåt vid användning av denna metod, hur blir det med betongtegeltakets tjärpapp som ligger på? Den måste väl ändå vara för tät för att det ska fungera?
 
Redigerat:
"Men eftersom diffusionstätheten ska vara mindre utåt vid användning av denna metod, hur blir det med betongtegeltakets tjärpapp som ligger på? Den måste väl ändå vara för tät för att det ska fungera?"
Inget problem om det är 3 cm luftspalt emellan isoleringen/vindpappen och råsponten, (och ventilerat utifrån förstås).
 
Oldboy skrev:
"
Inget problem om det är 3 cm luftspalt emellan isoleringen/vindpappen och råsponten, (och ventilerat utifrån förstås).

Vad menar du med att det är ventilerat utifrån? Som jag ser det är det som på bilden här men menar du att luftspalten då har extra ventilationshål någonstans? takisolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, jag glömde visst läkten men det var inte det viktiga :D
 
Pagno skrev:
Eftersom du vill bygga eko så hade jag personligen valt att tagit bort taket och struntat i innertaket, satt ett valv med isolertimmer istället för råspont, luftspalt med vindstopp sedan ett snyggt innertak som följer valvet. Alltså ingen isolering förutom luftspalten och isolertimmret!
Det här är jag inte riktigt med på, låter som ett digert arbete att sätta ett valv av isolertimmer. Exempel på detta, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.