Hej!

Jag har anlitat en elektriker som jag är nöjd med (inget att sticka under mattan) och han har gjort ett bra jobb. Dock blev jag fundersam när jag fick senaste fakturan då det var nästan 10 timmar mer än vad jag själv hade kunnat räkna ihop. Jag är helt med på att man som hantverkare fakturera restid, det har jag inga som helst problem med. Vad jag blev förvånad över var att när jag frågade hur han räknat ihop timmarna sa han att han även räknade med telefonsamtal till mig (och andra), tiden han pratat med fastighetsvärden, tiden han lagt på att skriva mail till mig, telefonsamtal till elleverantören, tid att leta material etc.

Jag är relativt ny när det gäller fakturering för privatperson, men det här är första gången jag hör någon ta betalt för telefonsamtal och mail. Är detta normalt?
 
tommib
Hur många timmar var fakturan på totalt? Om det var ett stort jobb så kan det mycket väl stämma att alla kringuppgifter tagit lång tid. Om det var ett jobb som tog en dag så är det troligen orimligt.

Det är nog många hantverkare som smetar ut tiden det tar att ringa/maila på annat men om det har varit mycket så är det rimligt att specificera det.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
S
Tog bort mitt inlägg o instämmer med föregående, vad ligger total tid på? 10 timmar kan ju trots allt vara en bråkdel av ett stort jobb t.ex
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tackar för flertalet svar och välkomnande :) Totalt var det 49 timmar (helomdragning av el i lägenhet + gå från 1-fas till 3-fas, detta är ännu inte klart men för att få 50-ROT och inte 30-ROT gjordes det som hanns med i år). De timmar som jag har klockat är:

Förbesiktning: 3 timmar
Dag 1: 7 timmar
Dag 2: 8 timmar
Dag 3: 15 timmar

Utöver detta var det en dag som inte var på plats utan var hos grossist för att leta rätt på varor. Lägg sedan på 8 timmar för resa (han har långt till mig) så blir det 41 timmar + materialletande och administration.

Det kanske inte är helt orimligt att det är 8 timmar för materialinsamling och annat administrativt? Jag blev mest förvånad då jag inte hört talas om det, samt att vi på min arbetsplats inte heller tar betalt för någon form av administrativt utöver direkt arbete med kunder.
 
tommib
På den totaltiden är 10 timmar rätt mycket, men inte alls omöjligt att det tog så lång tid om elektrikern skulle samordna sig med fastighetsvärden för att komma in i elrummet (räknade du med tiden han spenderade där?), prata med elleverantören för att ändra abonnemanget till trefas, köpa grejer, div kommunikation med dig.
Vad fakturerar elektrikern per timme? Det kan ju vara så att timpriset är lägre för att han faktiskt debiterar för den administrativa tid som går åt istället för att baka in det i sitt timpris.

Jag kan lova att man på din arbetsplats tar betalt för administrationen, men det är då istället inbakat i timdebiteringen mot kund.
 
  • Gilla
JSvenonius och 2 till
  • Laddar…
S
10 timmar låter förvisso fortfarande högt, MEN vi kan omöjligt veta hur smidigt det gått för elektrikern med kontakt med fastighetsvärden och elbolag osv. Det som är solklart är ju att det är du som ska betala för det jobbet iallafall, det är normalt.

10 timmar behöver inte vara för mkt, du måste nästan lita på elektrikern här tror jag om du vill använda honom igen framöver.
 
Låter inte orimligt. Dock är det inte vanligt att dessa timmar specas men i grund och botten är det positivt. Ju mera insyn man har som kund, desto bättre.
 
harry73
Fick du en specifikation av elektrikern eller wntar du at det är 8 timmar för att de timmar du klockade och den antagen restid innebär det?

Vad betalar du för materialet? Får du hans rabatter eller betalar du listpris? Räknar han ALLA timmar, då borde han också fakturera material inkl. rabatterna
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Yes, tiden vid centralen är inräknad - det var jag som kontaktade fastighetsvärden och såg till att vi kunde komma in dit. Tiden med fastighetsvärden var en diskussion de hade om att han kanske skulle byta alla lägenheter i det trapphuset till 3-fas och att detta skulle gå på föreningen (hur jag faktureras för detta är en annan femma men jag har inga problem med det heller).

Han fakturera 475 + moms = 593,75 per timme inklusive moms. Jag vet inte om detta är högt/lågt/normalt men det får ni med mer erfarenhet avgöra :)

Jag litar på ihopräkningen av timmarna, det var mest att jag blev förvånad över hur mycket det blev i slutändan då jag inte räknade med dessa i kalkylen :)
 
harry73: Jag betalar för materialet också, men det är inte direkt specat vad som är vad, endast Material - 1 - 4615 (sen äre moms på allt sist i fakturan).

Detta material är 13m 3-fas ledare (5 grupper, 3 faser, nolla och jord) som vi drog från huvudcentralen upp till min lägenhet, 7 st 2ledsuttag, 7st brytare, 4 taklock/lampinkopplingar, och X antal meter fas/nolla/jord vanlig kabel för alla dessa uttag (svårt att uppskatta antal meter men detta är nog ändå det billigaste av materialet).
 
tommib
För att vara helt pragmatisk här skulle jag nog bara betala utan att tänka mer på det. Om elektrikern gjort ett bra jobb i övrigt får man helt enkelt räkna med att detta är en tillkommande kostnad i framtiden och se det som ett timpristillägg eller något. 475kr/tim + moms är en helt normal timdebitering som elektriker så om han är duktig och bra att ha att göra med skulle jag inte se något problem med att betala lite mer.

Materielpriset däremot låter spontant lite högt. Jag skulle grovt räkna med ca 100kr/uttag och brytare, så 1800kr där. Stigaren är lite svårare men om vi förutsätter N1XV 5G6 så ligger den på runt 60kr/m, så 780 kr där. Det ger 2580 kr vilket ger att kostnaden för FK i väggarna ligger runt 2kkr. Observera också att priserna jag räknar med är ink moms, elektrikerns är ex. Inget konstigt med detta, materielpåslagen är i den klassen hos de flesta elektriker, men det visar tydligt att man tjänar på att köpa grejerna själv. De ca-priser jag angav gäller Elko RS men det är ungefär samma för Scheider Exxakt, dvs samma som de flesta elektriker installerar.

Nu på slutet inser jag att materielpriset också kan innefatta ny central och lite nya grejer vid mätarplatsen, då ändras uträkningen. Men det var inget som framgick från TS.
 
Instämmer i det mesta som övriga skriver, men du ska givetvis inte behöva betala för tiden som han lägger på att sälja in andra jobb!

Sedan bör det inte vara många minuter han lägger på att åka och handla. Han vet ju vad han ska ha, och beställer så klart i förväg så att allt är plockat när han kommer, han behöver i princip bara hämta grejorna vid affären, inte gå runt och leta.

Du har rätt att få en specificerad faktura både vad gäller tid och material, så be om det. Vad jag förstår är det en bra elektriker, så fråga rakt ut om du får hans nettopriser, eller om det är någon rabatt han har som du inte får eller om han har något påslag på grejerna han köper åt dig.

En bra grej i fortsättning är att be om kostnadsförslag, takpris eller fastpris.
 
Jag tycker det låter helt sinnessjukt. Min elektriker tar samtal när han arbetar hos mig. Han har ju dock öronsnäcka så han jobbar på under tiden. Detsamma förutsätter jag gäller när jag ringer honom. Jag hade räknat hans tid hos mig till 37,5 timme exkl. körning. Fakturan var på 39 timmar inkl. körning.

Be han speca. sina telefonsamtal.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Vad gäller material, ingick det ingen central? Jordfelsbrytare? säkringar?

Vad gäller det material du räknat upp, så om man räknar vad brytare uttag osv. av normal god kvalitet kostar om du köper själv på Jula eller Clas O. Så kostar det drygt 100 kr/st (uttag lite mer, bytare lite mindre). Så där har du ca 1 500.

Kabeln är lite svårt att veta exakt typ, men antag ca. 50 kr/m. Ytterligare ca 1000 kr.

Kopplingstråd (antar dold installation), antag ca 5m x 3 trådar per brytare/takuttag. Så är det ca 150m, ytterligare 1,5 m x 3 per uttag (sitter ofta under brytaren), 50 m ytterligare. så säg 300m för 2 kr/m.

Dvs. material ca 2000 kr OM du hade handlat själv. Elfirmor säljer i princip aldrig till det priset. Påslag i storleksordningen 500 - 1000% är vanligt.

Så OM du får betala ca 4000 kr för material du själv kunde ha handlat för 2000, så är det irriterande men lägre pris än normalt, från elfirma.

Nu misstänker jag att det även gått åt material för din central, i så fall är kan det här priset tom. vara lägre än du hade kunnat handla själv för.
 
Det är väl självklart att du skall betala allt elektrikern gör som kommer dig till godo.
Det är till dig han köper material.
Det är för din del han ringer till elbolag osv.
Det är dina mail han svarar på.

Vem skall annars betala det?
 
  • Gilla
magnus-villamer och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.