Anna_H skrev:
Du måste kola med kommunen om du får ta bort ekarna, även om de står på din egen tomt!!!
Om de inte låter dig ta ner dem får du fråga dem om hur du ska få dit huset. Deras träd - deras problem tänker jag?

Ekar tillhör den kategori av träd som man inte får ta ner hur som helst. Det kan bli väldigt dyrt att ta ner dem om kommunen har sparat dem.
Den lagen försvann 1875, när den industriella revolutionen kommit så långt att man kunde bygga krigsfartyg av stål. Sedan dess gäller samma regler för ek som för andra träd, utom möjligen om det finns speciella regler i vissa kommuner.

De allra flesta drar sig för att såga ner ek, och så även jag. Men faktum är att det är ett träd som växer som ogräs om det bara får chansen. Allt som krävs är ljus, det stora hotet är skuggning från framför allt gran. Därför är det mycket viktigare att låta exempelvis alm stå kvar, de hotas ju av sjukdom och de få träd som är motståndskraftiga är extremt viktiga för framtiden.
 
  • Gilla
dimmad
  • Laddar…
Kalle B skrev:
Den lagen försvann 1875, när den industriella revolutionen kommit så långt att man kunde bygga krigsfartyg av stål. Sedan dess gäller samma regler för ek som för andra träd, utom möjligen om det finns speciella regler i vissa kommuner.

De allra flesta drar sig för att såga ner ek, och så även jag. Men faktum är att det är ett träd som växer som ogräs om det bara får chansen. Allt som krävs är ljus, det stora hotet är skuggning från framför allt gran. Därför är det mycket viktigare att låta exempelvis alm stå kvar, de hotas ju av sjukdom och de få träd som är motståndskraftiga är extremt viktiga för framtiden.
Där har du nog fel, eller rättare sagt, tänker på fel lag. Det är många träd som är skyddade av olika slag även om det inte ska byggas skepp av dem. Som TS själv säger har ju kommunen gett tillstånd (missade det i första inlägget), men hänvisat vidare till Länsstyrelsen som ska säga sitt.

http://www.lansstyrelsen.se/ostergo...-och-djur/skyddsvarda-trad/Pages/default.aspx
 
Anna_H skrev:
Där har du nog fel, eller rättare sagt, tänker på fel lag. Det är många träd som är skyddade av olika slag även om det inte ska byggas skepp av dem. Som TS själv säger har ju kommunen gett tillstånd (missade det i första inlägget), men hänvisat vidare till Länsstyrelsen som ska säga sitt.

[länk]
Jag kan inte se något i länken om att ekar skall vara förbjudna att såga ner. Att det är olämpligt är väl självklart, men olagligt är det inte. Eller?
 
harry73
Jag tror att Anna_H menar att vissa träd kan vara skyddad och at TS ska kolla hos länsstyrelsen om det är så för hans träd.
Jag tror dock att om det skulle vara så, hade detaljplanen tagit hänsyn till träden, eller så hade Länsstyrelsen inte godkännt avstyckningen.
Eftersom TS nu har tomt för bostadsändamål kan Länsstyrelsen inte göra så mycket, och jag undrar om han rent juridiskt behöver ta kontakt med Länsstyrelsen.

När vi skulle bygga och behövde fälla några ekar, hade kommunen inte heller några synpunkter och tyckte att vi skulle kolla med skogsstyrelsen, de menade dock att eftersom det var tomt, var det inte längre skog och var det inte deras ansvar längre.
Jag mistänker att kommunen blir lite osäker eftersom de aldrig har funderat över detta och inte vill ta det fulla ansvaret.
TS skriv et mejltill länsstyrelsen med din fråga, då får du skriftlig svar och sen kan du ta bort träden utan problem
 
dimmad skrev:
Givetvis finns det alternativ, men tyvärr stavas den ex antal tusen kronor. Kostnad för att anordna ny väg för lastbil, kranplats, återställning mm. Det finns en gräns för vad man är beredd att betala för att behålla två fina ekar :)
Nu är vi ju olika, men om det är vackra gamla ekar som i övrigt passar in bra, så skulle jag kunna tänka mig 50 000 styck ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.