Hej.

Är sedan i somras ägare till en enplansvilla i Norra Ängby (Bromma) med källare (75 kvm boarea + 75 kvm källare). Tiden fram till nu har framförallt ägnats åt interiör renovering i själva boplanet. Kök, badrum golv och andra ytskikt.

Badrum och tvättstuga i källaren har också byggts om från grunden, men nu är det dags att ta tag i resten av källaren där vi i första skedet ska göra ett TV-rum.

Längs källarväggens insida på ena sidan av huset går ett antal horisontella sprickor som konstigt nog varierar i tjocklek beroende på årstiden. På sommaren är sprickorna helt borta, och under vinterhalvåret blir de upp till flera milimeter breda.

Jag, som är lekman på området, tolkar detta som att grunden påverkas av runtliggande marks expansion/sammandragning beroende på temperaturen ute.

Frågan är vad jag ska göra för att få bort dessa sprickor. Dels för att det inte ska bli värre och orsaka problem med att huset sätter sig, och dels för att det ska bli en schysst miljö i källarrummen. Vill ju inte putsa och måla för att sedan se det hela spricka upp igen.

En granne tyckte jag bara kunde mura i sprickorna när de är som störst, men det känns lite vanskligt tycker jag. Har hört att man kan fräsa in vertikala balkar i väggen för att stabilisera grunden. Jag har dessutom en järnbalk i taket i det stora källarrummet där jag tänkte bygga en mellanvägg. Kanske kan man dra upp stöttepelare under den balken som sedan byggs in i väggen?

Vilke typ av hantverkare kan hjälpa mig med detta - en murare?

Grunden/källaren är dränerad och fuktisolerad 1998.

Alla tips mottages MYCKET tacksamt!

Edit: Det är alltså inte flera sprickor som ligger parallelt över/under varandra, utan olika långa sprickor som följer samma linje (ligger i samma höjd).
 
Är det verkligen ingen som har ett endaste litet tips? Bifogar bilder på sprickorna, både inzoomat och på lite håll.

inzoom1.JPG

Inzoomat....

inzoom2.JPG

Inzoomat....

utzoom.JPG

....och på lite håll.....
 
jacoblager skrev:
Längs källarväggens insida på ena sidan av huset går ett antal horisontella sprickor som konstigt nog varierar i tjocklek beroende på årstiden. På sommaren är sprickorna helt borta, och under vinterhalvåret blir de upp till flera milimeter breda.
Kan det vara en träplanka som är inputsad i väggen? Fuktig sommar - utvidgas träet, torr vintertid krymper den. Vilt gissning ;).
Prova och borra mellan sprickorna och se om det kommer sågspån :-/.
Du ska vara säker att det inte finns vattenrör eller annat viktigt innan du sätter en borr i väggen!
gaia
 
Vi har också horisontella sprickor i en källarvägg. De verkar dock inte röra sig längre. Förra ägaren lagade i dem, och färgen har inte spruckit på det år vi har bott i huset.

Min tanke vad det gäller dina sprickor är att det är marktrycket utanför som är orsak. Ofta är det ju torrare i marken på sommaren vilket borde kunna ge lägre tryck mot huset. Möjligt är ju att de fyllde på för hårdhänt när de återfyllde efter dräneringen.

En tanke är att ta en lämplig järnbalk (u eller L) och fästa i väggen, lodrätt, med ordentliga bultar in i väggen (som väl troligen består av betonghålsten)

En liten brasklapp dock, ni har inte bott i huset så länge, hur vet ni att de försvinner _varje_ sommar? Det kanske är en pågående skada?
 
//gaia

Intressant idé!  :) Dock har jag svårt att förstå varför man skulle murat in en planka? Men det är ju enkelt att kolla som sagt.

//ylven

När vi köpte huset i slutet av maj var sprickorna ungefär som nu. Den gamle ägaren, som jag bedömer som mycket pålitlig, hävdade då att de varierade med årtiderna. I somras försvann de helt, och när det blev kallare kom de tillbaks (precis som de hade sagt). Alltså litar jag på att det stämmer.

Det där med balk i väggen har jag hört förrut, och det verkar rimligt. Är det en murare som gör sånt? Vet inte om jag vågar mig på det själv. Frågan är om man ska göra det nu eller vänta till sommaren när muren "dragit ihop sig" igen?

Vad tror du det kan kosta på ett ungefär?
 
Den varianten som jag beskriver med balk är inga konstigheter alls, om du inte hade tänkt ta ut en hantverkare i vilket fall, så klarar du av det själv. Du behöver en lämplig balk, förslagsvis inte större än att du kan dölja den i den vägg du tänkt sätta upp. Fråga på valfri bygghandel om vad du ska använda för fästelement när du ska fästa ordentligt i betonghålsten. Jag skulle gissa att det handlar om att borra hål och fylla i någon sorts fästmassa som härdar för att sedan trycka i gängade stänger i det.

Jag skulle nog vilja gräva lite utanför om jag var i din situation, om inte annat för att minska trycket mot väggen. Hade du utanpåliggande isolering på väggen? Om inte kanske det är ett bra läge att göra det först. Vi gjorde det och jag inser att skivorna säkert både sprider trycket på väggen och tar upp en viss del av det genom deformation.
 
Jo så länge det inte handlar om att fräsa in den i väggen lär jag klara det. Det var en bra idé att gömma den i mellanväggen!

Fuktisoleringsmattan ligger utanpå muren ja.

Tack för bra tips!
 
Hmmmm. Inte helt otippat var väggen inte vinkelrät utan buktar lite. Rent estetiskt är det inget man tänker på, men hur gör jag med balken? För jag antar att den måste kunna ligga dikt an mot väggen hela vägen?

Kanske måste fräsa in den ändå?
 
Passar på att "bumpa upp" den här tråden igen eftersom jag inte fått något svar på hur jag ska göra nu när det visade sig att väggen inte var rak. Är enda alternativet då att fräsa in balken i betonghålstenen?

Bör jag vänta till sommaren då marktrycket minskat, eller kan jag fixera muren som den är nu (lite intryckt)?
 
Jag skulle vänta till sommaren. Du har ingen möjlighet att "trycka ut" väggen nu. För att kompensera för att väggen inte är rak skulle jag ta någon form av mellanlägg och fylla upp med, t.ex. tjärpapp eller liknande. Inte "fräsa in" balken (hur skulle det för övrigt gå till?).

Jag blev inte riktigt klar på hur det ser ut utanpå din källarvägg. Du har ju orsaken till trycket på väggen där. Har du utvändig isolering av väggen eller är den endast platon-dränerad? Jag skulle nog vilja undersöka utsidan innan jag gör några åtgärder på insidan om jag var i dina kläder.
 
Jag har själv horisontella sprickor i väggen. Dock varierar dom inte med årstiden. Här beror det antagligen på att källarväggen på husets långsida står helt utan stöd från mellanväggar. Väggen är 12m lång och marktrycket blir antagligen för mycket för hålsten och dåligt murbruk.

Min lösning på problemet är:

1. Täta ev sprickor på utsidan så att ytvatten inte rinner in i väggen/huset (viktigt!)
2. 12m är för mycket utan stöd så två stadiga mellanväggar kommer muras upp med lecablock.
3. Minska trycket på utsidan genom att dränera och då gräva om jorden utanför väggen.

Detta kommer jag göra under det närmaste året (så när som på #1 som redan är fixat) och just i den ordningen också. Jag törs inte gräva runt huset utan att denna långvägg stöttas ordentligt. Ett litet slarv med skopan så finns det en risk att man får ett lite större hål i väggen än man tänkt sig.
 
Ok.

För min del är det lite samma, även om väggen inte är 12 meter. Den är uppskattningsvis runt 7, så det är en del det med. Sprickan avtar och försvinner när den närmar sig mellanväggen.

Är inte alltför sugen på att gräva upp då dränering är gjord för inte alltför länge sedan. Dessutom är det snustorrt i sprickorna, så något läckage utifrån tror jag inte det är frågan om.

Det blir nog fräsa in ett par balkar och mura mellanväggen jag tänkt bygga och sedan spackla igen sprickorna. Ska ta dit hantverkare och titta på det inom kort.
 
När är huset byggt? Är det massiva väggar (även hålsten)?
Vi har i vårt hus från -60 ett rum i källaren tänkt som "gillestuga" men idag mitt snickarrum där det i den putsade ytterväggen finns någon form av "träullmtrl" som isolering. Upptäckte det när jag skulle göra infästning i väggen och att det låter ihåligt om du knackar på putsen. Har dock inga sprickor i den men materialet som sådant borde kunna ge upphov till sprickor som ändrar sig beroende av luftfuktighet.
 
Huset är byggt 1937, utbyggt 1947. Det aktuella källarrummet är i originalbyggnaden (även om källardelen i tillbyggnaden har samma problem som ska åtgärdas senare).

Har knackat bort lite puts kring sprickan nu och konstaterat att det är murat med block av betonghålsten. Ingenting annat. Med tanke på att väggen också är lite skev lutar jag nog åt "marktrycksteorin".
 
Vore intressant och se vad lösning blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.