Vallew skrev:
Jag har inte hunnit med att uppdatera vad som hände sen, men här kommer det. Efter att jag bytt kondensatorn så kvarstod problemet. När jag felsökt lite mer noggrant så visade det sig att det var en liten krets (TNY266PN, switchregulator) som var orsaken till problemet. När jag använde ytterst lite kylspray på den så funkade torktumlaren. Köpte en ny på Elfa för 12 kr och bytte. Lite pilligare med 7 ben. Nu fungerar torktumlaren igen!!

Men man blir lite matt på hela konceptet: Om jag anlitat någon skulle först felsökning gått på 950 kr, sedan ny kontrollmodul för 3000 kr, sedan antagligen nytt servicebesök för ytterligare 950 kr för bytet, alltså runt 5000 kr!!! Så då skulle man istället slängt den och köpt en ny. Och torktumlaren i övrigt är i bra skick. Otroligt slöseri.
Ska nog testa byta switch också på min E44-38 med samma fel. Men va tvungen att köpa ny för jag hinner inte vänta och fixa. Skulle kollat på detta tidigare... Får väl ändå fixa. Kan vara bra att ha eller sälja kanske?
 
Tack Vallew och andra för en mycket hjälpsam tråd. Efter att ha gått igenom min Siemens E44-10 rengjort och kollat alla brytare, givare, flottör o pump läste jag tråden och gav mig på kretskortet. Utgick från att det var swithregulatorn även på min som felade. Eftersom det är julledighet och jag hade tid över och inte ville vänta på en ny switchregulator från Elfa provade jag att limma på en aluminiumfläns på denna för kylning (med superlim). Tänkte att jag ville slippa pillet med lödning och riskera att förstöra kretskortet (är ingen hejare på lödning). Flänsen är ca 3 cm lång o 8mm bred (klippte till ett från ett antennspröt), men jag böjde den så att den skulle på plats under täckkåpan. Nu har jag provat köra tre gånger och maskinen fungerar som den ska igen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du bild?
 
DSC_0390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0392.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en Siemens WT46W560 (med värmepump) och den började larma för vattenbehållaren rätt ofta. Tog tag i saken och skulle rensa den men oj vad skruva det blev! Hittade luckor lite var stans men inte pumpen. Efter att ha fått loss höger sida hittade jag pumpen bakom drivremmar och kompressor!

Efter mycket svärande, lossande av drivrem och slangar kunde jag få ut pumpen och den var som på många andra Siemens full med ludd och hår. Rengjorde och satte ihop allt (fick bara 3 skruvar över! :) )och nu går den som en klocka igen!

Av det kan det vara bra att veta: Om man har Siemens maskin med värmepump som det står "self cleaning condenser" på så är det inga dolda luckor, utan hela höger sida som måste väck för att komma åt och rengöra kondenvattenpumpen.
 
N Niceguy skrev:
Hej! Vet att det är några år sedan du skrev detta inlägg men jag har en A44-10 med samma problem. Fick du ordning på din nån gång?/Sanna

Jag har läst denna tråd med stort intresse och jag är säker på att svaret på mitt problem ligger någonstans bland era svar. Jag har inte en likadan maskin som ni men ändå verkar inte mycket skilja. Jag har en Siemens Siwatherm TXL 2300.

Jag startar maskinen och den går ca 20 sek innan den stannar och varnar för igensatt filter. Allt det är avklarat så det är det inte. På min maskin hittar jag ingen hemlig lucka. Jag har rengjort pumpen som pumpar upp kondensvatten till tanken och jag har rengjort flytmekanismen som slår till om det blir för mycket. Något stänger av för att filtret verkar fullt. Alltså bör luftflödet vara för lågt och något relä varnar eller så är det en krets som som slutar fungera efter att den blivit matad med ström ett litet tag

Jag har försökt få bort kontrollpanelen för att kika på kretskortet men det sitter som gjutet och jag ser inte vad som kan hålla det, verkar vara några hakar som snäpps fast i maskinskelettet.

Jag vore otroligt tacksam för de tips jag kan få på var felet kan ligga och hur jag åtgärdar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.