Kommer behöva göra ett runt hål i 1mm plåt,stål. Då hålet ska ha en diameter på 40 mm undrar jag vad jag ska använda?
Hålpunch har jag fått tips om men hittar inget med så stor diameter i affärerna.

Funderar på om det kunde funka med en hålsåg eller om kanterna blir uppfläkta då?

Ytan är också lite lätt välvd, typ som en stor kastrull ungefär.
 
Vad ska du ha det till? Lägg upp en bild också, bilder är kul.

Hålsåg och tålamod tror jag är melodin
 
Är det inte ungefär de storlekarna man gör i diskbänkar för blandaren? Jag hyrde en på Bauhaus när jag tog upp i diskbänken. När det är så stort hål kan du även köra med nibbler.
 
Om du väljer hålsåg borde du borde kunna använda dig av offerbitar av trä eller liknande för att undvika uppfläkta kanter.
Givetvis är fintandad hålsåg att rekommendera.
 
Hålpunch är inte att rekommendera till något annat än ölburksplåten som de gör diskbänkar av nuförtiden. Dessutom är standarden för blandare 35mm. Hålsåg för metall fungerar bra. I tunnplåt som ts skall borra i går det enkelt. Skärolja är bra för att spara på verktyget men inte nödvändigt för den som använder grejer en gång. Själv så föredrar jag Starrett hållare. Bosch hållare går sönder samma dag. Men själva sågarna som Bosch gör går att använda.
Tejpa ytan runt hålet med en bra maskeringstejp för att undvika repor.

mvh Findus
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Plåtnibbler var något nytt för mig. Ser att det finns som man sätter påborrmaskinen men jag förstår inte riktigt hur den funkar. Men går nog på hålsåg
 
Nibblern är ungefär som ett hålslag man kör runt där man vill ta bort plåt. Bästa med nibblern är att den klipper och då blir det inte varmt. Rekommenderas ex när man skall göra hål i hängrännor.
 
Yes,youtube-ade just det :) ser ju rätt trevligt ut. Är det lätt att "styra"?
 
Det tycker jag. Nu har jag inte kört med borrmaskins varianten utan en som ser ut som en sticksåg. Den var rätt lätt att köra, ungefär som en sticksåg.
 
Ok.får väl fundera lite, både nibbler o hålsåg lär ju lösa det för mig.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
Många nibblers klarar inte 1mm plåt eller är lite väl på gränsen där.
Så se till att du får tag i en tillräckligt rejäl.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Plasma är enkelt :)
 
Glöm inte skärvätska/skärpasta till hålsågen :)
 
Kom igen nu. 1mm rostfritt 40mm runt hål och oro för om det blir en repa på kanten. Varken nibbler eller plasma kan vara ett alternativ med de förutsättningarna.
mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.