Har enskilt avlopp (markbädd där det pumpas upp från trekammarsbrunnen via en pumpbrunn)

Om jag förstår det rätt så ska avloppsventilationen gå över nock på huset för att få bra drag, dvs det går inte att ha avslutning på vinden med vakuumklocka. Synpunkter eller stöd för detta?


Hur får man då ventilationen genom taket. Jag har vittinge(?)-tegel på taket. Finns det liknande genomföringsdpannor som tex de tjockare betongpannor som finns på marknanden?

Någon som har förslag på komplett lösning? Nu går ett 75 mm rör upp på kallvinden.

IMG_3082.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Peter 123 skrev:
Om jag förstår det rätt så ska avloppsventilationen gå över nock på huset för att få bra drag, dvs det går inte att ha avslutning på vinden med vakuumklocka. Synpunkter eller stöd för detta?
Kan bekräfta. Den vanliga konstruktionen enligt svensk standard är ventilation över nock. Anledningen är primärt för att få luftdrag genom rören så att markbädden får syre. Blir det syrebrist i bädden så bildar bakterierna en massa slem som sätter igen filtersanden. Den andra anledningen är för att slippa avloppslukt.

Troligen så står det också i ditt tillstånd för avloppsanläggningen att du ska ha ventilation över nock.
 
Tack!

Jag måste kolla tillståndshandlingarna snarast. Nu satte jag på en 90-böj och drog ut ventilationen genom hackspettens hål på husgaveln. Det blev 4 meter 50mm-rör. Det får duga tills vädret blir bättre.

Frågan är hur man får det genom taket på ett snyggt sätt kvarstår.
 
Claes Sörmland
Insåg nu att jag inte läste ordentligt vad du skrev. I och med att du har pumpning från slamavskiljare till markbädd så saknas troligen luftväg från din markbädd till husets avloppsventilation. Då faller ju funktionen att lufta markbädden den vägen. Å andra sidan så luftar du ju slamavskiljarens vattenyta vilket är fördelaktigt ut nedbrytnings- och luktsynpunkt.
 
Ventilationen ska gå upp genom taket och vara 110 rör men måste inte gå över nocken på taket.
Finns inga färdiga pannor som till betong men kan kanske finnas någon färdig plåt huv men kontakta en plåtslagare så gör han en mått anpassad efter dit tak.
 
mm montera enligt deras anvisningar men den är till enkupiga pannor.
 
Ja T11 är tvåkupiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.