Hej!

Håller på att läsa Kiiltos monteringsanvisning inför kommande renovering av duschrum i hus från 70-talet. Betongplatta med reglade väggar med skivor.

Min fundering gäller skarven mellan väggar och golv för våtrumsfolien. Enl instruktionen ska man börja med väggarna och göra 5cm utvik på golvet för att sedan göra golvet. Skarven ska limmas.

Rent logiskt tycker att det borde vara bättre att lägga golvet först med ett uppvik på 5-10cm på väggarna och efter det sätta folien på väggarna med ca 5cm överlapp på den uppvikta golvfolien.

Kan någon förklara varför det står så i instruktionen? (Jag har kollat på andra våtrumssystem också och det är samma där, gäller alltså inte bara för Kiilto)
 
Man sätter oftast väggarna först och slipper därmed gå på folien på golvet.
Tätskikta väggarna, sätta kakel på dom, Tätskikta golv, lägga klinker, foga endel fogar även väggarna innan de tätskiktar golvet
 
Din tanke är helt korrekt. Vattnet/fukten på tätskiktet "rinner" ju från väggarna ut på golvet, vidare ner i brunnen. Överlappet på golvet är ju som gjort för fukt att gå igenom, vid minsta felmontering.
Av praktiska skäl brukar man däremot börja med väggarna. Risken finns att man skadar tätskikt på golvet under arbetets gång med väggarna annars.
När jag byggt badrum har jag däremot gjort som du tänker. Lagt golvet först.
 
Jag har hälften kaklat och hälften målat och jag fick rådet av Kiilto att lägga golvet först eftersom väven för målning måste över.
Jag rengjorde noggrant med mjuk borste och lade sen mjölkpapp på innan jag forsatte med väggar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för svar, jag förstår det där med att golvet kan skadas.

En fundering... man sätter ju extra folie i hörnen som man sedan rollar över med tätskiktsmassa... och ponera att man sätter väggfolien först och sedan golv "by the book"... är det fel att sätt en extra skarvremsa (i folie) i övergången mellan golv och vägg? Då har man gjort enl instruktion och jag skulle känna mig lite lugnare för att det blir helt tätt.
 
Det viktigaste är ju att slaviskt följa leverantörens rekommendationer så att man inte hittar på någon egen konstruktion (även om det känns bättre). Jag gjorde precis som du har tänkt, men satte skarvremsor först på gipsen i golv/väggvinkel och sen golv/väggfolie och det som händer då är att det säkert blir tätt MEN det bygger också på djupet så mina nedersta väggplattor fick jag slipa bort en del material ur...:cool:
 
T
hultsfred74 skrev:
Tack för svar, jag förstår det där med att golvet kan skadas.

En fundering... man sätter ju extra folie i hörnen som man sedan rollar över med tätskiktsmassa... och ponera att man sätter väggfolien först och sedan golv "by the book"... är det fel att sätt en extra skarvremsa (i folie) i övergången mellan golv och vägg? Då har man gjort enl instruktion och jag skulle känna mig lite lugnare för att det blir helt tätt.
Nej, hitta inte på något eget system utan följ vad tillverkaren anvisar, räcker gott och väl och är utprovat så.
 
Ja, ni har nog rätt, bäst att hålla sig exakt till instruktionen. Lägger nog ut det till någon som gör detta dagligen. :)
 
Brukar vara svårt att få någon att göra enbart tätskiktsjobbet
 
Det var inte tanken heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.