ÄNTLIGEN kom den självklara domen från högsta instans. Synd bara att det tog så lång tid och han kosta så många husägare så mycket.
 
Detta berör långt mer än enstegstätade fasader och utvecklingsfel. Detta kommer få påverkan på hela byggbranschen i hela landet.

I och med detta kan man ju dra vissa slutsatser, eller åtminstone fundera på konsekvenserna. Min åsikt är att vi kommer att få se antalet konkurserna; dvs byggföretagen kommer vara verksamma ett par år, sen kursa, för att inte riskera att behöva ta ansvar. för vem vet vad som händer i framtiden, om man tvingas ta ansvar för metoder som är testade och godkända av högre instans (t ex SP, Boverket osv).

Eller så kommer företagen finnas kvar och dom kommer ta mer betalt för att kunna göra avsättningar för eftermarknad av samma anledning som ovan. De redan höga byggkostnaderna kommer bli ännu högre. Jag har pratat med några av de större byggföretagen och entreprenörerna i Sverige under det senast året i mitt jobb, och det är så här dom kommer göra.

Ett tredje alternativ är att fler kommer anlita utländska byggföretag eller utländsk arbetskraft för att hålla kostnaderna nere. Kvaliteten blir lidande eftersom dessa företag inte kan svensk byggnorm. När skadorna kommer finns ingen att reklamera till och det "billiga" huset blir då istället en mardröm, eftersom det inte finns någon som tar ansvar (ja jag vet att det är en ganska grov generalisering, det finns utländska företag som tar ansvar, men dom är få).

Vilka blir lidande? Alla konsumenter som anlitar entreprenörer för att bygga hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
nikasp
Det där låter väldigt överdrivet och slutsatsen inte trolig, anser jag. Vilka större byggföretag och entreprenörer har du pratat med? Bra info för den som vill läsa på: http://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
 
Jag tycker det är en bra dom. Om man ska fundera över konsekvenser så kommer förhoppningsvis byggbolagen att använda lite "sunt förnuft" när det gäller nya metoder och byggsätt och inte hoppa på något för att det är billigare (vilket ju är den stora drivkraften bakom införandet av nya oprövade metoder). Att gömma sig bakom något godkännande av "högre"instans är ingen ursäkt. Redan när man började med enstegstätade fasader så var det ju rutinerade killar på byggena som förstod att detta skulle bli problem, så kunskapen och insikten finns ju tydligen.
Förhoppningsvis inser byggbolagen att det kanske blir billigare i längden att använda mer beprövade men dyrare metoder istället för att behöva avsätta pengar för framtida skador (vilka de i de flesta fall ändå lämpar över på ägarna).
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Intressant.....och samtidigt marknadsförs enstegstätade putsfasader på bergull i Finland som en ny billig och säker byggmetod. Med motiveringen att dylika skador som har kommit i Sverige inte inträffar i Finland.
Någon kommer att bli besviken......
 
nikasp
Oj, har du något exempel att länka till? Google translate är ganska bra så finsk länk går bra.
 
Vanbeasten skrev:
Detta berör långt mer än enstegstätade fasader och utvecklingsfel. Detta kommer få påverkan på hela byggbranschen i hela landet.

I och med detta kan man ju dra vissa slutsatser, eller åtminstone fundera på konsekvenserna. Min åsikt är att vi kommer att få se antalet konkurserna; dvs byggföretagen kommer vara verksamma ett par år, sen kursa, för att inte riskera att behöva ta ansvar. för vem vet vad som händer i framtiden, om man tvingas ta ansvar för metoder som är testade och godkända av högre instans (t ex SP, Boverket osv).

Eller så kommer företagen finnas kvar och dom kommer ta mer betalt för att kunna göra avsättningar för eftermarknad av samma anledning som ovan. De redan höga byggkostnaderna kommer bli ännu högre. Jag har pratat med några av de större byggföretagen och entreprenörerna i Sverige under det senast året i mitt jobb, och det är så här dom kommer göra.

Ett tredje alternativ är att fler kommer anlita utländska byggföretag eller utländsk arbetskraft för att hålla kostnaderna nere. Kvaliteten blir lidande eftersom dessa företag inte kan svensk byggnorm. När skadorna kommer finns ingen att reklamera till och det "billiga" huset blir då istället en mardröm, eftersom det inte finns någon som tar ansvar (ja jag vet att det är en ganska grov generalisering, det finns utländska företag som tar ansvar, men dom är få).

Vilka blir lidande? Alla konsumenter som anlitar entreprenörer för att bygga hus.
Undrar nästan om nån betalade dig för att skriva det där?

Den riktiga lösningen är att låta såntdär enstegs-feltänk/felbygge förbli hos jänkarna och var annanstans det nu är poppis. Borde aldrig ha införts eller tillåtits.
 
Mikael_L
Vanbeasten skrev:
Detta berör långt mer än enstegstätade fasader och utvecklingsfel. Detta kommer få påverkan på hela byggbranschen i hela landet.

I och med detta kan man ju dra vissa slutsatser, eller åtminstone fundera på konsekvenserna. Min åsikt är att vi kommer att få se antalet konkurserna; dvs byggföretagen kommer vara verksamma ett par år, sen kursa, för att inte riskera att behöva ta ansvar. för vem vet vad som händer i framtiden, om man tvingas ta ansvar för metoder som är testade och godkända av högre instans (t ex SP, Boverket osv).

Eller så kommer företagen finnas kvar och dom kommer ta mer betalt för att kunna göra avsättningar för eftermarknad av samma anledning som ovan. De redan höga byggkostnaderna kommer bli ännu högre. Jag har pratat med några av de större byggföretagen och entreprenörerna i Sverige under det senast året i mitt jobb, och det är så här dom kommer göra.

Ett tredje alternativ är att fler kommer anlita utländska byggföretag eller utländsk arbetskraft för att hålla kostnaderna nere. Kvaliteten blir lidande eftersom dessa företag inte kan svensk byggnorm. När skadorna kommer finns ingen att reklamera till och det "billiga" huset blir då istället en mardröm, eftersom det inte finns någon som tar ansvar (ja jag vet att det är en ganska grov generalisering, det finns utländska företag som tar ansvar, men dom är få).

Vilka blir lidande? Alla konsumenter som anlitar entreprenörer för att bygga hus.
Allt detta bara för att hustillverkarna glatt hoppade på en byggmetod som de redan innan visste var tveksam.

Om kritikerna för metoden inom husföretagen hade "vunnit", skulle det ändå blivit samma resultat i framtiden som du nu skissat på?
(Dvs konkurser vartannat år, dyrare för kunder etc)
 
Kanske är dessa typer av domslut oh predjukat slutespurten på den självsanering som såna här metoder och konstruktionsalternativ ofta utsätts för.......med allt rätt, ska tilläggas.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Kommer bli vanligare med byggföretag som startar ett nytt bolag för varje nytt bygge , och om stora problem uppstår så kursar man bara .
 
nikasp
Det blir säkert självsanering i längden. Det är ju enkelt att kolla historik via nätet. Jag skulle inte bygga med ett helt nystartat bolag utan referenser så att kursa och starta nytt hela tiden funkar nog inte så bra.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
nikasp skrev:
Oj, har du något exempel att länka till? Google translate är ganska bra så finsk länk går bra.
Bergullstillverkaren Parocs rekommendationer:
http://www.paroc.fi/ratkaisut-tuott...disrakentaminen/Ulkoseinat/Rapatut-ulkoseinat

Isovers rekommendationer:
http://www.isover.fi/tuotteet/rakennuseristeet/rappauseristeet

En artikel som hävdar att problemen i Sverige beror på att man har rappat på frigolit som varit spikat utanpå vindskyddsgips. Mögel påstås ha uppkommit för att pappret i vindskyddsgipsskivan inte har varit impregnerat mot mögel.
http://www.meidantalo.fi/jutut/puutalon-lamporappaus

Det verkar som om stortillverkarna har börjat dra öronen åt sig det senaste året och undvika att göra skriftlig reklam för metoden men den används allmän och rekommenderas ofta muntligen.
 
nikasp skrev:
Det blir säkert självsanering i längden. Det är ju enkelt att kolla historik via nätet. Jag skulle inte bygga med ett helt nystartat bolag utan referenser så att kursa och starta nytt hela tiden funkar nog inte så bra.
Finns stora drakar som har använt denna metod länge .
 
DennisCA skrev:
Undrar nästan om nån betalade dig för att skriva det där?

Den riktiga lösningen är att låta såntdär enstegs-feltänk/felbygge förbli hos jänkarna och var annanstans det nu är poppis. Borde aldrig ha införts eller tillåtits.
Du är inte lite dum du. Vässa pallet och börja tänk på vad en sån dom kan få för konsekvenser på längre sikt.

Självklart är metoden som Myresjöhus använt felaktig, jag har aldrig påstått nåt annat. Domen gäller avtalsförhållandet, inte konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.