Vi går i husköpartankar och har stött på ett intressant hus byggt 1980. Det som bl.a. gör oss konfunderade är konstruktionen av ytterväggen. Fasaden är ytterst uppbyggd av;
13 mm asfaboard
50 mm mineralullsskiva kvalitet A
fasadtegel

Dvs det finns ingen luftspalt bakom fasadteglet. Är det någon som vet om detta är en vanlig konstruktion? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med en sådan konstruktion?

Tips om länkar till sidor där denna konstruktion (asfaboard+isolering+fasadtegel – utan luftspalt) uppskattas också.
 
tommib
Principiellt så räknar man att det rinner lika mycket vatten innanför teglet som på utsidan om den inte är behandlad på något sätt. För mig låter det väldigt märkligt att man inte skulle ha en luftspalt bakom tegel men jag är inte expert.
Har mäklaren mer information? Finns det konstruktionsritningar där man hänvisar till något system?


Välkommen till forumet!
 
Tack för ditt svar.

Vi har inte diskuterat detta med mäklaren ännu utan tänkte att det är bättre att först fråga oberoende "experter" här :)

Det är konstruktionsritningarna som vi har studerat och där hänvisas inte till något system. Det står inte heller att utsidan är behandlad.

Är det någon annan som har stött på detta?
 
Hej igen,
Tack för länken. Jag kan dock inte hitta "vår" konstruktion i pdf-filen, dvs tegel+isolering+asfaboard utan luftspalt. Den enda konstruktionen som saknar luftspalt verkar vara tegel+isolering+tegel.
 
  • Gilla
pacc
  • Laddar…
Hur ser det ut i nederkant av tegelfasaden?
Kan ev inträngande vatten rinna ut el blir det stående mot träreglar el grundmur?
Glas- och stenull håller ju inte vatten utan det rinner igenom.

Sedan är jag mkt tveksam till uppgiften att det rinner vatten på baksidan av en (hel) tegelfasad. Att fukt vandrar igenom tegel och bruk ja, men inget rinnande vatten för då är material och/eller utförande av fasaden undermåligt. Är det sprickor i fasaden så är det en helt annan sak. Då kan vinden lätt trycka igenom vatten.

Har huset stått sedan 1980 och ser bra ut nu 35 år/vintrar senare så är det kanske inte några problem med just detta hus/konstruktion/material/utförande?
 
Hej! Det finns inga stötfogar eller andra öppningar. På utsidan ser man en plast som kommer ut under tegelstenarna på sina ställen. Det går dock inte att tyda från ritningarna hur denna ligger inuti väggen. Är det inte så bindemedlet i mineralull är organiskt? Dvs om det kommer in väta i mineralullen så kan den mögla?
 
Om isoleringen är en fasadskiva så kan den vara uppfäst så att det finns luftspalt mot tegelen annars finns det nög mögelpåväxt om inte på isoleringen så på asfaboarden.
 
tommib
Oldboy skrev:
Hur ser det ut i nederkant av tegelfasaden?
Kan ev inträngande vatten rinna ut el blir det stående mot träreglar el grundmur?
Glas- och stenull håller ju inte vatten utan det rinner igenom.

Sedan är jag mkt tveksam till uppgiften att det rinner vatten på baksidan av en (hel) tegelfasad. Att fukt vandrar igenom tegel och bruk ja, men inget rinnande vatten för då är material och/eller utförande av fasaden undermåligt. Är det sprickor i fasaden så är det en helt annan sak. Då kan vinden lätt trycka igenom vatten.

Har huset stått sedan 1980 och ser bra ut nu 35 år/vintrar senare så är det kanske inte några problem med just detta hus/konstruktion/material/utförande?
Nej, det var raljant av mig men så har jag fått det förklarat en gång....

Hur som helst verkar det tveksamt med en tegelfasad utan luftspalt. Om det finns plast precis bakom teglet så kanske det kan funka men jag skulle vara tveksam. Det räcker med någon otäthet vid ett fönster eller liknande så har man en fuktskada, och en tegelfasad är inte lika lätt som en träfasad att ta ner för reparation. Jag skulle hoppat, om det inte fanns väldigt många andra anledningar att köpa huset. Samtidigt har Oldboy en poäng i att huset, om det stått 35 år utan skador, sannolikt är friskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.