ricebridge skrev:
19 mm MDF var det senaste, snitt om 56 cm. Det ska mycket till för att det ska flexa.
Nä det låter inte så troligt men å andra sidan krävs det väldigt lite flex för att det skall påverka, men det är min erfarenhet och jag är inget proffs.

Fredrik
 
Maskinen baksågar, underlaget är inte plant, materialet är kupat, några tänder är skadade eller slöa, slöa tänder drar lite men ofta märkbart, eftersom det är en cirkelsåg som du skriver om så finns det stor risk att kniven är felaktigt inställd, eller att du sågar med för djupt klingskär, klingan skall ställas in så att den sågar precis igenom materialet för att minimera att det blir kast/baksågning, om tandningen är smalare än kniven kan detta fenomen uppkomma.... slut på ideér från mig, eller byt ut sågen till en bättre!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge skrev:
I vilken axel? Samtliga 😖
...då är det ölen! :D

SKämt åsido. Vad har du för anhåll/skena? Om du tvingar fast anhåll/skena i arbetsstycket och sågar efter den ska sågen teoretiskt inte såga snett om inte själva klingan är sned i förhållande till sitt eget maskinhus/platta. Å andra sidan borde du höra och och känna det eftersom klingan arbetar snett. Om du har ett egentillverkat anhåll kan ju det vara snett. Ska du ha ett sånt måste du försäkra dig om att det inte är bågat.
p_62514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kanske ska investera i en sänksåg med skena i mellandagsrean?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Cirkelsåg och sticksåg är det jag kört mest med. Så varför ska jag ha en sänksåg?
 
Pagno skrev:
Maskinen baksågar, underlaget är inte plant, materialet är kupat, några tänder är skadade eller slöa, slöa tänder drar lite men ofta märkbart, eftersom det är en cirkelsåg som du skriver om så finns det stor risk att kniven är felaktigt inställd, eller att du sågar med för djupt klingskär, klingan skall ställas in så att den sågar precis igenom materialet för att minimera att det blir kast/baksågning, om tandningen är smalare än kniven kan detta fenomen uppkomma.... slut på ideér från mig, eller byt ut sågen till en bättre!
Ärligt talat, amatör som jag är - cirkelsågen som maskin verkar mer och mer ha lika mycket precision som en vedkap. Vad ska jag ha istället?
 
Har du provat dra ett snett streck och kollat om det blir rakt då? :surprised:

Nej men ang sänksåg. Jag hade sneglat på en i ett antal år utan att slå till. Priset för en bra avskräckte lite, tyckte mig inte ha användning för en osv osv. För ett par veckor sedan köpte jag en Makita med skena och tvingar och ångrar det inte en sekund. Fina, raka snitt varje gång. Enkel att använda, behändig och framför allt pålitlig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
lego skrev:
Har du provat dra ett snett streck och kollat om det blir rakt då? :surprised:
Klart frestande... klart frestande.

lego skrev:
Nej men ang sänksåg. Jag hade sneglat på en i ett antal år utan att slå till. Priset för en bra avskräckte lite, tyckte mig inte ha användning för en osv osv. För ett par veckor sedan köpte jag en Makita med skena och tvingar och ångrar det inte en sekund. Fina, raka snitt varje gång. Enkel att använda, behändig och framför allt pålitlig.
Vad har en sänksåg som inte en cirkelsåg har?
 
På min cirkelsåg (Skil) så är klingan inte parallell med plattan. Då funkar det riktigt dåligt med skena. Att följa ett ritat streck funkar däremot bra.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
2704 Klyvsåg/Makita kör jag med ofta, kanske lite overkill om man inte arbetar yrkesmässigt. Den klyver rakt iaf! ^^
 
Eld skrev:
På min cirkelsåg (Skil) så är klingan inte parallell med plattan. Då funkar det riktigt dåligt med skena. Att följa ett ritat streck funkar däremot bra.
😯😯 Vänta nu. vad sa du nu?? Inte parallell med plattan??
 
ricebridge skrev:
���� Vänta nu. vad sa du nu?? Inte parallell med plattan??
Tror att du läste rätt, det finns flera modeller som inte är parallella med plattan, det ser man ganska snart om man kör med anhåll, då baksågar den! Ja man kanske skall säga att de inte ligger i linje med varandra, lite som att tvinga en klinga rakt fram på diagonalen (lite överdrivet)
 
Att klyvkniven är snett inställd, som nämndes ovan, är absolut värt att kolla upp. I så fall drar sågen.

Men om du inte sågar med anhåll kan du nog inte förvänta dig ett rakt snitt. Bygg ett och testa!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sister ray skrev:
Att klyvkniven är snett inställd, som nämndes ovan, är absolut värt att kolla upp. I så fall drar sågen.
Där sa du nåt. Jag avskyr den f*rbaskade klyvkniven. Det kanske finns ett skäl till det som jag inte tänkt på.

Läge att investera i bättre grejer kanske...
 
Förresten. Hur ska man få sågbladet på en sticksåg att hålla sig lodrätt, och inte skeva iväg när man sågar lite tjockare arbetsstycken?
 
Man köper rätt blad som är avsedda för det specifika materialet som bearbetas och tar det lugnt när man sågar, alltså liten pendelrörelse och inte så hårt tryck vid tjockare material...
Lycka till!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.