Jag bor i ett 70-talshus med asfaboard. Med värmekamera syns det tydligt att det läcker värme vid takkanten, och när det blåser så märks det tydligt att man missat att lägga boarden vindtätt. Så att lägga en vindy utanpå boarden är nog inte helt fel. Det räcker med en väldigt liten glipa mellan skivorna för att vind ska dra in i isoleringen.
 
Jag kan rek vindskyddsskiva (gips), vi körde trästomme med lockpanel. Håller vinden borta och tål mycket. Då behvös ingen vindpapp eller liknande. Huset ligger i utsatt läge 10m från havet och får ta mycket vind på hösten.
 
Då jag själv är byggnadsingenjör, men sedan 8 år jobbandes som egenföretagande snickare. Har jag lärt mig att teorin bakom isolering stämmer dåligt överens med praktiken. Teorin behandlar enbart U-värde (och temperatur och ventilation). Men i praktiken finns även "upplevd temperatur" och "klimat". Väggar, tak och golv i ett hus utgör ett klimatskal som ofta fungerar helt annorlunda än teorin säger. Det finns gott om exempel på välisolerade hus som alltid upplevs som kalla. Likaså "oisolerade" kåkar som upplevs som varma och lättvärmda.

Jag gillar din tanke, och tror absolut på den.
Men enligt min erfarenhet tror jag också att en kamin är nödvändig till komplement till ett snålvarmt modernt värmesystem. Detta för att tillfälligt ge skjuts åt värmen/lufttrycket.
 
Nils82 skrev:
Vore intressant att veta vilket isolervärden den egentligen har och om en utanpåliggande vindy spelar någon roll i över huvud taget!
Jag tänker att asfa+vindy kanske kan likställas med förskjutna skarver i en isolerad kontruktion.......är ni med?
Inte riktigt rakt på sak:
http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
Om man matar in asfaboard som material, sätter andelen reglar till 0% och sedan multiplicerar resultatet med inmatad tjocklek fast i meter så kommer man fram till ett lambdavärde på 0,034. Nästan precis samma som gullfiber. Så länge gullfibern är vindskyddad så isolerar den lika bra som samma tjocklek asfaboard. Utan vindskydd blir det troligen en fördel för asfaboarden.

I en ideal värd där skarvarna i asfaboarden är täta borde vindyn inte spela någon roll. Om boarden är skarvad på reglar forde det vara ganska nära idealt. Är den skadad i kanterna och / eller skarvad utanför reglar blir det givetvis läckande skarvar.
 
Nils82 skrev:
Själdrag idag, tänker jag? Är du inne på FTX?

Njae, inget jättesystem med rör överallt och vinden full med maskiner. Jag har en FTX för ett rum som tillgodoser de öppna utrymmena. Funderar på en till i suterrängplanet, men troligen blir det bara förstärkning av självdraget med badrumsfläktar och nya ventiler + en solpanel som blåser in varm luft när solen skiner.
 
Eftersom man inte överlappar en asfaboard och inte kan få en skarv på regel (plankstomme) så tänker jag att man gött kan slänga med en vindy. Så jäkla dyr är den inte, engetligen inget att fundera på, om man bara tänker pengar, vill säga.

AG A, s inlägg är intressant och även jag tänker i dessa banor. Upplevd värme har ett högre värde än verklig värme. Människan mår ganska bra runt 18 grader men är det då lite dragigt, "kalla" ytskikt, soffor i skinn osv osv så blir det ju jävligt kallt helt plötsligt. Detta löser man med "varma" material som trä och tyg.

Vi har 124 kvm plus halv källare. Med en mindre spispanna på ca 7 kw i köket samt braskamin med tilluft utifrån så tror jag på både god ekonomi samt att man håller vargavintern stången! Min tanke är att koppla spispannan på VV-berdedaren, alternativ till en externacc-tank, modell mindre.

Vad tror ni om det resonemanget?
 
Varken en braskamin eller en spispanna har sådan verkningsgrad så att man orkar hålla på att elda för värmens skull. även med en riktig vedpanna och tankar så krävs en stor portion motivation för att inte slå på elpatronen.
 
Är ju bara en novis lekman!

Men hade jag gjort om fasaden och inte satsat på någon isolering så hade jag maximerat lufttätheten i huset.

Och då känns asfaboard som ett onödigt alternativ hade kört med vindpapp för 6-7kr kvm istället och haft bra överlapp som häftas ordentligt i plankstommen.

Och gått ut över fönster och dörrar för att det inte ska bli drag genom drevning.

Som ett exempel är mitt hus byggt av betonghålsten på 30tal och är isolerat med 5cm sågspån inne i hålstenen. Men det är lufttät pånär som fönster och dörrar.

Så med 70tals fönster och spån på vinden så går det ungefär 20 000kw att värma 140kvm hus till 22c och 60kvm garage till 14c

Så lufttät är vägen att gå
 
  • Gilla
Shakalaka
  • Laddar…
Plutus skrev:
Varken en braskamin eller en spispanna har sådan verkningsgrad så att man orkar hålla på att elda för värmens skull. även med en riktig vedpanna och tankar så krävs en stor portion motivation för att inte slå på elpatronen.
Spispanna skulle kompletera ytjordvärmen. Braskamin är mest för mys-pys och lite mera drag i ventilationen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Hur tänker ni kring att bara köra vindy direkt på plankstommen och inget annat? Asfaboarden ska ju räknas som tilläggsisolering men jag är tveksam till någon mätbar effekt. .........Eller ja, varför inte. Fördelen är dock en så indragen fasad som möjligt.......själva grundorsaken till utebliven fasadisolering.
 
Hur tjock är plankstommen?
Om den är 50mm så blir U-värdet 1.9

Lägg på en fasadboard (Lambda 33) utanpå på 50mm och U-värdet blir 0.49.

Om du har 200 kvadratmeter vägg (12x7x2.4) så behöver du med plankstommen värma med 7.6kW för att hålla
ett klimat på 20 grader inomhus om det är 0 grader utomhus. Enbart för väggen.

Med 50mm fasadboard utanpå behöver du "bara" värma med 1.96kW för att hålla 20 grader vid 0 ute. Enbart för väggen.

Om man ändå skall göra om väggen så kan jag inte se någon anledning öht att skippa fasadboarden såvida man inte sitter på guld och utseendet är allt. Materialkostnaden har du sparat in på en mild vintermånad om du skulle värmt upp huset med elpatron. Alternativt
3 månader om du värmt upp med ved.
 
Redigerat:
Nils82 skrev:
Hur tänker ni kring att bara köra vindy direkt på plankstommen och inget annat? Asfaboarden ska ju räknas som tilläggsisolering men jag är tveksam till någon mätbar effekt. .........Eller ja, varför inte. Fördelen är dock en så indragen fasad som möjligt.......själva grundorsaken till utebliven fasadisolering.
Det måste vara mycket snarlikt hur det var gjort från början. Då lär det ha varit någon vindpapp mellan plank och panel. Hur tjocka är planken? För egen del skulle jag kanske satsa på lika tjock isolering som du har nu, men få rätt panel på huset. Om du tar bort den gamla panelen så vinner du ändå lite höjd mot idag. Men visst finns det andra ställen där man kan kompensera för den dåliga isoleringen i väggen om man vill.
 
vik_tor skrev:
Hur tjock är plankstommen?
Om den är 50mm så blir U-värdet 1.9

Lägg på en fasadboard (Lambda 33) utanpå på 50mm och U-värdet blir 0.49.

Om du har 200 kvadratmeter vägg (12x7x2.4) så behöver du med plankstommen värma med 7.6kW för att hålla
ett klimat på 20 grader inomhus om det är 0 grader utomhus. Enbart för väggen.

Med 50mm fasadboard utanpå behöver du "bara" värma med 1.96kW för att hålla 20 grader vid 0 ute. Enbart för väggen.

Om man ändå skall göra om väggen så kan jag inte se någon anledning öht att skippa fasadboarden såvida man inte sitter på guld och utseendet är allt. Materialkostnaden har du sparat in på en mild vintermånad om du skulle värmt upp huset med elpatron. Alternativt
3 månader om du värmt upp med ved.
Tackar.......uträkningen talar sitt tydliga språk!
 
Avemo skrev:
Det måste vara mycket snarlikt hur det var gjort från början. Då lär det ha varit någon vindpapp mellan plank och panel. Hur tjocka är planken? För egen del skulle jag kanske satsa på lika tjock isolering som du har nu, men få rätt panel på huset. Om du tar bort den gamla panelen så vinner du ändå lite höjd mot idag. Men visst finns det andra ställen där man kan kompensera för den dåliga isoleringen i väggen om man vill.
Någon ny 45,a blir det inte. Mår dåligt varje gång man slår en kik på kåken, ser ut som faaan!
Dimension på stommen varierar lokalt men 50-60 mm räknar jag med plus spånficka såklart.

På vinden ligger idag 170-200 spån samt en gammal pappad 45 matta lite här och där. Ändå ligger vi "bara" på ca 105-110 kw/kvm i dagsläget.
 
Nils82 skrev:
Tjenare på er.

Förutsättningen är:
1 1/2 planare bygg -24
Plankstomme
Befitnlig stående panel med demonterade lock
70-tals tilläggsisolering 45 mm
Liggande dubbelfas utan luftspalt
Ytjordvärme
Braskamin entreplan
Vi har liknande förutsättningar:
1 1/2 planare byggår -33 (hel, uppvärmd källare)
Plankstomme
Reveterad fasad
70-tals tilläggsisolering invändigt
Bergvärme
Braskamin + vedspis på entréplan

Då vi har isolerat på insidan har vi låtit isoleringen sitta kvar när vi har renoverat, bortsett från trapphuset där det var för fult att behålla den, så vi har försämrat isoleringen. Nu när året går mot sitt slut kan jag konstatera att vi har gjort av med ganska precis 8200kwh (inklusive både uppvärmning och hushållsel) detta år. Jag är mycket nöjd med det. Då eldar vi i princip hela tiden när vi är hemma i någon av eldstäderna (har gratis ved). Huset är på 102 kvadrat, samt uppvärmd källare på ca 70, så totalt ca 170 uppvärmda kvadratmeter.

Jag skulle inte vara rädd att minska isoleringen i din situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.