Frågan först:
Var hittar jag en expert som kan komma ut och titta på problem med vatten på tomten och hur man löser det, vart ska jag vända mig?

Situationen:
Vägföreningen har ett dagvattenrör över min tomt (pga berg så är ett dike avslutat och istället går ett rör över min och grannens obebyggda tomt) som troligen är minst 50 år gammalt. Röret är trasigt så att det har blivit stopp i det och vattnet rinner inte vidare utan stannar, åtminstone delvis på min tomt. Fastigheten ligger mitt i en backe så det är vatten som kommer både från väg och troligen även från andra fastigheter som ligger högre upp.

För 8 år sedan, ganska kort efter att vi flyttat in, står det vatten i hela garaget som ligger i bottenplan på huset (vi har massor av flyttkartonger med kläder och annat som får kasseras). Det visar sig att vattnet rinner in genom golvbrunnen som senare visar sig vara kopplad till dagvattenröret. Innan vi lyckas hitta problemet etc har vi en pump som mer eller mindre dygnet runt pumpar ut tusentals liter vatten så det är inga små mängder. Tillslut gräver vi ner en backventil och problemet med garaget är löst, men vattnet tar naturligtvis vägen någon annanstans...

Vägföreningen ber mig komma in med en skrivelse, vilket jag gör, men sedan händer ingenting. Jag tog nu tag i det igen för ett drygt år sedan efter att det blivit problem med fukt i en vägg på nedervåningen. Då filmades röret (igen) och visade sig då vara fullt av hål mm. De som filmade rekommenderade att byta hela röret. Vägföreningen svarade att de inte vill det eftersom det är dyrt och det ska dras in kommunalt vatten och avlopp inom ca 2 år (det har det hetat enda sedan jag flyttade hit och det datumet flyttas hela tiden fram) och alla vägar etc då ändå ska grävas upp. Då vill vägföreningen göra en riktig lösning där dagvattnet istället dras i dike/rör utanför min fastighet.

Jag har då sagt att som medlem i vägföreningen håller jag med om att man ska hålla i pengarna men att detta samtidigt måste lösas, det har nu gått ca 8 år sedan jag påtalade problemet första gången. Kan man hitta en billigare temporär lösning är det ok för mig. Jag lade själv fram idén om en pumpgrop, men sade att jag inte har en aning om det fungerar och att man i så fall måste ta hit en expert som kan tala om det öht skulle fungera och i så fall vart den ska ligga etc. Vägföreningen ordnade efter en tid ett möte med den lokala entreprenören som resulterade i att han konstaterade att han inte heller var någon expert och vet hur man ska göra.

Jag vill nu gå vidare med detta - inte det juridiska, dvs bör jag tvinga vägföreningen att byta röret - utan hur skulle en lämplig temporärlösning kunna se ut, är det dräneringsgrop eller finns andra idéer? Och framför allt var hittar jag en expert som kan komma ut och titta på problemet och hur man löser det, vart ska jag vända mig? Bor i Nacka/Stockholm.


Tack på förhand.
 
M
Jag ska direkt säga att jag inte har kunskap i ärendet - men skulle det inte gå att dra ett rör av litelite mindre dimension inuti det trasiga röret? Eller är det fullt av rötter och annan bröte som gör att man inte kommer igenom?

Var bara en idé eftersom det var fattigt med svar! :)
 
harry73
Funkar röret fortfarande? Detvill säga, kommer det ut vattnet ur andra sidan röret?
Om den inte funkar alls, äret bättre att allt vattnet som då antagligen hamnar på din tomt, hamnar lite längre bort från huset.
Använderdupump för att pumpa bort vattnet ska vägföreningen ersätta dig. Det gör kostnader av problemet tydlig även för dom.

Hur stor är vägföreningen? Att bytta en ledning över max 100 m behöver inte vara jätte dyrt. Är man snål kan man gräva för hand med 20 pers, annars kan man hyra minigrävare + gubbe
 
Tack för svar, såg dessa först nu.

Ang att dra nytt rör innuti tror jag är svårt då det inte är ett rakt rör samt finns någon anslutning som ingen vet riktigt vad det är mm.

Ang kostnad så har de fått en uppskattning på 80kkr vilket de tycker är för mycket. Jag uppskattar att ca 30-40kkr redan är lagt på olika undersökningar så jag tror inte att det blir så mycket billigare med en temporärlösning där det först ska undersökas vilken templösning som ska göras etc...

Men, puffar för min ursprungliga fråga igen: "Var hittar jag en expert som kan komma ut och titta på problem med vatten på tomten och hur man löser det, vart ska jag vända mig?"

mvh Max
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.