STRECKET... är rakt.
SÅGKLINGAN... är rak.
MASKINENS KANT... är rak.
TUMSTOCKEN... är rak.
VINKELHAKEN... är rak.
JAG SÅGAR... rakt.
SNITTET... blir snett.

Vad. Gör. Jag. För. FEL?????
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Summan av många många små fel kanske
 
om ändå. Allt stämmer ju tills jag sätter sågen i materialet.
 
Är allt kontrollerat med samma vinkelhake?
 
Snedhetsångest... älskar detta nya ord!

Några frågor: Vad är det för såg? Är det bordssåg finns det ju ett antal saker som kan vara sneda. Klingan i förhållandet till spåret i bordet, i förhållande till anhållet (Table Saw Fence).
Hur är snittet snett, i vilken axel?

Kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=UbG-n--LFgQ
Där lär han ut ett trick för att se om sågen är rätt inställd. Den går ut på att man förstärker små fel i flera snitt för att upptäcka felet.

Oavsett verktyg är korrekta referenser viktigt. Om du har motsatta sidan på ett stycke parallellt med snittsidan betyder det inte per automatik att du får en rätvinklig form. Du kan få en rombformad bit också.
Personligen har jag funnit att jag sågar snett i bordssågen då arbetsstycket inte hålls helt dikt mot anhållet. Med vanliga sänksågen har jag märkt att skenan kan glida lite grann speciellt om det samlats mycket damm under gummilisterna. Spänn fast skenan i arbetsstycket då.
 
ricebridge skrev:
STRECKET... är rakt.
SÅGKLINGAN... är rak.
MASKINENS KANT... är rak.
TUMSTOCKEN... är rak.
VINKELHAKEN... är rak.
JAG SÅGAR... rakt.
SNITTET... blir snett.

Vad. Gör. Jag. För. FEL?????
- Hur många öl innan sågning? Kanske är världen som halkat på sned? :)
 
  • Gilla
DarrenB och 2 till
  • Laddar…
Martin E skrev:
- Hur många öl innan sågning?
För få! Där har vi det. Är man lite sned av sig sen innan kanske det blir rakt efter några bärs. Eller så ser det åtminstone rakare ut.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Snedhetsångest... älskar detta nya ord!

Några frågor: Vad är det för såg? Är det bordssåg finns det ju ett antal saker som kan vara sneda. Klingan i förhållandet till spåret i bordet, i förhållande till anhållet (Table Saw Fence).
Hur är snittet snett, i vilken axel?
I vilken axel? Samtliga 😖

Bordssåg och bandsåg är snart det enda jag inte testat, av kostnadsskäl.

Cirkelsågen drar iväg hur jag än gör. Vanlig såg blir snett på ett eller annat sätt. Sticksåg? Vilket skämt. Hade en gång en sticksåg med laserguidning. När man följde laserstrålen med sågen kunde man se hur sågbladet vek av i en fin men ouppsåtlig kurva åt höger. Dessutom brukar kanten bli sned om materialet är tjockare än grafen* (dvs 1 atom tjockt).

* https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grafen
 
Lutte skrev:
Är allt kontrollerat med samma vinkelhake?
o ja.
 
Är klingan vass, ett slött sågblad, kedja, klinga kan bete sig väldigt konstigt...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ligger det du skall såga helt plant med stöd så att det inte kan böja sig när du sågar. Inbillar mig att om det flexar under tiden du sågar så kommer snittet gå i en båge, fast helt säker är jag inte.

Fredrik
 
ricebridge skrev:
o ja.

Är den rak då? Så du int ställ allt efter en sne hake!

Men dagens visdomsord..

Lite snett är också lite rakt
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
19 mm MDF var det senaste, snitt om 56 cm. Det ska mycket till för att det ska flexa.
 
Lutte skrev:
Är den rak då? Så du int ställ allt efter en sne hake!

Men dagens visdomsord..

Lite snett är också lite rakt
Ja, jag är övertygad om att det finns dåligt tillverkade vingelhakar, det är helt klart en huvudmisstänkt.
 
Zixten skrev:
Är klingan vass, ett slött sågblad, kedja, klinga kan bete sig väldigt konstigt...
Det kan absolut vara en tanke. Men det förklarar inte varför snittet går i kurva när jag för maskinen rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.