Verkar inte vara många trådar som handlar om Willa Nordic. Skulle uppskatta lite erfarenheter av företaget och deras representanter från er som byggt.

Allt av intresse:
- Prisbild
- Bemötande
- Höll de tidsplanen - hur lång tid tog det?
mm mm

Tacksam för input!
 
Ingen som bryr sig om en stackars forumguds funderingar :-/
 
Beror nog på att ingen har haft råd att bygga med Willa Nordic......Brukar sällan bygga budgethus...
 
??? De ligger ju i samma spann som Trivsel, Götenehus etc....?
 
Calle Anka skrev:
??? De ligger ju i samma spann som Trivsel, Götenehus etc....?
De ligger i alla fall högre än Trivsel.
Trivsel kunde bygga 160 kvm i två-plan för 2 mkr, Willa Nordic tackade nej. .
 
Calle Anka skrev:
??? De ligger ju i samma spann som Trivsel, Götenehus etc....?
Kanske är regionalt men i Gbg-området ligger de skyhögt över ex. Götenehus. Sedan kanske materialval motiverar priserna men det är ändå tveksamt. Pratade en del med dem innan vi bestämde oss för Götenehus och alla förslag hamnade en halv miljon högre än motsvarande Götenehus.
 
Tack för synpunkter!

Vet ni något om materialet Götene/Trivsel kontra Willa Nordic?

Alla har ju något att motivera sitt högre pris med.
Tittar man på deras specifikation är det typ t ex Velfac fönster och det är ju inga billiga grejer men ruggigt bra.

Om man räknar grovt 2 MSEK på 160 kvm är det 12,5 t/kvm vilket inte är det dyraste. Kan tänka mig att WN ligger runt 13,5-14 TSEK/kvm eller vad tror ni?
 
Ok, lite eftrehängsen men jag måste väl få svara?!
Priset stämmer. Det var det pris vi fick 14. o uppåt, men när vi prutat hamnade det 13 där någonstans..
Jag vet att dom har nästan exakt samma materialval som A-hus. Så vi lät A-hus räkna på i princip samma villa som vi fått av WN o den hamnade på 2 milj. i stället för 3.
Men då har dom mycket tunnare väggar osv. Så jag vet inte..
Dom som byggt med WN verkar nöjda.
 
Tack Matilda!

A-Hus och WN känns mentalt som ett stort spann emellan gällande material. Vis av erfarenheten är det lätt att jämföra Äpplen och Bananer bara på priset.

Frågan är om WN:s pris berättigas av deras väggkvalitet och konstruktion.

Material som kök, golv, fönster etc torde vara samma pris på med ett marginellt påslag.

Någon som har lite konstruktionsdata kring WN som vet lite mer?
 
Har fått en leveransbeskrivning på WN:s ytter- och innerväggar. Vad tror ni - är det schysst standard?
------------------------------------------------
Ytterväggar våningsplan, U = 0,218
Monteringsfärdiga storblock
Monterad träskyddsgrundad träpanel med snedkapad underkant
21x145 + 21x45 lockläktspanel, traditionell läkt (ej profilerad)
28x70 spikläkt s 600
9 utegips
190 mineralull, lambda = 0,036
195 isolerad träregel ”varmregel” s 600
11 OSB-skiva III
0,15 åldersbeständig plastfolie
13 gipsskiva (våtrumsgipsskiva till våtrum)
Syll- och blocktätning
Eldosor och tomrör är monterade i väggelement i normal omfattning.
Blockskarvar och knutbrädor samt foder och utsalning till ytterdörr levereras löst.
Panel vid kupor, förhöjda väggliv och runt motbyggnader samt där den totala vägghöjden överstiger
2,7 m levereras panelen lös.
Vid vägghöjd överstigande 3 m levereras väggblock i längd max 3,0 m.
Väggelement levereras med 9 utegips vid beklädnad med fasadsten/puts (fasadsten/putsbärare/puts ingår ej)

Bärande innerväggar i våningsplan
Prefabricerat regelverk med skivor monterade på en sida
13 gipsskiva bredd 900 (våtrumsgipsskiva till våtrum)
11 OSB-skiva III
45 mineralull, lambda = 0,039 till alla innerväggar
45 x 95 regelverk s 600
11 OSB-skiva III
13 gipsskiva bredd 900 (våtrumsgipsskiva till våtrum)
 
Det ser ut som bra standard.

mvh
David

Edit: Snackade med en gammal räv i branschen häromdagen. Han sa att det främst var tre fabrikanter som hade mycket bra kvalitet på sina stommar: Karlssonhus, Allmogehus och så var det ett tredje alternativ som jag inte kommer ihåg namnet på. Av dessa var visst Allmogehus billigast.
 
Willa Nordic kanske ;)
 
Calle Anka skrev:
Willa Nordic kanske  ;)
Låter som om du är i fasen där man söker approval för att man ska köpa något. ;)
Köp på bara. Because youre worth it. ;D

mvh
David
 
You're the doc.....kanske ligger något i vad du säger!
Men men det är låååångt kvar till kontrakt!
 
Inför vår offertupphandling kontaktade vi 7 husfirmor, av dem fick vi sämst bemötande av Willa Nordic!

jag berättade om vårt önskemål, hur vi ville ha huset och hur vi vill bo/leva. Han kom fram till att v talar om ett hus på ca 200 kvm, det är precis vad även vi kom fram till innan. När jag sa att vår bdget ligger på max 3 milj för huset (tomten har vi redan, en plan tomt precis vi vägen) så sa säljaren på Stockholmskontoret att de inte klarar det, de bygger inte så "billiga" hus.

Han besökte i alla fall tomten, därefter kom han med ett förslag som inte på en enda punkt stämde mot vår kravspec, som han fått brevledes på en A4.

Eftr den presentationen, som han enbart mailade, har vi inte hört av honom.

Vi har nu skrivit på för en annan leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.