Har idag en trädgårdsbelysning utefter min biluppfart och trädgårdsgång. Ett 20-tal armaturer
drivna på 24V. De börjar bli lite till åren och funderar på att byta ut dem. Men 230 eller 24V?
Båda har sina fördelar. Och nackdelar.

230V ger mig möjlighet till mycket bättre belysning. Men priset är risken för jordfel med tiden.
Jag har sett alldeles för många trädgårdsarmaturer som står svarta bara för att de har fått jordfel.

24V är enklare att hantera i det fallet. Men till priset av svagare belysning. Installationen kräver
lite eftertanke så att jag inte får för mycket spänningsfall till sista lampan. (Även om LED kanske
reducerar just den problematiken).

Jag har idag inte helt kläm på urvalet av armaturer för LED för detta ändamål, så där krävs
lite mera forskning, både vad gäller pris och utförande.

Input i denna fråga?
 
Om du haft halogen tidigare kommer led att ge ett helt nytt perspektiv på installationen.
Jag skulle satsa på klenspänning av säkerhetsskäl, om det inte finns särskilda behov av seriösa ljusmängder på någon speciell plats, alltså 5-10 kLumen vid någon uppfart eller så. Men då är det väl bättre att dra en särskild matning just dit.

Klenspänning ger nog inte sämre ljus i princip. Använder du ljuskällor som ska matas med konstant ström fixar matningsdonet spänningsfallet.

Jag har själv inga längre trädgårdsgångar och kommun assisterar med en gatlykta alldeles utanför tomtgränsen, men när jag tittade på detta för 2 år sedan var vettiga led-belysningar mycket dyrare än motsvarande halogen. Detta gick att gå runt genom att köpa armaturer avsedda för starkström (och därmed E27-gänga) och peta in adaptrar och led-lampor för 12V.
 
tommib
LED alla dagar i veckan!
Som svartöra skriver så löser drivdonet spänningsfallet om du har konstantströmsarmaturer och även om du inte har det är det så låga effekter i LED att spänningsfallet inte blir ett problem om du inte drar matningen med teletråd.
5-10W LED ger ett enormt ljusutbyte och är det ändå för lite får du köra på den gamla devisen "är de små får man ta två". Jag skulle rekommendera att köpa in en eller två armaturer av något slag som du tror är bra och helt enkelt testa.
 
Jag håller med LED-förespråkarna. Den enda fördelen med att dra runt starkström i trädgården är möjligen det kraftigare ljuset men nu iochmed LED-belysning är inte det längre något stort argument.

Säkerhetsaspekten på att slippa ha 230V överallt i trädgården överväger kraftigt och dessutom slipper man problem med jordfel i armaturer som står ute i fukten året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.