Är det för enstaka bitar som du ska såga skulle jag åka till ett snickeri och be dom såga upp dom, i annat fall en sänksåg alt en handklinga och såga mot en enklare rätskiva vara alt.
 
NSA skrev:
Angående långa och korta snitt, så kommer snitten inte vara längre än 40 cm. Oftast kortare, runt 30. Eftersom att jag aldrig har använt mig av en sänksåg så vet jag inte om det är enklare att använda sig av en bordssåg eller inte, men jag tror att det skulle vara smidigare att använda sig av en bordssåg. Däremot så tycker jag att det känns som om att sänksågen kommer att ta upp mycket, mycket mera plats än en bordssåg, eller har jag fel?

Hur stor skillnad är det mellan bordssågen och sänksågen när det kommer till noggrannhet? Får man rakare sågning med den ena?

Tack så mycket för hjälpen!

//NSA
Hur stor skillnad det är i noggrannhet vågar jag knappt svara på här. De finns ju de som menar att du inte ens kan såga av en regel utan nyaste festool med alla tillbehör. Men generellt är de flesta verktyg så noggranna som du ställer in dem.

Classes och julas skenor är samma. Jag har samma till min cirkel då jag inte behövt en sänksåg. Jag tycker att den funkar perfekt. Snittet kommer där skenan slutar, sen är det upp till dig att lägga den rätt :)

Att sänksågen skulle ta mer plats än en bordssåg fattar jag inte. Skenorna är ju platta och stuvas lätt undan. Bordssågen är ju betydligt större...
 
Och en cirkelsåg! Svårt att såga utan såg...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Wendigo skrev:
Tänk på att du måste ha plats att lägga upp skivan på ett bord om du köper en sänksåg. Känns som att många glömmer att tänka på det.
Ett golv och några frigolitskivor under skivan duger bra.
 
Eld skrev:
Ett golv och några frigolitskivor under skivan duger bra.
Absolut. Det är en bra lösning för enstaka projekt. Blir det fler så är ett bord i skivstorlek med en offerskiva bra att ha.
 
Kan säga till TS att jag kapade det mesta på en bordssåg från classe och det fungerade fint. Sen skaffade jag en sänksåg (scheppach cs55) och då gick det ännu bättre. Rekommenderar en billig sänksåg med skena. Lättare att jobba på egen hand också, fick ringa in farsan ibland när jag jobbade med bordssågen.
 
Jag kör min sänksåg till allt skivmaterial som ska kapas ner. Endast till pillerjox samt för klyvning som bordssågen sätts på. Tex är det trixigt att få till rabbet joints med sänksågen men Gud den är ju guld till jäkla mycket grejer.

Men en bordssåg är också fin som tusan när du vill ha grym precision och repeterbarhet när du klyver. Men tipset är andå (hur tråkigt det än låter) att köpa en bra bordssåg istället för ngt halvmeck då man bara blir irriterad.
 
Tack så jättemycket för alla svar!
Det blir så att jag kommer att använda mig av en cirkelsåg och se om jag kan hitta ett skena som passar till den.
MVH
Sebbe
 
SamiHus skrev:
Har letat efter bordsåg en hel del och min åsikt är att de flesta så billiga oftast är av rätt rutten kvalite.
Om du kan lägga till en tusenlapp så kanske denna kan vara något?
[länk]
Har dock inte provat den själv men läst en del gott om den.
Vilka har du testat, om man får fråga? :)
 
Jag har bara testat 2 sågar men båda är av dyrare modell(7-8k). Men jag har gått och pillat på en massa sågar och tycker alla billigare sågar på Jula, Bauhaus, Biltema, K-Rauta mfl har samma problem. De känns alla väldigt rangliga med dåliga anhåll. Den jag nog kommer köpa är Bosch XC10 då den verkar otroligt stabil och anghållet biter fast ordentligt, den lär duga för mig tills jag växt ur den:).
Ska säga att jag är en nybörjare så väg inte mitt ord allt för tungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.