Vi har hittat vår drömtomt ca.13 km utanför Örnsköldsvik.Vi pratade med bonden som rår om marken och vi skulle få köpa mark av honom.Vi har nu lämnat in om förhandsbesked till komunen och de verkar lite tveksamma eftersom det är "jordbruksmark"
(som för övrigt inte brukas)Men det var inte helt negativa till ett bygge och det går upp i byggnadsnämden den 20 maj.Nu är det också två grannar som skrivit och protesterat över att vi ska bygga,men båda grannarna bor minst 500 meter bort,en av dem skriver att hennes utsikt kommer att försämras och den andre att det inte är bra för miljön.
Min fråga:Hur mycket kan dessa grannar påverka beslutet om bygglov?

tacksam för svar!
 
All byggnation påverkar någons utsikt. Grannens klagomål om störd utsikt väger lätt alltså. Stör ert bygge inte landskapsbilden nämvärt tror jag inte det blir något problem.

Skadligt för miljön med ett bygge tror jag inte på.

Snarare är ert bygge till nytta för grannarna eftersom chansen för ökad eller bibehållen service stiger. Om det inte går vägen den 20 maj så kontakta mig så skall jag komma med några tips.

Får man fråga hur stor tomt och vad den kostar?
 
Hej Fredrik

Tomten kommer att bli ca.3500-4000 kvm
vi ska köpa marken av två bönder så vi vet inte exakt vad priset blir men ca.40000-50000 kr
 
Fredrik!

Vi kanske skulle kunna få några tips av dig redan nu?!
Jag har hört av andra att man i viss mån kan påverka byggnadsnämden...
Här ska du få läsa ett utdrag ur ena gannens brev:
"Exploatering av mark och vatten för bebyggelse,anläggning och infrastruktur"Som det långsiktiga målet för denna punkt anges det övergripande målet vara att samhällsbyggandet sker så att miljöproblem förebyggs och begränsas och på ett sådant sätt att mark vatten och den fysiska miljön i övrigt används så att en från ekologisk,social och samhällsekonomisk synpunkt långsiktigt god hushållning främjas.Bra exempel på naturanpassat byggande med en ekologisk medvetenhet enligt dessa intentioner är att:-Byggnader lokaliseras till vindskyddade och soliga lägen.-Odlingsmark INTE bebyggs.-Äldre lägen för stigar och vägar beaktas

Vi har pratat med dessa grannar och de säger att det stör ju inte dem själva men att de tycker inte att det är ett bra ställe att bygga på.Vi kan hålla med om att det inte är ett jätteskyddat läge men det kan man ju göra mycket åt med buskar och träd osv.Tomten är alltså en "kil" längst upp på en åker som angränsar mot byvägen.Det är inga andra hus byggda på denna sida av vägen men eftersom det är en kurva på vägen just vid denna "kil" så skulle huset smälta in bra.

mvh terese
 
Jag tycker ni avvaktar byggnadsnämndens svar innan jag kommer med mina tips.

Man kan konstatera att jordbruket har kraftiga lönsamhetsproblem och att många lantbrukare har för små enheter för att det i längden skall gå runt ekonomiskt. Att en jordbrukare får stycka av lite mark kan faktiskt få honom att orka hålla övriga marker öppna ytterligare några år.

Finns det ytterligare hus i närheten eller bara de två grannarna? Hur nära finns de?
 
Vi har idag fått ett positvt förhandsbesked och vi är jätteglada!! :)Ikväll ska vi skriva köpekontrakt på tomten och imorgon lämnar vi in det slutgiltiga bygglovet och ansökan om avstyckning.Vi har hört att det är lång väntetid på avsyckning......Är det någon som har något tips om man kan påverka detta på något vis? ???

mvh terese
 
Grattis Terese !

Speciellt den här tiden på året kan det vara långa köer på avstyckningar. Jo, det går att "skynda" på Lantmäteriet (eller få förtur), men om alla vet hur man gör, gör alla på det sättet...

Jag skickar dig ett privat meddelande.

Lycka till.
 
Det känns som vi har lite flyt nu ....Jag tog tillvara tipsen du gav mig och skrev ihop ett litet brev till lantmäteriet och vips!?...Lantmätaren kommer imorgon (tis 3 juni) ;D
det känns superbra,tack för alla tips!

terese
 
Blä, säger jag bara.
Grattis till dig Terese som får lantmätaren att komma dagen därpå. Jag missunnar dig inte alls det otroliga flyt ni haft med avstyckning och förhandsbesked. Men visst känns det VÄLDIGT hårt när vi själva fått vänta elva månader på att få klart avstyckningen och fyra (4) ÅR på att få bygglov. :'(

Önskar att någon vänlig själ hade gett OSS såna tips som du tycks ha fått. Suck.
 
Hej igen. Läste mitt förra meddelande och tycker att det kanske låter som om jag går hårt åt DIG, Terese. Det var inte meningen.
Jag fick faktiskt fysiskt ont i magen när jag såg att du hitttat en tomt i april, fått positivt förhandsbesked i maj och påbörjat avstyckningen i juni - samma år...

Vi har hållt på i åtta långa år nu för att få ett ynka sommarhus. Själva bygglovet tog fyra år. Avstyckningen kommer att ha tagit ett år när den är klar (vilket sker snart). Vi stöter ständigt på hinder och förseningar och ser hur barnen växer upp utan att vi någonsin får det där sommarhuset som vi pratat om hela deras barndom.

Usch, det är så jag blir gråtfärdig när jag tänker på det...
 
Hej Lycke

Jag känner verkligen med er...När man väl bestämt sig för att bygga vill man ju att det ska gå att sätta igång samma år i alla fall.Vad konstigt att det tagit så lång tid för er???Varför har det blivit så?
Jag hoppas att erat "flyt"kommer snart....
Kämpa vidare och lycka till!
mvh terese
 
Hej Terese!
Av dessa åtta år har de tre första gått till tjafs som jag inte vill gå in på för att inte bli alltför igenkänd (det var dels en extremt oseriös hussäljare som inte gjorde ett dyft mer än försena vårt bygge).

Därefter gick fyra hela år till att vänta på bygglov och försöka påverka Byggnadsnämnden. Trots att vi äger en väldans massa mark så fick vi inte några tusen kvm som vi önskade.
Till slut gick det prestige i saken och det låste sig fullständigt mellan oss och en viss person på Byggnadsnämnden.
Nu har vi dock fått bygglov.

Det senaste året har helt gått till att söka vissa dispenser och att göra avstyckningen. Trots att vi legat på och tjatat så har inte vårt ärende prioriterats - tvärtom... Nu är dock allt detta klart.

Vad jag förstår så återstår inte så många "pappershinder" längre, men nu ska det istället koordineras mellan byggjobbare för att komma igång. Precis lagom till semestern - så vi får väl vänta till i höst.

Det är bedrövligt tråkigt att förklara för barnen att det inte blir något sommarhus denna sommar heller. Det har de hört ända sedan de föddes!!! (Bokstavligt talat.) För oss är det här en sorglig följetong, för dem är det en verklighet att man nog aldrig får ett sommarhus bara för att man har en massa mark och har råd; det finns alltid någon som säger NEJ!
:(
 
Jaha....
Nu var alltså tomten betald och avstyckad,bygglovet färdigt,men idag ringer de från komunen:grannen har överklagat bygglovet. :(...suck och stön.Det är samma granne som förut,de störs inte själva av att vi bygger men babblar massor med miljösnack,Agenda 21 ,vidare att jordbruksmark inte ska bebyggas.Jag får panik! Hur mycket kan de förstöra?Komunen har ju redan godkänt tomten,huset,färgsättning osv.Har någon varit med om något liknande?Tacksam för råd och tips

/terese
 
Ja... ;D
Nu är vi igång med bygget i alla fall!Komunen brydde sig inte om grannens överklagande och vi har fått det slutgiltiga bygglovet.De hadde ju 4 veckor på sig att överklaga till Länsstyrelsen men vi har inte hört något.
Bygget är igång och igår la vi golvvärmeslangen på både hus och garage och imorgon blir det gjutning av kantbalken.Nu får vi bara hoppas att det inte blir fler käppar i hjulen.....

terese(fortfarande vid gott mod!)
 
Hej, och grattis! Vi har stora problem att få bygga på egen mark (åkermark) i vår hemkommun Uppsala. Kan man möjligen få diarienr och kommun så att vi kan titta på ert positiva beslut och använda det i vårt ärende!?
MVH
Anna M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.