Hej, jag har en kompressor som pumpar 550l/min och en 375l tank

Tanken är att använda den till att blästra med ett blästerskåp samt att använda tryckluftsmaskiner i garaget

Jag ska köpa mig en slangvinda men har lite frågor om andra inköp

Om man enkelt vill kunna välja mellan verktyg och bläster, ska jag då köpa mig någon sorts Y-koppling med ballofix och sätta efter tanken så man kan välja mellan bläster och slangvinda eller är det onödigt med ballofix då det sitter backventiler i anslutningarna?

Jag kanske borde ha någon sorts regulator med för att ställa trycket?

Ska man ha ett extra filter innan blästerskåpet?

Det kanske är bra med en strömbrytare med innan kompressorn?

Dela med er av era erfarenheter och inköpstips :)
 
Jag skulle dra ledningar dit jag önskade utan någon ventil/ballofix och även utan regulator, på typ dyckertpisoöer/färgsprutor finns det redan en instllningsskruv, för typ slipmaskiner och blåspistoler reglerar man ju trycket manuellt genom "avtryckaren"

Jag skulle nog kolla upp vilket arbetstryck blästerskåpet bör ligga på och dra en egen ledning från kompressorn direkt till blästerskåpet och montera en regulator om det så behövs. sedan en separat ledning fram till vindan, som du sedan drar ut och kopplar på dina verktyg på.

Räcker det inte att ha en strömbrytare direkt på kompressorn?
 
Dra 22mm kopparrör som basledning i verkstan, och montera vanlig uttag på lämpliga ställen.
Perfa med en kort snutt ledning innan förbrukare. Tex 1m slang innan blästen, en spiralslang vid bordet och en gummislang för maskiner vid svetsbord.

Samt en slangvinda vid dörren för däcktryck etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.