Vad för maskin ska jag ha till att slipa runda stålrör? Om jag exempelvis vill slipa bort lack eller om jag vill slipa bort rost. Ska jag ha en varvtalsstyrd vinkelslip med en stödrondell i dämpande skum? En excenterslipmaskin eller en rondellslipmaskin? Eller kanske en polermaskin?

Jag vill ha en maskin med 150mm papper, kornstorleken jag tänkt slipa med är ungefär P150 till P240.
 
Redigerat:
En vanlig högvarvig vinkelslipmaskin med en grov stålborttrissa. Knotted Wire Brush brukar de heta. Inget behov av varvtalsreglering bara att köra allt vad maskinen tål....men se till att ha rejäla svetshandskar av läder och visir för ansiktet och andningsskydd.
 
Nej, men det fungerar inte. Jag vill ha en slät och fin yta. Jag vill även kunna slipa plana ytor. Du får ingen P240 yta med en stålbortstrissa:). Kanske för att ta bort rost på något du ska slå ner i marken kunde jag använt det till.
 
Du kommer inte att få ett bra resultat med något verktyg man slipar plana ytor med på ett runt rör.
En roterande stålborste/stålborsttrissa är betydligt bättre än en plan slipskiva.;)
Skulle föreslå en bänkslipmaskin med stålborste på då det är lättare att hålla & rotera röret jämt så det inte blir randigt/ kantigt , eventuellt använda ett slipband på en bänkslipmaskin.
 
Jo, med en dämpad stödrondell så går det alldeles utmärkt att slipa så. Du får en yta så som inte syns att den är slipad om du lackar på det. Men nu ville jag veta vad för maskin som är bäst. Jag vill ha en fin yta, inga jävla stålborstar och liknande grejer. Men jag undrar vilken av maskinerna som är bäst till det? Förstår mig inte riktigt på skillnaderna på maskinerna.
 
Festools linjär slipmaskin med egen gjord sula måste vara nästintill den ultimata maskinen. Har en själv och den är grymt bra att ha när man slipar trät längs ådringen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ta vilken du vill...men polermaskin polerar man grejor med resterande kan du nog slipa med.
Exenterslipmaskin är väl bra på plana ytor så man inte får sliprepor som syns genom färgen.
Tyvärr kan jag inte tala om vilken av dina valda maskiner som är bäst..men jag kan tala om att ingen är bra till föremål som ej är plana.;)
 
Det är inte svaret du vill ha men när du inte skriver hur mycket du ska slipa så får du detta svaret.
Ta en lång bit slippapper någon meter eller så och lägg om röret och dra växelvis i ändarna.

Protte
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för längd och dimension på rören?
Ska rören efterbehandlas efter slipningen?
 
Jag skall slipa allt möjligt är det tänkt, även plana metallytor. Det skall kunna gå att lackera efteråt. Angående hur mycket jag vill slipa så skrev jag det i mitt första meddelande, korn 150-240.

Grejen är den att jag slipar ibland en hel del grejer på jobbet som går till exempelvis Volvo och där det då givetvis är stora krav. Det ytbehandlas med tunna lacker osv. så jag är inte helt grön på området. Vi kör med Flex maskiner men jag har faktiskt ingen aningen om det räknas som en vinkelslip med reglerbart varvtal, polermaskin eller vad det nu kan tänkas vara. I regel slipar vi inget utan det är väldigt sällan och det är inte mitt område heller. Står inget mer på maskinerna än Flex heller för all text har nötts bort på dem.
 
Rör skulle jag slipa och putsa i en svarv....
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
FRS05 skrev:
Jag skall slipa allt möjligt är det tänkt, även plana metallytor. Det skall kunna gå att lackera efteråt. Angående hur mycket jag vill slipa så skrev jag det i mitt första meddelande, korn 150-240.

Grejen är den att jag slipar ibland en hel del grejer på jobbet som går till exempelvis Volvo och där det då givetvis är stora krav. Det ytbehandlas med tunna lacker osv. så jag är inte helt grön på området. Vi kör med Flex maskiner men jag har faktiskt ingen aningen om det räknas som en vinkelslip med reglerbart varvtal, polermaskin eller vad det nu kan tänkas vara. I regel slipar vi inget utan det är väldigt sällan och det är inte mitt område heller. Står inget mer på maskinerna än Flex heller för all text har nötts bort på dem.
Ja jo... Men jag vi begriper inte om du vill slipa 10 cm rör eller 10 meter rör med slippapper/smärgelduk som har korn 150 till 240 — det hänger ju inte riktigt ihop.

Sedan skriver du att du inte är helt grön på området eftersom grejen är den att du slipar en hel del grejer på jobbet. Ni kör med Flexmaskiner men i regel slipar ni inget utan det är väldigt sällan och det är inte ditt område heller. Fastän du du slipar en hel del grejer på jobbet....

Du har ingen aning om den Flexmaskin du använder på jobbet räknas som vinkelslip, polermaskin eller vad det nu kan tänkas vara. Det står inget mer än Flex på maskinerna för all text har nötts bort på dem.

I ditt ställe skulle jag gå till närmaste chef med din Flexmaskin som du inte slipar med och fråga vad det är för en maskin egentligen. Om du får ett begripligt svar på det kan du ju fundera på om en sådan maskin skulle funka för dina behov när det gäller att slipa rör med kornstorlek 150-240 (papperet då alltså) och kanske skaffa och rentav använda en sådan maskin. Den analysen klarar du nog själv eftersom du inte är helt grön på området slipning; även om det sker väldigt sällan och inte heller är ditt område...

Framför allt har du helt säkert rätt: INGEN JÄVLA VINKELSLIP MED STÅLBORSTE. För hade det varit bra hade ni ju använt det på jobbet när ni inte slipar. Right, stå på dig, du är ju inte helt grön på området!

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Det var en ganska vag problembeskrivning plus att du både verkar ha koll och inte koll :) Om du ger info om längd och dimensioner så kanske det underlättar.
 
Vilket drygt och osmakligt svar jag fick från dig "Pysslarn". Jag ställde helt enkelt frågan i helt fel forum. Ni måste förstå om jag skriver "ingen jävla vinkelslip med stålborste". Har man ingen som helst aning om det som man skriver om är det bättre att inte skriva något alls. Det är precis samma sak som någon inte har koll på el det minsta och sitter och ger förslag på kopplingar när någon frågar hur den ska koppla in trådarna i en koppling. Ger då någon förslaget att koppla på ett sätt som även den som skriver tråden förstår är helt fel, då måste ni väl förstå att man kan skriva så.

Sen sitter jag och skriver på mobilen ibland och då blir det inte alltid lika bra överblick på det som skrivs, ursäkta för det. På ett år blir det sammanlagt en del jag slipar men i snitt kanske det blir 10min varannan vecka. Då går man och lånar grejerna av den som brukar slipa. Längd och dimension på grejerna jag ska slipa är väldigt varierande. Allt från runda rör på 10-50mm och 500-2000mm långa till kvadratiska stålrör.

Jaja, nog om detta, jag har löst problemet. Du "End" gav ett mycket bra råd men den maskinen är lite väl dyr för min smak. Det blir en polermaskin att slipa med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.