Hej !!
Jag skulle vilja ha lite råd angående grunden.
Jag ska Dränera om och på samma gång isolera.
Ska jag använda mig av Platon och Markskiva D 300 eller ska jag använda mig av iso eller jakodrän??

Någon snäll själ
 
Grunden är även tjärad under putsen, Isodrän verkar vara ok eller?
 
med isodrän eller pordrän skall gammal tjära bort för att underlätta fuktvandring utåt. kan rekommendera dessa tekniker - sök i tidigare inlägg så kan du se mina erfarenheter!
 
Aftonbladet eller expressen? Beroende på vem du talar med. Den grävfirma jag anlitade sade att platonjobb fick de aldrig reklamation på, men däremot pordrän, där det hände att de fick göra om jobbet.!!
 
skulle säga att de får göra om för att de gör FEL...

har grävt ner 75cm på baksidan idag, och det isodrän vi satte för 3 år sen är snustorrt och skitfint... (singel hela vägen upp och kraftig fiberduk...)

mina 0.02€
 
Så med Platon funkar det bäst?, jag har sökt o kollat mängder, pratat på jobbet, alla säger olika.
Om jag använder mig av någon dränskiva räcker det då med att raspa bort det mesta av asfalten, det som finns kvar av den 35 år sedan
Tacksam för svar och dom som skriver sök behöver ej svara, eftersom jag har annat för mig än att lägga en massa tid vid burken.
Tack igen
 
ojoj, många platonjobb som görs om idag kan jag säga.
är foten fuktig efter en dag i gummistöveln?
 
Det stora problemet är att det inte bara går att jämföra Isodrän och Platon rakt av utan att ta med övriga parametrar.

Hur ser resten av väggen ut? Hur ser resten av marken ut? Ventilation?

Har man en kompakt gammal murad vägg, så kan jag tänka mig att det blir stöveleffekt med platon, speciellt om man har dålig ventilation. Men har man en porös och i sig isodränliknande lecavägg, så tror jag inte att man får samma effekt, då känns det mer som att man får en för genomsläpplig konstruktion om man har Isodrän. Pallar den för ett extremt vattentryck om inte dräneringen hinner med? Kanske Platon är bättre då? Kanske med extra isolering utanpå Platonmattan?

Jag vet inte heller och är i samma situation. Tyvärr är det svårt att få ett glasklart svar. En lösning som är klockren för en unken trettiotalskällare kanske inte fungerar på ett nybyggt välventilerat välisolerat hus?

...så tyvärr är det nog inte frågan om Aftonbladet eller Expressen och den ena metoden är inte alltid bäst.

Det ser man tidigare i denna tråd. Verkar som både Platon och Isodrän kan misslyckas vilket tyder på att metoderna kompletterar varandra.

Gäller då bara att veta vilken metod som är bäst i det enskilda fallet, hö hö...

Själv var jag först helt såld på Isodrän, men eftersom vi kanske kommer att få ett visst vattentryck lutar jag nu åt Platon fast med extra yttre isolering så att daggpunkten flyttas ut i väggen (som med Isodrän). Vi kommer att ha 29 cm Leca som slammas på utsidan, detta kommer att medge Isodränliknande egenskaper gällande genomsläpplighet av kondenserad innerluft som tillåts vandra upp i väggen...

...hoppas jag. :)

Jag är vidöppen för sakliga kommentarer som för tankarna vidare!
 
Jag har kört med Platon och jag är iaf nöjd med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.