Den där aluminiumstången kan ju aldrig ta upp några större krafter. Hur bra man än fäster den lär den ju sjunka in i gipset och börja vicka. Se till att skenorna i golv och vägg inte glappar och skruven i stången mot glaset är tight. Molly lär duga gott och väl.

Gällande kaklet så är det supernoga att ha ett 100% jämnt underlag då man har så stora kakelplattor, annars petar lätt ett hörn ut. Ser inte speciellt bra ut...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
thomasx skrev:
Eftersom duschväggen står på golvet så blir det i alla fall ingen vertikal last på taket. Men jag är ändå högst tveksam till om det är fackmannamässigt att montera en duschvägg i enkelgips (?) med punktfäste i mollyplugg. Vad händer om en vuxen person halkar på golvet, faller mot väggen och tar tag en bit upp på glasväggen för att inte dratta i golvet, kommer det att hålla?
Beror på storlek på mollyn som sitter i gipsen.
 
Molyplugg på gibs klarar 50 kg per plugg. i ditt fall behövs mer än 50 kg som verkar på duschväggen för att den inte ska hålla.
Tja, jag tror man kan lätt åstadkomma mer än 50 kg, om nån ramlar emot väggen.
Är den godkänd, ja. Är den hållbar, nej.
 
Matstj skrev:
Molyplugg på gibs klarar 50 kg per plugg. i ditt fall behövs mer än 50 kg som verkar på duschväggen för att den inte ska hålla.
Tja, jag tror man kan lätt åstadkomma mer än 50 kg, om nån ramlar emot väggen.
Är den godkänd, ja. Är den hållbar, nej.
Om någon ramlar emot så håller inte en skruv mycket bättre när konstruktionen är som denna vägg .
 
Polos skrev:
Om någon ramlar emot så håller inte en skruv mycket bättre när konstruktionen är som denna vägg .
Håller med. Det blir inte bättre och skruva i en regel. Det är fel på konstruktionen, inte på gibs skivan eller pluggen.
Jag tycker inte det blir bättre om man skruva på dusch väggen. Den viker sig ändå.
Glas tegelar skulle vara ett stabilare alternativ.
 
R
fast som jag nämnde ovan, jag fäste min glasvägg mot väggen i en skena, underdelen vilar på golvet. Sen går en stolpe från glaset till kakelväggen. Denna stolpe skruvades fast i en regel bakom kaklet och i fästet ska man även silikona så man får en bredare fästpunkt totaltsett.
 
Tack så mycket för era svar samt åsikter.
Jag har dessvärre inga andra alternativ då hela enda sidan är fönster upptill, så kan ej montera dit stången utan den måste gå till taket.
Det jag undrar är hur kan en molly hjälpa då kraften som påverkar glasskivan är horisontell och inte vertikal?
 
C
Enligt min uppfattning är problemet uppenbart - minsta lilla flex i konstruktionen gör att stången genom hävstångseffekten fungerar som ett bräckjärn som genom sin längd effektivt skapar enorma krafter i infästningspunkten. Om det inte vore för glasväggen skulle du säkert lätt kunna bryta loss hela stången från taket genom att trycka på änden med pekfingret. Om inte annat skulle skivan smulas sönder.

Eftersom glaset är långtifrån stumt måste du se till att infästningen i taket är helt stum om en så pass lång stång skall göra någon som helst nytta annat än rent estetiskt. Tvivlar på att det skulle räcka att skruva i en regel. Det skulle behövas en rejäl fot på stången infäst direkt i bjälklaget. Märkligt att det ens gick att specialbeställa den där stången för jag kan inte tänka mig att det någonsin skulle kunna bli en vettig infästning med den utformningen.
 
chelsea12 skrev:
Tack så mycket för era svar samt åsikter.
Jag har dessvärre inga andra alternativ då hela enda sidan är fönster upptill, så kan ej montera dit stången utan den måste gå till taket.
Det jag undrar är hur kan en molly hjälpa då kraften som påverkar glasskivan är horisontell och inte vertikal?
Tänk om du hänger ett skåp med mollyplug på gibsvägg. Då är den verkande kraften 90 grader gentemot pluggen. Det är exakt samma sak med din stång. Fast det är stor skillnad mellan att hänga ett skåp och fästa en spn stång.
Jag har i garaget ett skåp som hänger med 2 st molly och den väger med alla verktyg inuti över 100 kg.
Men som förra skribent skrev, hävdtången gör att den lossnar lätt.
 
En rejäl bricka mot gipstaket kan förlänga livslängden men konstruktionen är i grunden tvivelkaktig. Egentligen kan man skita i pendeln, helt enkelt!
 
Konstruktionen känns ledigt tveksam... Men frågan är hur man skulle gjort istället, är det ett fönster i vägen så blir det ju special lösningar...
Hade ni gjort upp med byggaren innan ni började vilken vägg du skulle ha och vilket mått den skulle sitta på?
 
nino skrev:
Konstruktionen känns ledigt tveksam... Men frågan är hur man skulle gjort istället, är det ett fönster i vägen så blir det ju special lösningar...
Hade ni gjort upp med byggaren innan ni började vilken vägg du skulle ha och vilket mått den skulle sitta på?
Jag hade informerat om att det skulle vara en glasskiva som skulle fästas i taket, så ja.
Jag tycker själv att han borde ha räknat med det och då sätt till att placera en balk där, vilket inte gjordes.

Som jag nämnde så kan vi inte placera stången horisontellt mot en vägg då det är fönster upptill, utan vi måste montera den i taket.

Vad kan man göra för att stabilisera så mycket som möjligt?

Tack för era svar:)
 
R
chelsea12 skrev:
Tack så mycket för era svar samt åsikter.
Jag har dessvärre inga andra alternativ då hela enda sidan är fönster upptill, så kan ej montera dit stången utan den måste gå till taket.
Det jag undrar är hur kan en molly hjälpa då kraften som påverkar glasskivan är horisontell och inte vertikal?
har du fönster hela vägen där glasväggen står? Alternativet är ju annars att flytta stolpen längre in och sen fästa i kaklet. Ta gärna en bild i duschen och väggen därinne.
 
Eller ett tvärstag istället, om nu fönstret är i vägen, bör kunna ta upp betydligt mer kraft än takfästet.

Aqua-Fix-Designer-Corner-Support-Arm-Glass-to-Glass-and-Glass-to-Wall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

s-l1600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nils82 och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är nästan fönster hela väggen, jag skall ta ett kort och lägga upp så fort jag är hemma igen:)
Peter vart kan man få tag i en sådan tvärstag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.