Jag ska renovera ett badrum och har därför en del funderingar angående belysningen.

Jag har tänkt att sätta LED-spottar i taket, och hade tänkt mig fem stycken placerade som prickarna på en tärning (se bilden för tänkt placering).

•Tror ni att det räcker eller blir det rent av för mycket? (Det är även LED-belysning ovanför spegelskåpet)

•Ska man rent av satsa på dimbara LED? 3W eller 5W?

•Är placeringen bra med tanke på skuggor, närhet till vatten och allt annat som kan tänkas påverka?

•Något annat man bör tänka på? Uppskattar all feedback.


Ritning badrum LED.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tänker ha en takdusch med stort duschhuvud (själva tallriken alltså, vet inte vad det heter) så tänk på att inte sätta lampan precis ovanför den. Då kommer du att stå i skugga. Flytta ut lampan lite mer än du tror behövs så blir det bra.
 
Över badkaret/duchen måste de vara IP 44 klassat om den ska vara så nära duchhuvudet
 
Spontant utan att analyserat särskilt mycket känns det som för lite med 5 st 5W-leddar i det rummet.
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Ljuset beror ganska mycket på om det är mörkt eller ljust inrett
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om du tänker ha en takdusch med stort duschhuvud (själva tallriken alltså, vet inte vad det heter) så tänk på att inte sätta lampan precis ovanför den. Då kommer du att stå i skugga. Flytta ut lampan lite mer än du tror behövs så blir det bra.
Kommer inte ha en takdusch utan satsar på en handdush, men det är ju bra att ha i åtanke om man ändrar sig någon gång.

Cordim skrev:
Över badkaret/duchen måste de vara IP 44 klassat om den ska vara så nära duchhuvudet
Satsar på IP44 i hela badrummet.

tuktuk skrev:
Spontant utan att analyserat särskilt mycket känns det som för lite med 5 st 5W-leddar i det rummet.
Har jag kanske överskattat hur mycket en LED lyser? Hur många tror du behövs?

Cordim skrev:
Ljuset beror ganska mycket på om det är mörkt eller ljust inrett
Med största sannolikhet blir det grått golv och vitt kakel.
 
Kör 4 st dimbara, 5-8W/st, blir kanon!
 
Över toan bör du flytta ut spotten för annars blir det skuggor på tidningen som du läser när du skiter.

Sen samma sak framför spegeln, även om du har ljus från den så ska du inte ha en spot bakom då du får motljus, bättre att ja den närmare spegeln så att du får ljus framifrån från både spot och spegel

Tänk inte symmetrisk i ett badrum där vill du ha ljus där du ska använda det
 
Välj hellre 6st som du kan dimma, hellre möjlighet med för många än för få..
 
C
Instämmer med sir_daniel, särskilt som du väljer LED så är det ju inte bara att byta till kraftigare ljuskällor om du senare tycker du varit för snål. Jag har tre armaturer som ger 300 lm vardera på 2,5 kvm, dvs 360 lm / kvm golvyta och jag tycker det är aningen snålt tilltaget. Då har jag inte räknat med badrumsskåpsbelysningen.

Andra saker att fundera på är:
Ljusbilden - punktbelysning eller bredstrålande?
Lagom avstånd från vägg? Vill du undvika "spot-effekt" på väggen måste den sitta en bit ifrån. Vissa vill medvetet ha denna effekt.
Färgåtergivning - LED tenderar att ge ett mer eller mindre lila ljus vilket är särskilt irriterande om badrummet är vitt. Välj LED med bra färgåtergivning. Tyvärr räcker det oftast inte med att kolla det specade Ra-värdet - alla LED-tillverkare anger i princip Ra > 80. Min erfarenhet är att COB är bättre än SMD.
 
Allmännyttan specar 500Lux (500 Lumen/m2) När de renoverar badrum. Men ljus upplevs olika så man får tänka själv.
Och som en grov tumregel ger en LED 75 lumen/watt 2015.

Hellre fler armaturer så man kan dimma ned.
 
Baserat på era kommentarer har jag suttit och funderat lite och kommit fram med ett par alternativ, med sju och nio spotlights. Tankar?

Ritning badrum LED 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning badrum LED 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget att tillägga? Lutar åt alternativet med nio spotlights. Har väl en fallenhet för symmetri.

Väljer jag 3W blir det 474 lumen/m2, och då tillkommer ju LEDen på spegelskåpet.

http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-315-led-3w?category_id=15204


Med 5W blir det 688 lumen per m2, och då blir det nog för ljust.

http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-99-led-5w-vit500ma-ip44?category_id=15204

Med den placeringen torde väl ljuset falla rätt bra oavsett om man sitter och filosoferar, rakar sig eller ligger i badet med en bok?
 
Besökte en lampbutik idag och fick låna med mig ett par spottar att testa med, i den mån man nu kan bilda sig en uppfattning om ljusbilden i ett rum med vare sig golv, väggar eller tak. Försäljaren föreslog att jag skulle skippa mittenraden och alltså ha sex LED, och det blir 458 lumen / m2 så det är ju bra nära målet på 500, samt att flytta båda raderna någon decimeter närmare mitten. Han tyckte även jag skulle skippa downlightboxar (http://www.elbutik.se/product.html/downlightbox-led?category_id=1024) som han menade var onödiga.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hade en elektriker på plats som placerade ut apparatdosor och drog flexslang i väggarna förra veckan, men vi skippade dosorna i taket så länge eftersom jag inte är 100 på exakt placering än. Tanken är att jag själv placerar ut apparatdosorna när jag bestämt mig för hur många spotlights jag ska ha, vilket är enklare att bedöma då gipset på väggarna är på plats och man ser hur ljuset faller etc.

Vilken typ av apparatdosor ska man ha? Med glespanel och gips har man ett utrymme på 28 + 13 = 41 mm. Jag har sett takdosor på 40 mm djup men då har de en diameter på 83 och om en spotlight ska sitta där krävs en diameter på 74 mm.

Vilka LED-drivers fungerar? Är det bara Malmbergs egna eller spelar det ingen roll?

Tacksam för hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.